Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2383 ggr
caixa
0

Varför sjunker inte blodsockernivån med LCHF-diet?

Min pappa fick nyligen på en häsloundersökning reda på att han hade oroväckande blodsockernivåer. Han har nu under två veckors tid följt Annika Dalqvist kostrekommendationer med högt fett och extremt lågt kolhydratsintag. Det resulterade i att han gick ner flera kilo i vikt men blodsockernivåerna var högre än tidigare(!?) Hur kan detta vara möjligt?

F.ö. är han 60 år gammal, i mycket god form (tränar på gym och går nästan en mil dagligen) Han har inget överskottsfett att tala om och blodfettsnivåerna var så gott som perfekta. Däremot är han ganska stressad.

Tycker ni att han ska fortsätta med LCHF-dieten eller ska han testa något annat som kan tänkas sänka blodsockernivåerna?

Wildrat
0

Han får för högt kortisol som drar upp blodsockret av att träna så mycket och av att stressa. Det bästa är nog om han rör sig mindre eller helt sitter still några veckor så kroppen hinner med lite mera. Nåt som hjälper mot stress vore bättre typ yoga eller chi gong om han måste röra på sig.

caixa
0

oj, inte träna alltså? Det var något nytt. Pappa är stark som häst och har en grym kondition. Hans kropp och hjärta mår nog bättre än de flesta ölmagegubbars i kvarteret;) Men jag ska tipsa honom om att dra ner på träningen en liten period (även fast promenader måste vara en ganska lågintensiv form av träning?) Chi gong var en bra idé! Styrketräning kör han mest för sin ryggs skull- för att motverka ryggskott så det kommer han nog inte lägga ner frivilligt.

Men att motverka stressen är nog det viktigaste! Får säga till mamsen att ta med honom på några veckors semester till något lungt ställe, kan båda behöva. 

Men kan man dra slutsatsen att hans höga blodsockervärden inte är kostrelaterade och att han därmed inte behöver ta lika allvarlig på LCHF-dieten som tidigare?

Wildrat
0

Han kanske inte behöver vara jättestrikt men fortsätta gå ner i vikt är väl inte helt fel? Dessutom kommer blodsockret lättare i schack när stressen åtgärdats med kolhydratrestriktion.

För att få ner blodsockret kanske han skulle gå till doktorn och få Metformin (om det är jättehögt alltså). Det sänker blodsockret men gör inte att kroppen lagrar fett som insulin gör.

felixifokus
0

Träning brukar ju annars påstås sänka blodsockernivåer.

Vilka nivåer ligger han på?

Min gissning är att kroppen är lite chockad av nya kostvanor och att det kommer att stabilisera sig inom någon månad.   

Långvarig stress är aldrig nyttigt, för övrigt.

Wildrat
0

Jo motion sänker blodsockret ända tills det höjer kortisolet, då stiger blodsockret igen. Det handlar om en balans. Lite motion påverkar inte kortisolet men mycket gör det. Pasi är experten, använd sökfunktionen och sök på kortisol så hittar du hur mycket information som helst.

Just blodsocker- kortisol- insulin-relationerna är hur krångliga som helst, inte ens läkarna har koll på det…

felixifokus
0

#5 började pappan träna annorlunda i samband med att han la om kosten ?

Pasi
0

Det går inte alltid att förutsäga vilken effekt träning får om man samtidigt är utsatt stress. Har man redan höga kortisolnivåer, t ex är rejält utbränd eller är övertränad kan man göra rätt i att avstå all egentlig träning då det definitivt kan förvärra tillståndet.
Din far har ju bara ätit kosten i 2 veckor och det är fullt möjligt, eller kanske tom naturligt, att många får lite förhöjda kortisolvärden precis i början innan kroppen förstått vad det handlar om.
Jag tycker inte han skall avstå din ryggträning då jag kan förstå hur viktig den är….bättre att försöka bli av med stressen på nåt sätt.Flört

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

caixa
0

Tack för alla svarGlad

Sammanfattningsvis så bör han alltså ge LCHF-dieten längre tid men lägga störst fokus på att undvika stress och för höga kortisolvärden.