Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1327 ggr
ButterflyEffect
0

Hur kan jag hjälpa?

En kollega till mig har fått veta att om hon inte "skärper till sig" spår läkarna att hon kommer ha diabetes inom ett år! Hon har läst lite här och tittat i mina böcker om LCHF och hon är genuint intresserad av att pröva. Problemet är övriga kollegor. De slog genast bakut och hävdade att grovt bröd med lightost är det bästa.

Hur kan jag hjälpa min kollega på bästa sätt? Jag har redan lånat ut Skaldemans böcker och gett henne Annika D:s kostprogram. Kanske gäller det bara att vi två står på oss mot resten?

Stella1
0

Vad snällt att du vill hjäpa en kollega! Jag tycker faktiskt inte att man som vuxen människa ska behöva försvara sina val att välja att äta (eller leva) på ett visst sätt inför andra. Om dina kollegor är av slaget älskar-att-tala-om-för-andra-hur-de-ska-leva så skulle jag helt enkelt inte berätta för dom vad jag höll på med och säga att det är min ensak om de ändå frågade.

Kan din kollega och du inte bara köra ert eget race utan att berätta? Din kollega kanske kan prova en eller två veckor och se vad hon tycker, man kan ju snabbt få bra resultat i form av viktminskning, färre krämpor etc. Hoppas att ni hittar något sätt!

MimLan
0

Du skulle kanske kunna föreslå att du ordnar matlådan åt er båda under en vecka? (Hon bjuder givetvis igen när hon är infasad.) Och luska reda på vad hon kan tänkas tycka om att äta, och tala om vad hon kan köra för frukost den första tiden, osv. Lite mer handfast hjälp är inte helt fel, för det här är så nytt, så många som säger en massa saker och tabeller och listor. Det är inte helt enkelt att ta till sig det i praktiken då. Och utöver det är hon antagligen allmänt rädd, en diabetesdiagnos runt hörnet och en kost som "alla andra" förkastar.

Denna kommentar har tagits bort.
ButterflyEffect
0

Jo, det blir nog eget race faktiskt. Jag ska erbjuda henne matlådor imorgon! Glad

[Karro]
0

Vart jobbar du eftersom kollegorna har såna stora tankar om maten? Alltså det låter som att du jobbar på något mer officellt skola eller något där matlåda inte riktigt passar om du förstår vad jag menar :-)  (du behöver ju självklart inte tala om mer exakt om det är så att du inte vill berätta)