Det här med procenten
Hej
Jag är en typ 1 diabetiker som är ny på forumet och som har tänkt göra ett försök med att lägga om kosten till LCHF. Men jag har en fråga.
Hur ska jag tänka kring energiinnehåll i %? Om jag tar Quorn som exempel och kollar på SLV:s data bas innehåller 100 g quorn 13,7g protein, 5,0 g kolhydrat och 2,1 g fett ska jag då lägga samman 13,7+5+2,1=20,8 och dela exempelvis kolhydratmängden 5 med 20,8 (5/20,8=) 0,24för att få fram procentandelen kolhydrater i quorn? I detta exempel blir det 24% kolhydrater, 66% protein och 10% fett.
Tänker jag rätt eller har jag gjort en tankevurpa?
/Ripley
5 gram av 100 blir 5%. Alltså 5% kolhydrater.

Välkommen hit! 
Ja, välkommen hit glömde jag ju säga
#1, Fast oftast när vi pratar om procent här så menar vi energiprocent, och då stämmer inte det du sa.
Säg att du har 5 gram kolhydrater, 10 gram fett och 15 gram protein per 100 gram.
Då tar du 5 * 4 = 20 för kolhydrater, 10 * 9 = 90 för fett, och 15 * 4 = 60 för protein.
Sedan så räknar du ut procent med det, t.ex. energiprocenten fett för dom siffrorna är 90/(90+20+60) = 0.53, altså 53 E%.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Men blir det verkligen det? Quorn innehåller 73% vatten och vatten innehåller ju ingen energi. Det totala innhållet är 73% vatten, 20,8% kolhydrat, protein och fett samt 6,2 % annat (vitaminer, mineraler och sånt gissar jag) borde man inte bara räkna på energiinnehållet?
/Ripley

Tack för välkomnanden och för svar!
Men då har jag en följdfråga till AndreasO. Det du multiplicerar med, 4 för kolhydrater, 9 för fett och 4 för protein, är det konstanta siffror som man använder varje gång?
För att ta mitt quornexempel. 13,7g protein, 5,0 g kolhydrat och 2,1 g fett. Blir i så fall 13,7*4 (protein), 5*4 (kolhydrat), 2,1*9 (fett) vilket ger 54.8 protein 20 kolhydrat och 18,9 fett. Summerar jag det får jag 93,7 och fett e% blir i så fall 18,9/93,7=0,20 dvs 20%
Har jag hajat det då?
Ja, det är konstanta siffror man använder varje gång. (skriver på inlägg, tryckte på publicera för tidigt, mer kommer)
Hm.. blev något fel med redigeringen, men här är mitt svar igen:
Ja, det är konstanta siffror man använder varje gång. Det beror på att fett är energitätare än kolhydrater och protein, så vad man räknar ut är energimängden.
Ditt exempel ser helt rätt ut.

Ja det var det jag misstänkte, att man måste ta hänsyn till att fett innehåller mer energi per viktenhet än kolhydrater och protein. Tack för hjälpen.
/Ripley
haha jag har gått runt i en cirkel känns det som…. tyckte jag begrep nåt av detta resonemang härom dagen men…
…. kommer inte ens på nån bra förklaring till att alla förklaringar rinner av mej
(som smält fett, hehe) …. man kanske bara skulle gömma sej… dra nåt gammalt över sej….
…. och vänta på att vårsolen kan få tankeskärpan att spira????