Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 969 ggr
Fia-Lundbom
1

Alldeles ny..

Hej!

Jag är sprillans ny med denna "diet". Lånade min mammas böcker om LCHF och blev väldigt fascinerad.

Jag har ca 5-7 kg att gå ner - är detta en bra metod även för mig som inte är så stor ?

Jag har alltid varit rädd för grädde, CF, feta såser och sånt - men jag älskar att äta det.

På morgonen äter jag 2 ägg med köpt majonnäs. Är det OK ? Det är ju 1g kolhydrater i den..

Till lunch kanske en kycklingfile med bea-sås och grönsaker och till middag köttfärsgryta med 1 burk creme fraiche i.

Hur låter detta tycker ni som vet ?

Halvdansken
0

Bar kör på. Ska du inte gå ner mer så tar det inte så lång tid, men tänk på att du inte kan "gå tillbaka", dvs börja käka potatis och bröd och godis igen. I varje fall inte så mycket som du åt innan.

Det kommer du ändå inte att vilja när du märker alla andra fördelar! Skrattande

Hatar cancer och älskar vårlökar.

greensis
0

Hej och välkommen.

Har du 5-7kg som du vill gå ned finns det en risk att kroppen inte håller med dig och att vågen inte rör på sig. MEN väldigt många som inte går ned de där nesliga sista kilona minskar i omfång och sladdrighet istället - och då kommer det ju på ett ut.

Om du inte är diabetiker, sockerberoende eller har en stor övervikt finns det en enkel tumregel. Är det mindre än 5g kolhydrater åer 100gram behöver man inte fundera så mycket, utan bara äta tills man är mätt.

Din meny ser helt OK ut, så länge du blir mätt är det bra. Om du inte trvis med den på sikt eller om du inte märker vare sig vikt- eller hälsoändringar kan det vara dags att börja finjustera.

Fabricati diem, pvnc!

Fia-Lundbom
0

Tack för respons.. :-)  jag är rädd att få i mig för mycket när jag äter grädde, feta såser och sånt. Hur vet man att man äter "lagom"

Men jag har inte varit hungrig en enda gång sedan jag började (1v sen), och mår toppenbra !

Kan man köpa dressingar och såser om det inte finns socker i ?

Wildrat
0

#1 De flesta som har lite att gå ner inser snart att det inte är så lätt men man kan få en massa andra hälsofördelar.

Fia_Lundbom, vill du äta LCHF för att gå ner i vikt eller för att få äta allt "förbjudet"? Som sagt, det är inte säkert att det är så lätt att gå ner de där 5-7 kilona men attans vilken god mat vi äter hela tiden och vad bra vi mår av att göra det.

Vilka böcker har du läst?

Välkommen hit förresten!

Lehane
0

Det viktiga är att äta till du bli mätt, varken mer eller mindre.

Laga alltid så stor del av din mat själv, köp t ex aldrig färdiga såser i affärer - de är ofta fulla med skräp.

Kyckling är bra men ännu bättre är det att äta fett kött o fisk, så slipper man tillsätta så mycket.

Tänk också på att när man inte har så stor övervikt kan det ta lika lång tid att gå ner som dem som har mycket.

Halvdansken
0

Märkligt så olika man ser på det. Jag hade också lite trivselvikt på runt 7 kg och det bara sa poff, så var hälften borta. Nu efter en månad är 5 kg väck.

Till saken hör kanske att jag aldrig bantat innan.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Fia-Lundbom
0

Vad trevligt med massa svar. Vad glad jag blir.

Jag vill gå ner i vikt, slippa de små valkarna på ryggen och runt magen. Sen tycker jag ju om den typen av mat - gräddiga såser och grytor. Jag tror jag kan klara mig utan både bröd och pasta.

Jag har läst "Ät fet mat bli frisk och smal" av Lars-Erik Litsfeldt, och så håller jag på med han som gått ner 60 kg - vad heter han? Skaldeman eller nåt sånt ?

Wildrat
0

#7 Bra böcker med mycket info. Kroppen brukar omformas med den här kosten dvs man får lite kvinnligare former så även om du inte går ner i vikt kommer nog valkarna iaf flytta på sig, förhoppningsvis till ett bättre ställe Skrattande.

greensis
0

#3 Fettskrämdheten (räddsla för fet mat) går över efter ett tag. Man vet att man äter lagom när man är mätt, inte får sug efter mellanmål efter någon timme och antingen håller eller går ned i vikt.

Visst, köp de såser du tycker verka bra. Läs innehålls-förteckningarna innan. Sedan är det ju också en fråga om dosering - en påhittad stark sås kanske innehåller 15% kolhydrater - men om man använder bara 1-2 tsk åt gångenså blir det ju väldigt lite i konkreta gram, eller hur? Medan en sås/dressing som man blobbar ut över hela tallriken får man tänka lite mer på.

Dijonsenap är osötad, den vanliga svenska innehåller en del socker. Kolla även på köpemajonäsen, vissa märken är sötadeSkrikandes Om man gillar inlagd gurka och liknande är oftast salt-inläggningarna mindre kolhydrater i än ättikskinläggningarna. Hemma kör vi mest creme fraiche, vispgrädde och hemgjord majonäs som såsbas, men vi lagar mycket egen mat.

Fabricati diem, pvnc!

Fia-Lundbom
0

Det ska bli spännande att se vad som händer. Jag har kaloribantat så många gånger - men alltid gått upp igen. Pendlar mellan 61-67.

Har nu märkt att jag har jättesvårt att gå ner med "vanlig" kaloribantning och mycket träning. Dessutom var jag ofta hungrig och magen kurrade ofta

Därför vill jag prova något nytt, och hoppas det funkar..

Tack alla ni för svar !

Wildrat
0

Uj, med en massa kaloribantning i bagaget kommer det inte bli så lätt att gå ner. Mycket konstiga saker kommer hända med din kropp de närmaste veckorna men det är bara att söka här eller fråga så kan du få svar på de flesta funderingar och problem.

Stella1
0

Hej och välkommen Fia! Jag är nästan lika ny som du här, men har redan fått jättemycket hjälp. Det här är ett kanonställe! :)

Lehane
0

Att tidigare kaloriebantat kan göra så att dröjer innan viktnedgången sätter igång, ibland kan man t o m initialt gå upp lite…

zpider
0

Hej allihopa! Jag är också " nyfrälst " på lchf-kost…har tidigare provat allt i diet väg…detta verkar funka…gick ner 2 kg första veckan…har totalt ca 18-20 kg att försöka bli av med…

Tidigare var mitt humör oerhört beroende av hur högt mitt blodsocker var…har inga diabetesproblem men alla i min omgivning visste om det var länge sedan jag hade käkat något…Nuförtiden så känner jag mig mycket lugnare…

Kan detta stämma ?

Kram på er!!!

Fia-Lundbom
0

Tack Stella - ja jag märker att detta är ett toppenställe!

Härligt med massa trevligt folk som vill försöka hjälpa en gröngöling som mig.´;-)

Jag ska kämpa på nu (fast det känns inte som om jag kämpar så mycket - jag lever ju himla gott..) och hoppas det händer nåt.

Ryggvalk - BORT !

Wildrat
0

Ja man blir lugn av fett (eller om det är det jämna blodsockret).

Fia-Lundbom
0

Hörrni - jag är en rödvinsälskare..

Jag har förstått att man bör ta det lite lugnt med alkoholen - nåt glas då och då bara.

Man kanske får avstå från lördagspavan då ?

Hur gör ni ?

Wildrat
0

#17 Ett eller ett par glas i veckan funkar men kan hindra viktminskning. Skaldeman skriver om det…

Lehane
0

Du kommer att märka att det är lättare att bli berusad när du äter lchf, så det kan vara bra att dricka lugnt i början.

Skaldeman brukar rekommendera att man äter ngt fett ca 20 min innan man dricker vin.

greensis
0

#17 Man blir väldigt glad i hatten på väldigt lite på den här maten. Prova dig fram, det lär räcka med något enstaka glas vin efter ett tag.

Öl, däremot, är flytande bröd, och sötade drinkar är historia. Det finns en tråd om barlejon där vi pratar om lchf-alternativ i barenFlört

Fabricati diem, pvnc!

Fia-Lundbom
0

OK - öl dricker jag inte - men rödvin kan jag nog inte låta bli.

Jag läste om att man skulle äta något fett innan - eller dricka efter maten, så gör det inte lika mycket skada.

Jag ska ta det lugnt ;-)

tinaborum
0

Det här var en kul tråd. Känner igen mej helt och hållet. Har oxå kaloribantat i många år och pendlar oxå mellan 62-68 kilo. rasade 1,6 kilo första veckan med lchf men de senaste dagarna har det inte hänt nåt. jag är också helt ny på detta och man undrar ofta om man gör rätt.

greensis
0

#22 Det väldigt många rapporterar om är att Det Tar Tid. Tålamod är en dygn för lchf-are. Förr eller senare släpper det för nästan alla. Men eftersom man äter gott, är mätt och ofta får andra hälsovinster under tiden är viktnedgångspauser lättare att acceptera än om man lever på fibrer, halvsvälter sig själv och tränar kontinuerligt (och ändå inte går ner i vikt)

Fabricati diem, pvnc!

MaMaMade
0

Hej o välkommen Fia! Vi är i samma ålder o har samma vikt mål ser jag.

Själv har jag bara gått ner 3 kg på…hmm…10 v (?) men har tappat ett par cm i midjan, förlorat kärlekshandtagen under brösten o det är ytterst lite kvar bak på ryggen. Låren har inte minskat i omfång men har blivit fastare o slätare.

Lycka till!

molana
0

Välkommen Hit!  Skrattande

[Karro]
0

Välkommen Cool