Lyxig Påskost/paté
I Ungern har vi en Påsktradition, vi gör en egen ost på ca. 1 liter mjölk och 10 st ägg samt krydda efter smak.
Jag gjorde om min recept för att få upp fetthalten och har användt grädde och endast äggula samt salt och kummin.
Bifogar 3st bild på min påskost som ger dessa värde: Fett: 92%, Protein 5%, Kolhydrater 3%
Osten i silduken / under natten ska all vetska droppa av)
Wow! Berätta hur man gör!! :D
#3 Jag kommer berätta senare på kvällen men nu måste jag iväg till dagis och sen till vattengympa.
Dora har samma porslin som jag. 
Nyfiken på receptet.
*Jag med*!
Brukar göra färskost emellanåt men det låter betydligt mer spännande att ha grädde o ägg i! Tänk om jag kunde få ihop ngt som smakar som Boursine vitlöksost! En passion genom hela mitt liv men en *dyyyr* liten rackare!
kan man göra ost utan löpe? det är väl den som gör att mjölken koagulerar. iof, så finns det ju ostrecept på filmjölk oxå, tror jag.
Jag brukar göra på fil el yoghurt, kommer inte ihåg exakt hur, det är ett tag sedan. Men det låter kul (o nyttigt) m äggulor i ostmassan!
Hmmm… kokar man det försiktigt och väntar på att det skall dela på sig som när man gör äggost? Fast då brukar jag ha i fil eller något annat surt som gör att det flockar sig, det kanske man inte behöver???
Dora!
Blir det nåt recept eller!? :D

Väntar med spänning, vill testa en med vitlök!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ursäkta för att ni fick vänta men jag var bortrest till Finland (hälsa på svärmor) och kom hem idag på morgonen.
Jag hade med mig en ost till min mans släkt och la upp den på Påskbordet. Dem tyckte mycket om, denna gång kryddade jag osten med kummin.
Originalrecept:
Blanda ihopp 1liter kall mjölk, 10st ägg, ca 2-3tsk salt samt krydda (kummin, vitlök,mm) efter smak.
Koka upp på låg värme, sedan skjuda, rör om hela tiden, mest när den börjar bli "grötig", det ska se ut nästan som om man har misslyckats med en sås. Nästan all mjölk och ägg kokar ihopp men det blir alltid lite vätska. Häll dessa massa över i en silduk, som du såg på bilden #1.
Sedan snurra runt duken, för att få bort vätskan, det är ganska hett, men man kan snurra flera omgångar för att osten ska vara ihopptryckt, fast. Sedan ska den hängas upp och droppa av sig. Om man gör den på kvällen då osten är klar på morgonen.
Sedan är det bara äta och njuta.

Tack för receptet den ska testas!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!