Trädgårdssäsongen startar
Vi har kommit så långt i trädgrårdsröjningen att det är dags för köksträdgården. Där jag - för ett par månader sedan - tänkt mig odla potatis, morötter, rädisor…men det kan jag ju inte nu.
Men helt ärligt, finns det något så gott som egna hemodlade kokta potatisar med smör och salt? Ja det finns de kanske, men en köksträdgård utan. Lite fattigt blir det.
Läste i en annan tråd att det finns morötter med mindre socker/stärkelse, finns det "mindre dålig" potatis också?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag kommer nog fortfarande att odla rädisor i alla fall, de räknas hos oss mer som godis eller som krydda i en god sallad än som något som är huvudel av en måltid.
Men det är klart, det beror på vilken nivå av kolhydrater man valt att ligga. Jag njuter hellre av en enstaka rädisa än känner skam/ångest för att jag fallit för frestelsen.

Jams (sötpotatis) innehåller mindre stärkelse men om den växer här hos oss vet jag inte och riktigt LCHF blir det inte med den heller..
Men det finns ju så mycket gott som funkar med LCHF som går utmärkt att odla.
Alla vackra och goda kålväxter, sallader tomater gurka paprika och gröna ärter tycker jag man ska ha på friland och i sina drivhus

Om du inte har mycket svårt att tåla kolhydrater så tycker jag du ska ta och odla det du vill och njuta när du äter det, även om du kanske äter mindre portioner av det än tidigare. Förresten så är det ju smöret på potatisen som är det godaste. :). Annars finns det ju en del överjordiskt att odla också, som t ex olika sallad och asiatiska bladgrönsaker.

Har inget drivhus än, så vissa saker får vänta.
Men kål är ju kul och vackert, men kålfjärilslavren är en svårighet.

Men några få hemodlade färskpotatisar en enstaka gång under sommaren är väl inte mycket att hyttla med? Odla du ett par stånd potatis, älska dem väl och njut dem med smör & salt i sommarsolen. Lite handlar det ju om njutning, cokså.
Sedan behöver man inte se åt gammalpotatisen på ett helt år.
Mitt trädgårdsland består mest av kryddörter, men även sallad, rädisor och barnens taniga morötter.
Fabricati diem, pvnc!

Ja vad fasen, ni har rätt. Man behäover ju inte vara hysterisk. Det är ju också de tidiga som är bäst, sen försvinner fasinationen.

Tror faktiskt jag ska peta ned 1-2 potatisar, bara för att en enda gång kunna sitta på altanen, i den friska vinden över Danmarks gärde och Uppsalaslätten (inga ljus eller dukar funkar ute hos oss) och njuta i kvällssolen. Vi bor ganska högt och har utslikt mot slottet och domkyrkan - fint ställe att grilla på.
Sedan är jordärtskockor jättekul att odla om man har småbarn. De bli ca 3 m höga, och är också värda en enstaka måltids avsteg. Med mycket smör eller egen hollandaise…
Tur att man inte är så strikt
vi har till och med druvor på friland mot en solig vägg, som ungarna äter som bär på sensommaren…
Fabricati diem, pvnc!

blir lite avundsjuk när man hör att det är dags att så ute. hos mig dröjer det länge än. snön håller i allafall på att regna bort nu och fönsterbrädan är full med sålådor. och snart startar vi växthuset och sätter alla ettåringar. Det är en härlig tid som kommer nu.

Mja, det får nog bli lite varmare om man ska så direkt på friland, och i synnerhet ska det torka upp!! Här nere (Danmark) har det regnat så att det är en stor geggamojja, och gräsmattan tjippar när man går på den.
Men spaden är i jorden där det går, förbereder ett woodland på 170 m2.

Det är definitivt inte dags än här, men man kan ju förbereda och planera lite
Fabricati diem, pvnc!
½ m snö här. Har inte haft råd att skicka efter frön så jag kan glömma hemmadrivna tomatplantor, får lov att köpa de där tråkiga på Lantmanna istället…
Det blir knölfänkål, broccoli, bondbönor, potatis, lite rödbetor o så ska jag prova på lite blomkål i år.
Spenat blir ett givet alternativ. Mangold, någon som vet om det funkar?
Spenat, broccoli, brysselkål, blomkål (och massa annt) - det vill jag odla! Frågan är bara VAR jag ska odla det… 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag har funderat i samma banor som du, Halvdansken. Jag hyr en kolonilott och såg fram emot egenodlade primörer som potatis och morötter. Men jag tänker inte avstå, bara äta med måtta och dela med mig till nära och kära. Själva odlandet är ju halva grejen.
Mangold är gott o enkelt att odla. Man bara slänger ner fröna o så växer de! Fast man får kolla efter kålmaskar varje dag…de älskar också mangold. 
Sedan har vi ju alla kryddörter som man bara måste ha! Jag brukar hålla mig m timjan, rosmarin, oregano, libbsticka, gräslök, persilja, dragon o myntor året runt. Färskt sålänge det går o så klipper jag ner o torkar m jämna mellanrum för vinterns anv.

Om man inte har råd med dyra tomatfröer kan det vara värt att testa att köpa någon kul tomatsort i affären och torka fröna och sedan så dom. Det är inte säkert att tomaten blir exakt som sin moder men det är billigt och spännande.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mangold och spenat är busenkelt, Rädisor kan man äta massor av enligt Skaldeman. Men det blir ofta svartmyror i rädislandet.
Squash är också lätt att lyckas med och utmärkt mat för oss. Alla sallader är också bra alternativ för LCHF:are.
Jag skall odla potatis också, för som ni säger, färskpotatis med smör och salt är så himmelskt gott. Sedan kan man lugn återgå till sina bra vanor över vinter igen.
Jag såg en artikel i en trädgårdstidning för ett par år sedan med någon som odlat massa olika sorters sallad som vanligen inte säljs i butikerna. Det är så gott med olika smaker…
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Det finns en salladstapet som man kan rulla ut på marken med frön "förklistrade på," man strör över lite jord, vattnar, väntar och sen har man ett helt salladsland.
Det är Weibulls, tror jag, eller bröderna Nelson, men jag såg tapeterna i handeln hos Lantmännen och på Coop Trädgård förra sommaren.
Fabricati diem, pvnc!
Kom på att jag har kvar frön av "vildtomat". Gamla men det är ganska mkt kvar så alltid gror ngt av dem. Växer snabbt o blir en rejäl buske m små goda tomater typ cocktail o det bästa av allt; man behöver inte tjyva dem!
Hur funkar broccoli? , måste den förodlas? Och mangold är en favorit. Om man inte resar på hösten , har man mycket mangold även nästa år, och tidigt!

Squash, yes, det hade jag glömt, tack för det.
Kan man ha tomater på friland? Man kan ju inte vara säker på sommaren längre, tycker att det bara regnar.
Funderar på att odla tex spaghettipumpa och butternut squash, eller squash och pumpa överhuvudtaget, det finns ju många roliga sorter att välja på.
I SLV:s databas finns inga olika sorter listade utan bara pumpa och squash men det kanske inte skiljer så mycket i kolhydrater mellan olika sorter?