7 veckor med LCHF!
Hej
Har läst era inlägg nu sedan i januari och lärt mig mycket om denna kost. Jag och min man är nu fast i denna livsform och mår bättre och bättre. Jag hat tappat 8 kg , min man 18 kg!!! Inget vi saknar, men senaste veckorna har det stannat av litegrann. De hälsovinster vi märkt av är för min del: ledvärken har upphört - känner mig piggare och sover bra på nätterna. Maken har blivit bättre i sin astma och mår allmänt mycket bättre.
En fråga : Första negativa som hänt är att jag drabbades av vadkramp (sendrag) i helgen! Är det något som är vanligt förekommande för LCHF:are?? Vad har jag brist på - ska jag äta något tillskott? Tacksam för svar
HEJ
Hej sivevalinnea! Välkommen hit och vilken kanonstart ni fått.
När man startar LCHF händer det mycket i kroppen och det verkar ni redan ha märkt. Det verkar som att det går åt en hel del magnesium så det kan man behöva som extra tillskott.
Kroppen bygger muskler och musklerna behöver magnesium. En rekommenderad dos är 400mg per dag från hälsokosten. Apotekets sugtabletter innehåller tyvärr sånt vi inte vill ha.
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkommen hit!
Välkommen och grattis till en fin start.
Hej
Jag går till hälsokosten i morgon och köper magnesium. Heter tillskottet något annat ??
Fick du tag i magnesium?
bör man äta magnesium? Hur yttrar det sig om man har brist?har upplevt att jag lätt får sendrag…hoppas på svar.
Bör o bör…du slipper förmodligen sendragen.
Jag har alltid haft lätt för att få det o hade det varje natt när jag började m LCHF. Nu äter jag o slipper. Hoppar jag över (glömmer) ett par dagar sitter sendraget där som pricken över i:et.

Kramp och sendrag har visat sig vara vanligt förekommande i början av den här kosten.
Exakt vad det beror på vet vi inte helt säkert, men antagligen har det att göra med omställningar i kroppen då bla överskottsvatten som man burit på lämnar systemet.
En hel del magnesium sköljs säkert med och möjligen kan det bli ett tillfälligt överskott av kalcium under en period istället.
Ett effektivt medel mot "krämpan" är just magnesium som hjälper spända muskler att slappna och verkar lugnande i hela kroppen
Vadkramper - då tänker jag på vätskebrist. De få gånger jag har fått det har jag varit någorlunda uttorkad av en eller annan anledning.
Får man kramp på LCHF så kan det vara en bra ide att ta magnesiumtillskott på 400mg innan man lägger sig på kvällen. Det är en del som har fått det, fast dom flesta klarar sig bra utan tillskott. Detta är något man kan få i början på LCHF, då kroppen tappar en del mineraler, och som går över med tiden.
Hur går det för dig och mannen???
Hej igen - har varut utan internet ett tag
Vi jobbar på med LCHF och har verkligen "fastnat" i denna kost. Vi stod still på vågen i tre veckor och slutade då med mjölkprodukter - det gjorde susen! Mannen har nu tappat 20 kilo!!! och mår jättebra. Astman är som bortblåst och även sömnapnén. Han ska lämna tillbaka sin C-pap apparat. Jag har ingen värk i lederna och är piggare och gladare. Har på eget bevåg plockat bort en blodtrycksmedicin (den jag fick mest biverkan av). Kommer att kolla upp trycket framöver - men jag mår jättebra nu. Jag själv har tappat 10 kilo och har väl några kvar att önska bort. Jag fick tag på magnesium och det gjorde susen - jag har inga vadkramper mera.
Vi har en lite annorlunda tradition under påsken - vi äter surströmming tillsammans med ett annat par på långfredagen. Det ska bli spännande att se hur vi klarar av det - har tänkt att prova. Det blir blomkål istället för mandelpotatis men Creme fraiche, lök och tomater ska vi ha. Tunnbröd får vi se hur vi gör med. Kvinnan i det andra paret är intresserad av vår kost och är beredd att prova - kommer att ha undervisning i LCHF för henne.
Glad Påsk på er alla - tack för all inspiration trots att jag inte varit så aktiv med skrivandet själv,
Så himla roligt att det går bra, på så många sätt. Gratulationer till er! De alternativa surströmmingstillbehören låter som om de kan funka. Om man skippar surströmmingen alltså
… (jag har verkligen försööööökt lära mig tycka om det, men inte…)
Ha det så gott i helgen!
Det blir en del ägg, lax och lamm de övriga dagarna. Ska bli intressant hur smaklökarna reagerar på surströmmingen - kan inte garantera att det blir lyckat. Har ju märkt att bacon smakar mycket mer salt nu - hur blir det då inte med surströmmingen???
Åhhh, *surströmming*!
*Suck*!
vilken härlig historia att läsa. Gratulerar till resultatet och önskar Glad Påsk!

Jättegrattis till dig och din man!
Fabricati diem, pvnc!
Jätteroligt att läsa er historia. Lycka till i fortsättningen!
Jag förstår att era vänner är intresserade av lchf när de ser med blotta ögat hus smala och friska ni blivit. Grattis! 
Hur gick det med surströmmingen?
Hej
Det gick mycket bra med surströmmingen! Jag tog alla tillbehör och skippade potatisen och tunnbrödet. Funkade riktigt bra - var lite orolig för att den skulla vara för salt för mina känsliga smaklökar nu - men det gick bra. Testade också ångad blomkål till. Jag lät blomkålen ånga ovanför potatisen som jag kokade till våra gäster. Blomkål funkade riktigt bra som substitut för potatis.
En rolig sak är att våra gäster nu har börjat med LCHF sedan igår. Kvinnan där är överviktig och diabetiker. Hoppas att det går bra för henne. Jag kan för lite om diabetes för att kunna råda henne hur hon skall göra med insulinet. jag måste läsa på - finns ju en del här på forumet.
sivevalinnea - om hon är van att hantera insulin med hjälp av blodsockermätare kommer hon själv att upptäcka att hon kan trappa ner insulinet successivt.
Vad kul att det blev så lyckat och att du så snabbt värvat fler!