OT - Sommartider, nej, nej
Nu på söndag är det dags att ställa fram klockan en timme igen. Det innebär att vi vansinnigt morgontrötta människor måste hasa oss upp ännu tidigare varje dag. *morr*
Min biologiska klocka fixar inte att ställa om sig på bara ett halvår när den redan drar sig likt husse på mornarna. Mitt dygn har definitivt 25 timmar så jag letar febrilt efter någon planet med den rotationshastigheten. :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag är uppe 5.40 varje morgon,,,, nu blir det 4.40…
Vet inte om det är lönt att gå och lägga sig över huvud taget efter söndag
Säg till om du hittar 25 timmars planeten,,,,,,,,,,,,,,,,
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Här är en morgonpigg varelse, men kanske inte första måndagen.
Men tänk vad skönt att komma hem och ha flera ljusa timmar till godo. Snart kan jag skippa D-vitaminet ett tag.

Jag tycker också det känns lite trögt, men å andra sidan får man sig en sovmorgon sen i höst när det börjar bli mörkt och jobbigt, så det jämnar ut sig (sa han som satt på cykeln och sket).

Jag ska jobba den natten. det känns inte helt fel att bara jobba 9 timmar
Nä, usch! Jag är helt emot den här tidsomställningen! Vad är det för fel på att bara låta solen bestämma vad klockan är - året om? *fattar faktiskt inte*
Jag blir dötrött av omställningen, och barnen tar över en vecka på sig att få ordning på efter omställningen.
Som sagt: jag ser ingen som helst vits med det här! Vad då "en extra soltimma på kvällen"? Jag måste väl ändå utföra samma inomhussysslor som vanligt på eftermiddagen/kvällen och sedan gå till sängs samma tid som vanligt? *mutter mutter*
Säg till om ni hittar en 25-timmarsplanet, där man inte ställer om klockan!

Jag går också runt på 25-26 timmar.

I höstas sände Vetenskapsmagasinet (SVT) ett intressant program som tyvärr inte går att se på webben längre, men en sammanfattning i text finns här.
Jag hör till dem som har ett längre dygn än 24 timmar, och har alltid haft extremt svårt för att vakna tidigt. Efterhand tog jag konsekvenserna av detta och valde arbeten som i huvudsak var förlagda till em-kväll-natt. Men alla år innan dess med "morgonarbeten" och därmed störd sömn var väldigt ohälsosamma.
Ser fram emot ett mer flexibelt samhälle avseende detta!
Konstigt nog har jag aldrig haft svårt att ställa om till/från sommartid, inte heller stora problem med jetlag.
Fair Winds and Following Seas!
Jag har inget emot sommartid och ljusa kvällar - men varför kan vi inte ha sommartid året om? Så man slipper den där omställningen. Jag är inte heller morgonmänniska.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Jag har ALDRIG varit morgonpigg…och då menar jag verkligen ALDRIG! Har alltid haft ett otroligt behov av att sova och iofs har det nog med mina depressionproblem att göra…
Sedan jag började med LCHF har det blivit bättre och sen jag började med D-vitamin för lite över en vecka sen så har jag blivit superpigg och lyckas gå upp 6 på morgonen!
Jag har svårt att tro att det är inbillning eller placebo, det måste vara D-vitaminet det beror på. Jag har dessutom varit sjuk udner tiden och borde verkligen vara trött men jag är det INTE!
Helt fantastiskt! 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag tycker vi ska ha vintertid året om, så klockan 12 är mitt på dagen, så som det ska vara.
Tidigare i mitt liv jobbade jag schema inom vården.
Det slog aldrig fel:
var det en timme mindre att sova -> jag slutade 22 och började 6.45!
Aldrig att jag hade samma turer på hösten när jag hade uppskattat en timme ytterligare sömn. 

#9 Det måste jag pröva!!! Hur mycket tar du?
#12, se den här tråden för massa information. Den rekommenderade dosen enligt den artikeln är 100 mcg (4000 IE) vilket jag tycker verkar vettigt. Under sommarmånaderna behöver man inte ta det.
Det enda vettiga d-vitamin tillskottet som finns att köpa i pillerform i sverige är det från holistics, som nämns i samma tråd.

#12 Tack! Har beställt 
Du och jag Jennix - jag upplever samma just nu - även om jag sitter uppe sent så är jag pigg när jag vaknar på morgonen.
LCHF och en extra dos D-vitamin är min lösning på ett trötthetsproblem efter ca 45 år av mitt liv i trötthet på gränsen till koma.
Numer pensionär i Nynäshamn
D-vitaminet har inte hjälpt mig (än). Jag är så fruktansvärt trött hela tiden och ingenting hjälper…

Vi ändrade till sommartid redan för flera veckor sen. De bestämde sig att göra det tidigare i år. Förresten så har jag aldrig fattat vitsen med tidsomställningen. Nån som kan förklara?

JIPPIE! jag har längtat i flera veckor nu. Sonen har liksom haft en ovana att vakna 05.00 (eftersom vi varit så nära omställningen har jag inte orkat fippla med att "ställa om" honom).
Jag får sova till 6 hädanefter. YAY!
Jag har inga problem med att åg upp på morgonen faktiskt. Jag är en utpräglad morgon- och förmiddagsmänniska. Men på kvällen är jag dödstrött och det spelar ju ingen roll om solen skiner lite längre då: jag måste sova i alla fall.
Jag äter D-vitamin sedan typ 3 månader och jösses vilken skillnad i energi! Jag förespråkar detta starkt numera! Så enkelt och så många bra effekter! Wow!
Men det har liksom inget alls med min motvilja till den korkade tidsomställningen att göra! Jag tycker bara att det är urbota fånigt att laborera med tiden. Solen är ju ändå vad solen är. Och det vet ju alla djur exempelvis. De har ju ingen klocka som säger åt dem att "oj då, nu passerade vi en gräns och därmed är klockan inte 3 utan 4 helt plötsligt…"
Så nu blir det mörkt på morgonen igen. Avskyr det! Jag älskar när solen är uppe när jag går till jobbet; då fylls jag av energi och jobbet går som en dans!
Nä, fram för att leva naturligt, vilket betyder att man är aktiv när det är ljust och vilar när det är mörkt. Då skulle vi kunna få välbehövlig vila på vinterhalvåret och naturligt ha mer energi på sommarhalvåret. Som det är tänkt. Med det elektriska ljuset förbannades vi till 24-timmarsdygnets totala möjligheter - och krav - att ständigt vara aktiva. Helt onaturligt. Och när vi inte ens kan låta solen ha sin gång, utan skall mixtra med tiden ännu mer, blir jag putt!
*ännu mer mutter*
Jag ÄLSKAR morgonen! Jag har ingenting emot att somna helt utmattat klockan 22, så länge jag får vara uppe innan klockan 7! Det bästa är att vakna klockan 4-5 och sticka ut och springa, inte en kotte ute, så fridfullt. Tyvärr vågar jag inte springa längs Årstaviken den tiden för Tanto är inte så idylliskt alltid…
För återgå till ämnet så jobbar även jag i natt så när klockan slår 02 slår den ju 03 och då slutar jag!
Undrar om jag får betalt för den förlorade timmen… I datorn har jag ju fortfarande jobbat 21-30.
#17, Meningen med omställningen till sommartid är för böndernas skull, så dom ska få en timma extra ljus när dom är ute och arbetar.
Det var i alla fall anledningen från början.
Jag håller med #19.

Jag tycker att det är härligt med mornar. Upp tidigt och njut av stillheten, sitta i köket med ett tänt ljus en kopp kaffe och Bibeln. Det är mysigt det =)
Jag som lever efter devisen "Jag vaknade och så var den här dagen förstörd" vill ju att dagen ska komma så sent som möjligt. Ju ljusare det är på kvällen desto svårare är det att komma i säng och desto tröttare blir man på morgonen!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Angående 25-timmarsplaneten har jag länge haft ett gammal urklipp från Svenska Mad på väggen. Det är från den ursprungliga Mad-parodin på Return of the Jedi (från tidigt 80-tal) Slutrepliken har jag använt många, många gånger
Projektledare på Dödsstjärnan: Trevligt att råkas, Ers Kunglig Plåthatt! Ni er ut att må jättebra! Ni måste ha haft fint väder på semestern!
Dearth Vader: Bespara mig ditt kallprat! Arbetet op den nya Dödsplaneten går för långsamt!
Projektledare: Men vi jobbar ju redan 14 timmar om dan!!
Dearth Vader: Då får ni se till att fördubbla era ansträngningar!
Projektledare: Ni menar… arbeta 28 timmar om dygnet?!!
Dearth Vader: Alltså, jag är sadist, inte matematiker!
Fabricati diem, pvnc!

Ni som äter D- vitamin hur många kapslar äter i per dag.
#25, 1-2 per dag om du har av märket holistics. Artikeln som pasi länkade till för ett tag sen beskrev 100mcg som den optimala dosen, och det skulle vara två i så fall. På burken rekommenderar dom en.
Jag är periodare. Sommartid ute o uppe väldigt sent men vaknar ganska så pigg relativt tidigt, 6-7tiden. Den mörka årstiden är jag fortfarande uppe sent, kvällsmänniska, men avskyr att stiga upp i kyla o mörker… Vill nog sova minst 6 goda h då, helst 7 fast jag kan klara mig på 5 goda h sommartid. (Håller igång mer fys på sommaren så jag sover bättre om det inte är kladdvarmt…)

För att citera (nåt sånär) från Hasse Alfredssons "Gummitummen" (?):
"I morse vaknade jag inte. Jag klev bara upp som vanligt vid 8-tiden."
Hatar sommartidsomställningen. Om man vill ha mer solljus är det väl bara att ändra själv! Här jobbar bönderna typ 24 timmar om dygnet om sommaren (midnattsol - nästan). Varför skall vi ändra för att sydeuropeer vill. Gnäll gnäll.
Jag vill inte ställa om! Mitt dygn har nog 27 timmar, minst.
Hunden håller med.