Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4335 ggr
Karin20
0

Fett i micron?

Häromkvällen fick jag höra att allt fett i micron härdas så att det blir härdat fett, även om det är smör man lägger in. T ex så att om man smälter smör i micron blir fettet härdat. Mikrovågsstrålarna skapar denna process.

Är det någon med så pass grundliga kemiska kunskaper här som kan bekräfta detta?

//Karin

Mervi
0

FörvånadLåter inte bra. Men jag har aldrig hört detta.

Raring
0

Det har biologen väldigt svårt att tänka sig.

Lite naturvetarrappakalja: 

Mikrovågor är ju elektromagnetisk strålning inom ett frekvensintervall (från mellan 300-500 MHz) och uppåt. Den övre gränsen varierar beroende på vem man frågar. Den frekvens som används i mikrovågsugnar (915 MHz) är den som mest effektivt sätter spinn på vattenmolekylerna i maten. Det är det som gör maten varm, att vattenmolekylerna snurrar snabbare och skapar friktion = värme.

Omättat och fleromättat fett är fett med en eller flera dubbelbindningar i kolkedjan som utgör den stora delen av fettsyremolekylen. Det skulle möjligen kunna tänkas att ca 900 MHz mikrovågor kan tillföra tillräckligt med energi för att bryta dubbelbindingarna och skapa härdat (=mättat) fett istället. Men jag tror ärligt talat att mikrovågsugnarna använder för låg energi för att göra det. Skulle det vara så, tror jag dessutom inte att precis alla molekylerna härdas, utan att en försvinnande liten del gör det.

Just nu hittar jag bara att bindingstalet för en dubbelbinding är runt 614 kJ för en kol-kol-dubbelbinding. Det finns säkert någon bra formel för det i någon av alla mina kemiböcker för hur man omvandlar det till vilken frekvens som krävs på den elektromagnetiska strålnngen för att det ska bryta dubbelbindingen, men jag hittar den inte just nu.

Men någon får gärna rätta mig om jag har fel. Kemist är jag då inte.

andreas0
1

Jag använder aldrig micron för jag tycker inte att mat som tillagats / värmts i den smakar gott alls. Går nästan lika snabbt att värma maten genom att smälta en stor klick smör i en kastrull, lägga i maten och vispa runt med en gaffel tills det är varmt. Och det är mycket godare. Plus att man får lite extra smör som sås. Glad

Om det är farligt eller inte med micron har jag ingen åsikt om, och jag bryr mig inte egentligen eftersom jag inte har någon avsikt att använda den ändå.