Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel-matfett
Läst 1594 ggr
Doc
0

Becel, Aftonbladet och professor Rydén

Någon som läste dagens gratis Becel-reklam i Aftonbladet? Smått irriterande, inte första gången. Länkar till artiklar och ett litet inlägg i ämnet finns här för intresserade…

Pasi
0

Bra skrivet…som alltid!Glad

kalleankasmormor
0

Min svärfar har en hel massa sjukdomar som har med det metabola syndromet att göra och ändå envetas han och svärmor med att köpa lightprodukter och trycka i sig becel. De är MYCKET upprörda för att jag och deras som äter av det onyttiga smöret…

Grrrrrrr!

maxiq
0

I samma tidning så berättar Karin Ahlborg att det finns natronlut, fosforsyra, blekmedel, aceton, hexan, natriumetylat och nickelspån i margariner som i t.ex. Becel och Milda.

Bita den hand som föder dig?

Doc
0

Tack Pasi! Flört

Och en bra krönika av Ahlborg som vanligt…

kaisakavat
0

Lyssnade på Frank Nilsson från Corpus livlinan igår kväll. Han sa ungefär såhär: att Becel sänker kolesterolet i blodet genom att skada cellmembranen och att kolesterolet i blodet "rusar" dit för att rätta till felet och därför blir kolesterolnivån i blodet lägre. SÅ han sa att de i reklamen borde säga:

Becel proactiv sänker kolesterolvärdet i blodet genom att skada cellerna - typ.

Med reservation för icke exakt minne av ordval m m…

Tombola
0

Ahlborg imponerar - undrar hur länge hon jobbar kvar på AB,,,

andreas0
0

#5, Det stämmer, det är precis så becel fungerar. Och det är ju hemskt att dom ens får sälja en sådan produkt.

kaisakavat
0

#7 Ja, man blir ju rätt fr***d… Och när han berättade hur margariner framställs - då ville man ju **y! jag har inte haft koll på riktigt hur tidigare, bara att det inte är bra.

Det var en mkt givande stund igårkväll!

Aniara4
0

Jag gillar Karin Ahlborg. Hon är rättfram och radikal och kombinerar det samtidigt med intelligens, verbalitet och logisk stringens. Inte många som har den kombinationen…

Tombola
0

När det gäller att kränga potentiella gifter av den kaliber som margariner och i synnerhet Becel kan misstänkas utgöra kräver professesorerna inga långtidsprov alls utan det är raka rör som gäller.

Men nåde den som hoppar över potatisen eller spannmålet - ja, då svävar man plösligt i livsfara och stora "forskningsinsatser" säg behövas för att garantera folks hälsa,,,,

Någon mera än jag som är förvånad?????

reamdn
0

"OBS!

Barn, ammande och gravida kvinnor bör inte äta kolesterolsänkande produkter då de riskerar få för låga nivåer A-vitamin. Kolesterol är dessutom viktigt för moderkakan och fostrets hjärna. Nya rön visar även att för lågt kolesterol kan orsaka en för tidig förlossning."

Lite roligt att längst ner, står endast positiva effekter av kolesterol. Lågt kolesterol kan till och med orsaka för tidig förlossning.

Detta är uppenbart något att sträva efter! Lågt kolesterol stör alltså graviditeten, och ärkan ha negativa effekter på fostrets hjärna. I övrigt är det nyckeln till hälsa!

Tombola
0

#11 Becel borde alltså förses med varningstext av samma typ som cigg och brännvin?

Doc
0

" Detta är uppenbart något att sträva efter! Lågt kolesterol stör alltså graviditeten, och ärkan ha negativa effekter på fostrets hjärna. I övrigt är det nyckeln till hälsa! "

Skrattande Klockrent. Röstar som ovan för att sätta den texten på paketen!

Pasi
0

reamdn - Underbar sammanfattning!Skrattande

Tombola
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag tryckt i mig 6 ägg till frukost så for jag till lokala affären för att bli botad av det saliga becel - se vad jag hittade i hyllorna!

Bullan
0

#15 Är det sant? …eller har du själv manipulerat texten?Förvånad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

maxiq
0

Fast egentligen borde det ha räckt med "Bör ej förtäras. Förvaras oåtkomligt!"

Flört

kaisakavat
0

# 17  SkrattandeSkrattandeSkrattande

Tombola
0

# Jag är lika ärlig som en kostprofessor - det är klart att det är sant!

Hallonbåt på er!

Elaichi
0

Ha ha kan man få sånna klisterlappar att gå runt o tjuvsätta i affärerna?

Tombola
0

Har man en dator, ett redigeringsprogram samt en bläckstråleskrivare samt rätt "plast" är det en barnlek att göra detta,,,,

Själv har jag gjort både T-skirts, mössor med text samt en hel del varningsskyltar avsedda för maskiner.

T ex en T-skirt med "påstruken" text klarar kanske 10 tvättar men för möhippan eller firmafesten är de helt ok.

greensis
0

#20-21 Det är en kul idé, hoppas ni skojar och att det bara är jag som inte fattar skämtetFlört, men nu måste jag vara trist och påpeka att det nästan säkert är olagligt att klistra på märken på andras varor. Precis som grafitti. Egenmäktigt förfarande, misstänker jag rubriceringen skulle bli.

Fast det är en kul tanke.

Fabricati diem, pvnc!

Tombola
0

Ja - det är olagligt att klistra lappar på andras varor men inte att sälja produkter som kanske ger fosterskador, hjärnskador o s v,,,,

greensis
0

Håller med, visst är det knasigt. Å andra sidan är det olagligt att sälja produkter som man VET ger fosterskador, hjärnskador osv

Det är det där besvärliga lilla ordet "kanske" som spökar.

Å andra sidan fattar jag fortfarande inte att det är lagligt att sälja tobak, så det kommer kanske på ett ut.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Tombola
0

Tobak kom till på den tiden då man inte visste mera - kanske t o m ansågs det vara hälsosamt?

Även bensin såldes på förr på Apoteken som hälsokost och när fru Benz en gång i tiden körde sin beryktade färd med sin makes "bil" köpte hon upp allt som apoteken hade att uppringa,,,,

Idag vet vi med stor säkerhet att margariner är s-t. För min del så räcker det med att läsa hur tillverkningen går till för att inse att det inte står rätt till.

Ponera att margariner är minst lika farliga för barnet under graviditeten som rökning - då måste det märkas på ett eller annat sätt?

Däremot så tror jag inte på att gå in på affärrena och märka om varorna men ett flitigt hamrande på tangentbordet kan oxå vara effektivt,,,