Kolesterol och B3
För ett bra tag sedan ville en läkare testa att ge mig B3 eftersom han hört att det kunde hjälpa vid kronisk trötthet. Det finns i ett preparat som heter Niaspan, och som egentligen är till för att sänka blodfetter. Jag kunde inte ta det eftersom jag fick hemska magkramper och diarré redan på lägsta infasningsdosen, så jag la ner det och fortsatte med tillskott av alla b-vitaminer istället.
Men nu har jag ju börjat intressera mig för det där med blodfetter och kolesterol, hur allt hänger ihop och huruvida vi alla är grundlurade. Det är mest ett akademiskt intresse eftersom jag fortfarande hoppas att mina egna värden inte ska vara en "issue".
Så då har jag börjat fundera på det där med B3 (nikotinsyra). Är det bra eller dåligt? De som nämner det i samband med Kroniskt trötthetssyndrom tror jag är ungefär samma forskare som pratar om oxidativ stress och att kroppen behöver kolesterol.
Kan det vara så att B3 sänker blodfetterna genom att faktiskt minska behovet av dem, eller funkar det också genom att "tvinga" ner värdena på ett sätt som skadar kroppen?
Läser på FASS:
Den verkningsmekanism genom vilken nikotinsyra modifierar lipidprofiler har inte helt klarlagts. Det är emellertid känt att nikotinsyra hämmar frisättningen av fria fettsyror från fettvävnad, vilket leder till att färre fria fettsyror når levern. Eftersom färre fria fettsyror transporteras till levern, förestras färre fettsyror till triglycerider för att sedan införlivas med VLDL. Det kan leda till en minskning av LDL-bildningen. Genom att öka lipoproteinlipasaktiviteten kan nikotinsyra öka hydrolysen av triglycerider från kylomikroner i plasma. Sålunda sänker nikotinsyra leversyntesen av VLDL och följaktligen LDL. Det förefaller inte påverka utsöndringen av fetter, steroler eller gallsyror i faeces.
Måste nog fundera ett tag på vad det där egentligen betyder… Jag vet, detta är teoretiska resonemang på rätt hög nivå och intresserar säkert inte alla, men jag tror det finns en och annan person här som kommer att nappa! 

"Det är emellertid känt att nikotinsyra hämmar frisättningen av fria fettsyror från fettvävnad, vilket leder till att färre fria fettsyror når levern."
Det där måste jag meditera på. Är det bra eller dåligt att fettvävnaden frisätter fria fettsyror? (Blev det inte ett dubbelt fri i den FASS-meningen?) Vill vi inte att fettvävnaden ska släppa ut fettsyror till leverna för ombildning? Är då B3 bra eller dåligt i stora mängder?
Jag trodde de ämnen som fettvävnaden släppte till for till levern och omvandlades till glukos (eller något förstadium därtill).
Kanske någon som har tid att leta i studier kan svara mera detaljerat?
Fabricati diem, pvnc!
#1, Jag tror inte att det är varken bra eller dåligt, det är bara en funktion i kroppen som alla andra. Kroppen frisätter så mycket som behövs, och det tycker jag inte man ska försöka påverka, det klarar kroppen själv bra att regulera beroende på vad som behövs för stunden.

#2, Jo, men säg att jag hade börjat ta tabletterna för att ev. hjälpa tröttheten. Skulle effekten på blodfetterna då vara att betrakta som en bonus eller en negativ biverkan?
#3, Personligen hade jag sett det som negativt, mest för att jag vill påverka min kropp så lite som möjligt med läkemedel och tillskott, vad påverkan än råkar vara.
Annars vet jag faktiskt inte hur man ska se det.
Fast å andra sidan så finns det rätt mycket B3 i lever och inälvsmat som vi åt mycket mer av förr i tiden än vi äter nu, så vi kanske är menade att få i oss mer B3 än vad genomsnittspersonen får idag.