Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 16471 ggr
shintaida
24

Hjälp med vattnet i kroppen!

Jag undrar om det finns någon som vet hur man ska komma tillrätta med vattnet i kroppen?

Jag samlar på mig ca ½-2 kg varannan dag. Och varannan dag har jag gått ner. Har tagit vattendrivande NÄSTAN varje dag, men slutade i går, med resultatet att jag gått upp 1,2 kg över natten.

Hjälp önskas desperat!

// Shintaida

Gojkan
0

Samma här. Läs min tråd: Vad är det som händer med mig

andreas0
4

Varför är vattnet ett problem? Är det obehagligt på något sätt? Lite extra vatten i kroppen är väl inget farligt?

shintaida
17

Det spänner i skinnet och man svullnar upp. Det är jätteobehagligt!

LITE vatten hade inte gjort något, men inte så mycket att det diffar flera kilo över en natt.

Tabletterna jag tar ibland är furix 40 mg eller furix retard 30 mg. Men dom kan jag väl inte ta varje dag, heller? Eller?

Kan grönt te hjälpa eller stjälpa?

// Shintaida

andreas0
0

Grönt te gör nog ingen skillnad. Det enda i te som skulle påverkar vattenmängden är väl koffeinet, och i grönt te finns det så lite koffein att det inte lär göra någon större skillnad.

Annars vet jag inte vad det kan bero på, eller vad du kan göra åt det.

Min första tanke var att den övre vattenmängden var den normala, och att du har drivit ner vattnet under det normala med vattendrivande, och att när du slutar med det så går det upp till det normala igen. Men känns det obehagligt är det nog inte så.

Clara41
0

Hur är det med sköldkörteln? Obalans i hormonsystemen?

reamdn
0

Jag förstår att detta är ett problem då du väger dig, men har du några andra besvär av detta? Är det inte naturligt att man har variationer av mängden kroppsvätska? Jag har precis samma viktsvängningar och dom påverkar mig inte på något negativt sätt. Vet inte hur pass vanligt eller ovanligt detta är men vad jag hört  verkar de flesta ha liknande variationer..

EDIT:

Oj, ser nog lite dumt ut.. jag hade din tråd uppe ett tag innan jag svarade, så du har redan svarat mig i tidigare inlägg.. det är inget annat som gör att du svullnar upp då? Det kan ju bero på någon intolerans kanske? Testat fakira, har du samma problem då?

Gojkan
5

Jag får "klump-vrister" och kramp i vaderna om jag inte tar vattendrivande. Det gör riktigt ont!

shintaida
2

Har provat med uteslutningsmetoden. Och nu är det bara fisk och grönsaker på min tallrik.

Funderar på att dricka mera kaffe, för under en period när jag drack 1½ - 2 baljor kaffe om dagen, uppstod inte vattensvullnad.

Det är inget fel på sköldkörteln heller, det provade jag för tre veckor sen.

Hormonerna - tjaaa, det är dom kvinnliga som svingar omkring i kroppen. *ler*

// Shintaida

Denna kommentar har tagits bort.
Gojkan
0

Jag dricker mycket kaffe, kissar mycket men måste ändå ta urindruivande

shintaida
0

Det verkar då som att man är hänvisad till Furix *suck*

// Shintaida

Gojkan
0

Jo du Shintaida, det är inte alltid lätt. Roligt att du går ner i vikt i alla fall.

Ingen rolig syn att titta framåt: En hopsjunken giktbruten fet kärring. Sorry, men man blir lite deppad när inget händer.

shintaida
0

Ja, så ser jag på mig med! Men jag ger inte upp viktminskningen. Den måste jag få till för att mina leder ska orka.

Jag har börjat så smått på en crosstrainer. Orkar bara 5 minuter åt gången för det tar hårt på benen. Men det är KUL!

Nu har jag börjat med Furixen igen. Vet att jag gått ner tills i morgon igen.

Lycka till Gojkan!!

Kram // Shintaida

umbra55
0

ät vitkål- det är vattendrivande. Knapra på nån klyfta/dag eller gör juice om ni kan lyxa till det med juiceberedare?

Och minska på saltet om ni kan. (det binder)
Sen kan man ju kanske byta vattendrivande medicin om man behöver starkare grejer än vitkål?

Själv får jag mindre svullna vrister när jag äter LCHF, men tar två vattendrivande per dag; Lasix och en till jag glömt namnet på, för hjärtat och har så gjort i flera år nu.

vikingmormor
0

Om man har ett för lågt blodprotein, kallas albumin, så kan man svullna lätt i benen och fötterna. De flesta läkare tänker inte på det, de tom brukar förneka att det är lönt att ta provet. När man är gravid, så har man större blodvolym, medför "utspädning" av proteinet i blodet, alltså mera vätska och mindre antal partiklar som simmar runt där. Proteinpartiklarna i blodet hjälper till att hålla blodets vätska kvar i kärlen, så mindre kan "sippra" ut i vävnad utanför kärlen = brukar vara ben och fötter/vrister, som svullnar. om venerna är uttänjda, med sämre funktion angående återflöde till hjärtat, så blir det också svullna ben. Stödstrumpor är bra!

En del av de vattendrivande läkemedeln gör att man kissar ut för mycket kalium och magnesium. Ökad kramprisk.

Kvinnor har en hormonberoende svullnadstendens, som samvarierar med ägglossning och tiden precis före mens. Då svullnar många.

Ju mindre kolhydrater man äter, desto mindre brukar de flesta svullna. Kolhydraterna binder vatten. Ett högt proteinvärde (albumin) i blodet minskar risken för svullna ben.

Tizia
0

Du kan alltid prova att dricka ingefärsdricka den är vätskedrivande samt väldigt god att dricka.

Pasi
0

vikingmormor - Är Albuminvärdet i blodet beroende av hur mycket protein man äter, eller vad påverkar mängden?Glad

Gojkan
0

Hej igen shintaida!

Hur går det för dej? Här är samma stiltje!