Wow, det verkar spännande! Vem ligger bakom, nån vi känner? Det skulle ju verkligen kunna bli en BRA undersökning, ett underlag till något som går att bevisa! :D
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Ja håller med Jennix det kan sluta med att det kan vetenskapligt bevisas att det fungerar med LCHF:)
Jag ska ringa dem nästa vecka och kolla vad provtagningen kan kosta. Skulle väldigt gärna vilja delta! Det här är precis vad LCHF behöver!
Blir också nyfiken… Kanske vore ngt att delta i om det nu går när man bor som man bor…
*har mailat till dem*
Fick mailet #4 och har svarat, bra att hålla vid sidan av forumet så att jag inte bryter mot forumets regler…
Varför ska man behöva betala för att vara försökskanin ??
Verkar skumt…..
"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"
Det kostar 50 kr/månad att "delta" i undersökningen. Kostnader för blodprov och annat tillkommer.
Jag skulle aldrig ställa upp på att ett företag skulle få använda mina värden för sin marknadsföring.
Om man ger någon tillgång till journaler måste man först veta att ens intergritet skyddas.
Men som i allt med KiF, alls följer sin egen fria vilja. 
Hmmm, håller nog med #6 lite grann. Det verkar mer som om man betalar en medlemsavgift ungefär som på gi viktkoll. De vill nog bara sälja sin produkt (=webbtjänsten). Jag förstår inte varför man ska behöva betala för något som detta annars?

Så skumt tycker jag inte det är att man får betala, däremot är jag rädd att urvalet riskerar att bli snett.
Resultaten kan säkert vara intressanta, men något hög vetenskaplig betydelse vet jag inte om man uppnår med ett icke-slumpstyrt urval och ingen kontrollgrupp… I praktiken blir det bara en stor samling anekdotisk evidens, är jag rädd.
Däremot kan undersökningen förstås (förhoppningsvis) fylla funktionen att visa att det förekommer att folk äter så här utan att falla döda ner. Och det är ju en bra början.
Vi är nu 3054 medlemmar på KiF.
Jag har inte hört att någon fallit död ner pga denna kost., LCHF.
Marknadsföring kan ske på många sätt. Ett smart sätt är att låta andra betala, de deltagande t ex.
#7 Exakt! Och hur trovärdig blir en undersökning som genomförs på detta sätt? Hur positiv jag än är till lchf och vill att det ska tas fram "bevis" för alla som tvivlar, så tror jag inte att detta är rätt väg.
För frågan är: vad vill de uppnå med denna undersökning? KOmmer den möjligen att ge underlag för att ta fram lchf-anpassade produkter som de kan tjäna en massa pengar på?
Det finns redan massor med lowcarb produkter i USA. Vissa bloggar är helsponsrade av choklad och kakbagare med lowcarb grejor.
#12: är inte dessa mer åt gi-hållet?
Om LCHF bevisas veteskapligt vara det bästa, så kommer vi aldrig ifrån att det kommer att tjänas pengar på det….
Jag fick mail från dem, och jag är intresserad, och det verkar vara ett gott syfte…. men mer information skall sökas…….
Visst är det bra att vara skeptisk men om dom kan redovisa exakt vad man betalar för så tycker jag inte att 50 kr/månad är särskilt mycket. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#13, nej, dom är lågkolhydrat, men i stort sett alla är högprotein istället för högfett.
Fettskrämdheten i USA är tyvärr tio gånger värre än vad den är här. Gissningsvis så är det därför dom har så stora problem med övervikt.
#15 närå, det är inte mycket pengar. Jag är dock yrkesskadad (journalist) och har nån slags radar som reagerar när dylikt dyker upp. De kan ha de bästa av syften, men jag måste ha mer info.
#17 Ja, info är alltid bra att ha. :)
Kolla Margaretas tråd "Hälsoutbildningar"
http://www.mfhalsoutbildningar.se/
Detta företag har nu fått tillgång till mer än 3000 evtuella kunder/köpare/proselyter.
Deras marknadschef (tror jag) är redan medlem och går in och kollar på era personliga sidor!
Titta efter får ni se.
Faktum är att jag under ett tag gått och funderat ett par steg längre…..
Jag mår nämligen väldigt bra när jag äter lchf, syndar jag så kommer stress och ilska och allt dåligt tillbaka, så jag har funderat på om att det måste ju gå att mäta med EEG, EKG och alllt vad det nu heter, och det skulle ju kunna bevisa fördelarna, men tyvärr är det inte så många av mina kompisar som har utrustning hemma för att kolla mig 
Men jag ska nog försöka spinna vidare på det……
#19: Jorå, jag har redan haft besök på min egen sida 

Det låter väldigt bra. Frågan är om det är för bra för att vara sant.
Precis som bittek #17 får jag varningsklockor som ringer. Oavsett om klockorna är korrekta eller inte. Quid bono? Alltså, vem vinner på det? Och vad vill de ha studien till?
Frivilliga som redan äter kosten, ingen kontrollgrupp… SLV kommer vifta bort det hela som mer icke-vetenskapliga pseudo-bevis. Jag får rota lite mer för att se om det är seriöst och om det är värt tiden och pengarna.
Fabricati diem, pvnc!

"LCHF betyder "Low Carb High Fat" och är en använd och erkänd kostmodell vid övervikt och andra välfärdssymtom. I praktiken innebär det en kraftig periodvis reducering av kolhydratintaget för att utjämna obalanser i kroppen som i sin tur har skapat välfärdssymtom."
Periodvis reducering av kolhydratintaget???

Ja, periodvis. Resten av livet är väl en period - i jämförelse med perioden innan du började med lchf?!
Fast det är ju inte så jag tror de menar
Fabricati diem, pvnc!
javisst, sedan länkar de till Annikas blogg för vidare info.
En ny typ av viktklubb fast med ett litet annorlunda sätt att sköta sin marknadsföring,,,,

Skriver de "periodvis" för att inte skrämma bort folk direkt, månne? Eller har de verkligen inte fattat grejen?
Och "utjämna obalanser i kroppen" låter tokflummigt i mina öron.
Sedan kan ni ju ta en kurs och bli Lic. Kostrådgivare ,,,,, för knappt 15 papp, kursinnehållet verkar vara som Lars Wilsons bok Välfärdens sjukdomar.
Kursen kanske är bra för den som inte är läskunnig men vilken märklig titel???
Här kommer det skeptiska: Det är helt klart att detta inte är en vetenskapligt upplagd undersökning och resultaten kommer inte att kunna användas vetenskapligt. I så fall behöver man ha kontrollgrupper, likartade förhållanden för alla deltagare, strikt kontroll på intag av mat och mängd motion, etc. Detta är istället en avgiftsbelagd frivilligundersökning som väljer att kalla sig "Projekt" för att det ska låta mer vetenskapligt än det är.
Här kommer det glada: Däremot är det – i brist på vetenskapliga undersökningar – en verkligt intressant början. (Lite skeptiskt inskott: OM det nu verkligen leder till någon typ av rapport. Det är ju inte helt tydligt på hemsidan…)
För den som vill ha en relativt billig variant på "GI-viktkoll" där man inte möts av fettskrämdhet tror jag att detta kan vara en kanonchans.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Jag har svårt att se att ngn ur etablissemanget kommer att ta ngn nämnvärt notis om ett sånt här projekt.
Om media rapporterar om det kommer slv, rössner o deras anhang att enkelt slå ner på undersökningen.
Får inte ngn representant för det ansvariga företaget skriva här o förklara vad syftet är?

Kitabu,
Om de utbildar folk som argumentaerar för LCHF har jag svårt att se att det är negativt.
Du behöver nog ingen sådan rådgivning, men jag är säker på att sådan rådgivning är till stor nytta för många. Tycker du det är skumt att ta betalt för det arbete man utför?
Även jag propagerar och föreläser om LCHF. Tycker du att jag ska göra det helt ideellt? Då har jag nämligen inte råd. Är det bättre att låta folk ha det som de har det, huvudsaken att man inte gör något som kostar något?
Nej, Frank det är ingen som begär att du ska arbeta ´gratis.
Vad som är "skumt" är väl att de hänvisar till Annikas blogg för vidare information om LCHF och uttrycker att man ska äta det periodvis.
Dina föreläsningar är ju som vi alla vet välgrundade och suveränt framförda.
Det kan ju hända att jag får ändra åsikt om företaget presenterar mer information än de nu har på sin hemsida.
Men just nu är min åsikt fortfarande att det finns anledning till försiktighet med att lämna ifrån sig sina medicinska uppgifter.
Beträffande rådgivning: Alla behöver rådgivning emellanåt. Tack vare KiF har jag numera ett sådant kontaktnät att mina flesta frågor blir besvarade. Om jag hade haft tillgång till en kostrådgivare som förespråkade LCHF för ett år sedan när jag valde det, är det inte alls säkert att jag valt en sådan. Min tilltro till kostrådgivare var präglad av skeptisism efter mina duster med dietister och jag är inte säker på att jag valt att hoppa ur askan i elden med den ringa kunskap jag då hade.
Nu finns det ju många böcker som hjälper nybörjare och så finns den här sajten som utvecklats till en formidabel kunskapskälla och kamratstödgrupp.
Så mitt viktigaste råd tillalla som över huvud taget funderar på att börja med LCHF är fortfarande: Gå med i Kolhydrater i Fokus.
(Jag vet att de flesta, som läser här är medlemmar i KiF, men jag tycker ändå att man kan upprepa det rådet)

Fast ni som mejlat har väl missat en sak. Det ska börja i 1 sept i höst alltså. Så innan dess får man inte äta kosten. Dom vill ju ha blodprov och sånt innan man börjar. Så vi som redan börjat kan ju inte anmäla oss.

#33: Jag mailade för att fråga om just den saken och fick till svar att man även kunde tänka sig "veteraner", för då ser man ännu mer långsiktiga resultat!

För någon vecka sedan startades en tråd om detta där vi på KiF tillfrågades om intresset för att delta. Jag aviserade mitt intresse, vet ej om någon mer svarade. Några dagar senare hittade jag inte tråden, den borde ha funnits under "mina inlägg".
Fair Winds and Following Seas!
Men de skriver i ingressen att "de" som redan äter LCHF---är mycket motiverade. Men visst har du helt rätt. Hur stora skillander kan det bli om man redan ätit LCHF i ett år eller mer?
Jag tror t ex inte att min vikt skulle påverkas så dramatiskt från sept.2008 till augusti 2009, som den gjort från februari 2007 tills nu. Det vore inte nyttigt för mig.
Inte heller tror jag att mina lab.värden kan förbättras så väldigt myckete mer.
Skulle jag då delta i detta projekt skulle fördelarna med LCHF inte tyckas vara så värst stora. Och då faller ju argumentet för att delta.
QED
Jag vill ju inte att LCHF ska framstå som verkningslöst.
#35 Jag ska kolla runt lite men jag kan inte minnas att jag sett en sån tråd, det är alltså fullt möjligt att den försvunnit pga I Fokus-servern. 
#35: Det som hände var att en person från företaget ifråga gick in här och skapade en tråd med reklam för "sitt" företag vilket innebär otillåten reklam enligt iFokus regler. Eftersom en enskild medlem inte får göra reklam för egen vinning så togs tråden bort, och istället så tipsade nu Margareta om en länken dit så får man skapa sin egen uppfattning.
Jag mindes inte heller först tråden du talade om utan trodde som Jennix, men efter lite efterforskning så hittade jag orsaken.
Precis så var det…
Numer pensionär i Nynäshamn

#38, tack för uträtandet av det frågetecknet!
Fair Winds and Following Seas!
Varsego:)