Räksaganaki
Det går bra med andra skaldjur eller till och med fisk. Det här receptet följde med oss hem från en semester på Naxos. Proportionerna kan man justera från gång till gång, men det är viktigt att ta rätt sorts ost - det blir inte bra med vanlig feta. Möjligen kan man prova med ghee istället för olivolja, men i originalet ska det vara den fylliga virgin olivoljan för smakens skull.
2-4 portioner, beroende på om det är en förrätt eller huvudrätt
Ingredienser:
100-200g kefalotiri-ost (eller saganaki)
ca 400g skalade räkor
1 gul lök
2 klyftor vitlök
1 burk skalade tomater
smörklick
2-3msk olivolja, salt, peppar, 2-4 lagerblad
Skala och hacka löken och vitlöksklyftorna. Sila av tomaterna, men spar spadet. Smält smöret i en tjockbottnad gryta, stek löken mjuk. Lägg i de avrunna tomaterna, samt lite av spadet. Salt, peppar, lagerblad. Koka svagt 5 minuter under lock. Vrid ned värmen, tillsätt olivoljan samt ev mer spad - tomat&lökbasen ska vara ganska tjock. Bryt eller skär osten i kuber ca 2*2cm, lägg i grytan och rör ner dem. Smaka av. Låt sjuda försiktigt ytterligare 5-10 minuter, så att ostenbitarna smälter utanpå och såsen blir mer orange än röd. Lägg i räkorna, stäng av värmen. Klar när räkorna blivit varma.
God med kryddig sallad, som ruccola, mangold eller babyspenat.
Fabricati diem, pvnc!
Vad är kefalotiri-ost (eller saganaki) för slags ost? Typ feta eller halloumi eller något annat? Hittar man dom i vanliga handeln?

Saganaki finns att köpa på välsorterade stormarknader. Den är stekbar, lite som halloumi, och blir fint randig i en grillpanna. Gott med dutt extra virgin olivolja, färsk bladpersilja och citronklyfta. Lit dyr i inköp, men smaskens! Finns ibland som förrätt på grekiska restauranter.
Kefalotiri (tiri betyder ost) har jag bara köpt i Sverige på grekiska småbutiker. Den är hårdare än feta och inte lika salt, innehåller nog både ko- och get/fårmjölk. Fyllig, lite nötaktig smak. Har mest köpt den i lösvikt - men jag tycker mig minnas att jag sett den färdigvakuumförpackad någon gång.
Möjligen, teoretiskt kan man prova med graviera/gruyere, men det blir inte riktigt samma sak.
Fabricati diem, pvnc!