omega 3 kapslar..
Jag skrev det här i min andra tråd "Behöver er hjälp".. men jag lägger det i en egen så kanske fler läser.. ;
Det var lite lustigt, höll på att plocka i köket här nyss och helt plötsligt hittar jag ett paket med omega 3 kapslar!
Då kom jag på att det följde med ett sånt gratis provpaket med något annat jag fick hem för några veckor sedan…
Jag tänkte inte mer på det då utan la det bara åt sidan, det är ingenting jag hade tänkt använda..
Nu ser jag att datumet för att säga upp börjar gå ut, och jag börjar fundera på om jag ändå kanske skulle passa på att behålla det..
Men jag ville kolla med er först..
Såhär står det på paketet;
500 mg fiskolja med omega 3 fettsyror
Produktinfo:
vikt per kapsel 700 mg, varav 500 mg fiskolja där omega3 fettsyror utgör 32% av fettsyrorna. Omega 3 fettsyrorna innehåller 56% EPA och 38% DHA. Övriga omea3 fettsyror 6%
Ingredienser:
Naturlig renad fiskolja 71,3%, E.vitamin 0,14%, konserveringsmedel (E219) kapselskal: gelatin, glycerin, vatten
Så vad tror ni? Är det värt o behålla? Jag fattar ingenting själv….

Låter som helt vanliga fiskoljekapslar. Käka upp dem vettja! (Ja inte alla på en gång då)
Hm… läser just på min burk…
Jag har en sort som heter Omega 3 Forte. De är på 1000mg styck och med 70% omega 3 innehåll. De är koncentrerade, så man behöver inte ta lika mycket av dem, 1-2 kapslar per dygn.
Andelen EPA och DHA är lägre i mina, men då min utgångspunkt är 70% och din är 32 så blir det nog ungefär samma "andelar" i slutänden - typ - orka räkna…
. Hoppas jag tänker rätt nu.
Fast du då kan ta en högre dos…dina kapslar var på 500 mg..
Jodå, det ser vettigt ut. Inget dåligt i alla fall, så onödigt att slänga.

Förresten det är väl två olika frågor om du ska slänga dem du har, och om du ska fortsätta köpa fler? Äter du inte så mycket fisk kan det väl vara vettigt att ta kapslar, men kanske finns det bättre/billigare någon annanstans. Det skulle jag kolla upp först om jag var du! Det finns ju en uppsjö av såna kapslar…

Är det så dåligt med EPA och DHA i dessa kapslar? Själv tar jag torskleverolja och en tesked (Rek. daglig dos) innehåller:
DHA - 460mg and EPA - 345mg Total Omega-3 - 920mg
Räknar jag på en kapsel som du beskriver innehåller det:
500*0,32*0,56 = 89,6mg EPA och 500*0,32*0,38 = 60,8mg DHA
Dom kan ju inte räcka speciellt länge då, om man ska få i sig en någorlunda mängd? Hur många är det i en burk?