Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 8310 ggr
olleronny
0

Majsätande massajer

ville inte stoppa in denna kommentaren undeer "pastätande italienare" eller "smala friska asiater"

Läste på min kostodyssé genom cyberrymden att

Masajerna, som ofta nämns som exempel på ett animali- ätande folk

käkar mycket majsgröt och de har ett högt GI- nu har de väl inte ätit det i miljoner år , men de håller sig väldigt smala på det i alla fall.

clajo
0

Ha, ha! Vilken folkgrupp skall vi beta av sen?Flört

Tja det är väl bara att konstatera (som i någon av de andra trådarna) att det faktiskt finns människor som är naturligt smala och kan äta vad som helst och ändå håller sig slanka.

De kanske inte äter tillräckligt mycket/ofta för att gå upp i vikt? Eller inte har det som basföda, utan som tillskott? Eller också sitter de inte lika mycket framför datorn som vi?Fot i munnnen Eller också har de bara en fantastisk metabolism! Jag vet inte hur mycket stärkelse det finns i majs, men det kanske också har något att göra med saken.

Synd att jag är en fläskfia: Majs - i alla former - är ju så gott!

Ulf-S
0

De spänstiga massajerna som levde på mjölk, blod och kött är nog snart bara ett minne…

Idag består deras basföda av mjölk och majs, de äter 12–39 procent majs och 8–13 procent socker, dvs. ca 20-50 procent kolhydratbaserad föda. Inte en riktig högkolhydratkost för de flesta får man anta, men helt klart mer än jag skulle klara.

Hur som helst, äter de sin majs traditionellt tillredd så kan de nog klara sig utmärkt på den. Har man en ämnesomsättning som inte blivit sabbad av superraffinerade kolhydrater år efter år klarar man nog ofta av en del kolhydrater alldeles utmärkt, särskilt om man som de har tillgång till naturlig, opastöriserad mjölk.

Massajer som flyttat till städer och lever mer västerländskt drabbas däremot av hjärtsjukdomar och andra krämpor precis som andra.

Fnyfniken
0

men håller inte massajer på och göder upp kvinnorna? Är det inte Sorghum (stavning?) du menar? Eller blandar jag ihop dem med några andra afrikaner?

olleronny
0

#2 De spänstiga massajerna som levde "enbart på mjölk blod och kött" har nog aldrig funnits. Sanningen är den att de traditionellt också ätit vissa växter som de kokade några slags soppor av.

Ursäkta om någon upplever faktan som otrevlig, men jag vill inte ha någon förenklad och vinklad historieskrivning .

dufva
0

Enligt Weston Price studier från 30-talet

" African cattle-keeping tribes like the Masai consumed virtually no plant foods at all, just beef, raw milk, organ meats, and blood (in times of drought)."

Jag har för mig att jag sett siffror om 2-5% kolhydrater för masaier som äter traditionell kost.

Kvinnorna äter mer vegetabilier medan jägarna lever nästan uteslutande på animalier under jakt och boskapsskötsel..

Nuförtiden har förstås en hel del influenser ifrån storstan (Nairobi)  letat sig in  i masaibyarna vilket förstås medför  mer vegetabilier i kosten..

olleronny

Har du nån länk till uppgifterna om masajkäket?

Pasi
0

En renlärig masaj underlåter sig inte till att äta kornas föda.Flört
(OT Lite intressant läsning - Den vita masajen! Inget specifikt om födan men ändå intressant tyckte jag)
Men numera blir det allt vanligare att de lever på majs och ris…speciellt i städerna. Hörde att även de drabbats av fetmaepidemi.

olleronny
0

#6- stämmer inte- jag ska återkomma med källor ,jag har även sett växternas artnamn-men hinner inte innan läggdags-

Masajernas helt animaliska kost är en av rörelsens "myter"Flört.

olleronny
0

Hittade det här i en handvändning:

Soups are probably the most important use of plants for food by Maasai. Acacia nilotica is the most frequently used soup plant. The root or stem bark is boiled in water and the decoction drunk alone or added to soup. The moran are fond of taking this as a drug, and is known to make them energetic, aggressive and fearless. Maasai eat soup laced with bitter bark and roots containing cholesterol-lowering saponins. Urban Massai who don't have access to the bitter plants, develop heart disease.[44] Although consumed as snacks, fruits constitute a major part of the food ingested by children and women looking after cattle as well as morans in the wilderness. [45]

Det verkar som dessa "bitter plants" skyddar dem även om de äter majs. Majs har de ätit bara några generationer.exakt hur länge vet jag inte i kväll.

I städerna får de ett annat kostinnehåll kan man anta.

Kvinnor får tllskott av mjöl och blod när de ska föda barn

Ulf-S
0

#4, 8: Det är mycket möjligt att massajerna har kompletterat sin föda med små vegetabiliska inslag, men: "Traditionally, the Maasai diet consisted of meat, milk, and blood from cattle."

Citatet ovan är taget från en av Wikipedia-sidorna du själv hänvisar till ovan. 

Massajernas traditionella kosthållning är inte ett påhitt av "rörelsen" (vad nu det skulle vara), den finns dokumenterad av otaliga källor.

Jag "upplever" inte alls det du kallar fakta som otrevliga och jag tycker nog att det är du som försöker vinkla saker och ting lite som du vill.

Anden
0

Intressant att majs glidit in i deras kost. Såg en dokumentär om dessa för kanske ett halvår sedan. Den var intressant. Det jag minns var just de som var ute och vallade djuren att de slog hål på en åder på kon och tappade den på blod som de drack. Det var det enda de "åt". De hade ingen annan mat med sig. Sedan kan det väl hända att de tuggar på några smarriga eller osmarriga rötter men majs låter lite otroligt att de skulle vara någon urföda då markerna de lever av såg rätt torftiga och torra och jag skulle gissa att majs behöver lite vatten.

Nehepp det enda rätta måste bli att vi skickar en kommiteé till masaj landet för att undersöka hur det egentligen ligger till…Vilka vill åka? Räcka ut tungan (ett försök till att vara lite rolig)

Blod mat har ju även här i Sverige varit en viktig del av födan, fast jag tror jag föredrar den tillagad. Synd att det ingår mjöl i tunn blodpannkaka annars hade jag nog lagt till den som stapelföda i min LHCF kost. Skrattande

olleronny
0

Alltså, flera av er ledande debattörer skriver att man levt på en kost enbart på animalsik föda och att en massai inte "nedlåter sig till vegetabilier"- detär ju alldeles uppbart att det inte stämmer med

verklig erfarenhet- men som myt fungerar det- de behöver ju inte stämma med verkligheten-de har en annan funktion.

Pralinessan
0

Det här var ju en intressant tråd! Nu har jag ägnat en halvtimme med att söka runt på nätet efter fakta. Det man utan svårigheter hittar är referenser till ovannämnda undersökning och berättelser från personer som har besökt massajerna. Söker man däremot på massajer och majs på engelska kan man hitta följande ledtråd:

http://mondediplo.com/2000/11/21masai

Kontentan av den här artikeln är att myndigheterna vill att befolkningen ska odla i större utsträckning för att kunna bevara de vilda djuren och turismen som ger landet dess stora inkomst. Här ligger nämligen en konflikt: Massajerna och de andra stammarna ser nämligen inte på sin omgivning med samma ögon som de styrande. Vilda djur utgör ett hot mot de hushållna djuren emedan vildmarksturismen är mycket viktig för landet.

Läs själv och begrunda.

"It's the only way they can feel they have at least some control over their lives," says Dr Helen Gichohi, director of the African Conservation Centre, a non-governmental organisation that is very active in the Mara.

Ulf-S
0

#11: Det verkar märkligt att så många oberoende källor har dokumenterat den verklighet du kallar myt, eller hur?

Skaldeman
0

En sån här tråd ska man egentligen inte behöva kommentera. Som de flesta vet är majs från början en amerikansk gröda, framodlad av människan. Såvitt jag vet finns den inte i vild form. Majs finns inte naturligt i Afrika och kan alltså inte ha ingått i massajernas traditionella kost. Lika lite som majs kan ha ingått i de svenska samernas traditionella kost. Den här tråden är ett intellektuellt lågvattenmärke. Jag gör som Pasi och tar ledigt från den här listan ett tag. Jag har viktigare saker att syssla med.

Sten Sture

greensis
0

#14 Majs finns som vild ört, den kallas teosinte. Jag har sett den på bild, kolvarna är max som en tumme och innehåller inte särskilt mycket stärkelse. Vill någon ha källor kan jag leta senare, just nu sitter jag på jobbet.

Fabricati diem, pvnc!

olleronny
0

#14- jag har inte pratat om majs som traditionell masaikost- läs- inläggen- du verkar inte tålas att synas i sömmarna- Din kommentar är verkligen ett intellektuellt lågvattenmärke-DVs- tendentiöst pratvid sidan om ämnet.

aussiemia
0

Jag kan fråga Livingstone, en kille i min klass. Han är masaj. Han har bara bott utanför Kenya 2 år och är fortfarande lång och slank. Fast han äter som en aussie…

aswedishsmorgasbord.com

Pasi
0

Jag gör av med 1 hg torkat och rostat kaffe per…men det gör mig knappast till vegetarian.Skrattande

ebet
0

Jag har en granne som anmäler alla andra, för att han själv halkat omkull, som bara ett exempel. Det blir långa skriverier till myndigheter och till andra människor. Svåra att begripa och mynnar inte ut i ngt. Det är väl själva skrivandet som är nödvändig för den personlighetstypen.

ragnhildar
0

Jag kan inte alls förstå din så starkt kritiska reaktion SSS. Detta är väl relevant i lchf-sammanhang. Menar du att du hoppar av listan i protes mot detta"lågvattenmärke".Synd  Vänl. hälsn Ragnhildar

kitabu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Maasaier är inte jägare. Det enda vilda djur de äter är Eland eftersom de anser att det är en vild ko. De äter inte heller fågel. Däremot jagar de lejon som attackerar deras hjordar.

Deras religion, guden Engai, anger att de inte ska gräva i jorden.

Detta får till följd att ganska ruskiga saker händer när någon blir allvarligt sjuk eller dör.

Endast "hövdingen" får begravas mitt i boman som sedan rivs. Övriga lämnas till hyenorna. Förmodligen har denna sed försvunnit sedan början på 80-talet då vi bodde i Tanzania. Men då förekom det. Stort rabalder en gång när vi återkom med en gammal gumma som lämnats utanför törnestaketet för natten, och som "återuppstod" efter en tid på sjukhus.

Numera har staten i både Kenya och Tanzania så kraftigt begränsat maasaiernas ursprungliga markområden genom att avsätta dem till nationalparker, att maasaierna har stora svårigheter att finna bete till sina hjordar.

Bilden är från 1984 och visar, tre 14-åringar,  en svensk och två maasaier som just då genomgick sin "krigarutbildning". Pojken i mitten heter Israel och är byhövding i Engaruka i Rift Valley i Tanzania.

Pasi
0

*Vi kanske skall återgå till vad TS menade med tråden och dennes påståenden och frågeställningar!?

Masajerna, som ofta nämns som exempel på ett animali- ätande folk

käkar mycket majsgröt och de har ett högt GI- nu har de väl inte ätit det i miljoner år , men de håller sig väldigt smala på det i alla fall.

Finns det några belägg för att de verkligen håller sig smala trots majs och risätande?

#7 Finns det några siffror på om alla masajer äter grönt eller om det bara är en liten del?
Hur stor del av det dagliga energiinnehållet kommer från växtriket?

Sedan tillkommer frågan - Om jag dricker kaffe men inte äter nån grönsak…är det då värt att höja rösten för att säga att jag inte håller mig till en animalisk diet?
Hur är det med hunden som faktiskt äter några blåbär när man är i skogen? Är hunden då en omnivore?
Om några masajer kokar soppa på någon stärkelsefattig växt då och då, raserar det då alla teorier runt deras kost?

Fnyfniken
0

Alltså, Weston-Price reste väl för länge sen? Vad de äter 2008 och vad de åt på 40-talet kan väl skilja sig totalt? De kan ha varit mycket hälsosamma på den tiden och kanske mindre hälsosamma nu, vad vet jag. Många fler inuiter äter toast med marmelad nu än för 70 år sen också. Och deras hälsa falnar.

Vad är tjafset om? Samer som börjat äta korv med bröd? Massajer som börjat äta majs?  Vi lever i en föränderlig värld, och vad jag vet håller hela världen på att kolhydratiseras…

olleronny
0

#22 Även om dun är smart Pasi räcker det inte ,det finns fakta också - de åt även frukt och rotsaker- massaje är et folk med både kvinnor och män som sockså vartit barn- läs barn och kvinnor åt

frukt läs :

"fruits constitute a major part of the food ingested by children and women looking after cattle as well as morans in the wilderness".

Det är mycket iGi-nolls historieskrivng som är byggt på mycket lös grund.

ÄvenANvändandet av inuiterna är vinklat.

Pasi
0

Olleronny - Du svarade aldrig på tidigare frågor men vill gärna det (speciellt den första frågan i #22 som hela tråden egentligen handlar om)!

Och nu uppkom nya frågor:
Hur stor del av energiintaget var frukt och rotsaker?
Äter de det hela året runt?
Åt krigarna (männen) också frukt och rotsaker?
Fick de sämre hälsa än kvinnorna?
Är texten du hämtar informationen ifrån mer pålitlig än andra källor eller kan den vara vinklad av någon anledning?

Fnyfniken
0

Lustigt att du utelämnade början på meningen "fruits constitute a major part of the food ingested by children and women looking after cattle as well as morans in the wilderness"

nämligen "Although consumed as snacks".

Jag förstår inte varför du inte har begrepp om tidslinjen när du ifrågasätter masajernas diet. Bara för att de äter något visst nu betyder inte det att de alltid har gjort det. Och att man äter majsmjöl betyder inte heller att man blir fetare till nästa vecka. Vad man sett i befolkningar tidigare kräver mängder av kolhydrater i födan 10-20 år för att manifestera sig som fetma/diabetes.

Det du citerar som "fakta" står på Wikipedia, och kommer från bl a National Geographic 1995. Samma publikation där man fortfarande läser om kolesterolets farlighet för hjärt/kärl hälsa och annat relativt ogrundat.

Det är väl mycket möjligt att de äter växter. Och i synnerhet att de börjat göra det på senare tid. Men det är inte mycket, i jämförelse med vår mjöl-kultur. Om du vill vara någorlunda solklar kan du väl i 1 mening sammanfatta vad det är du vill ha sagt med inlägget över huvud taget? Att massajerna äter gräs, eller att vi har hittat på att de bara äter blod och mjölk?

olleronny
0

Det är mycket mycket svårt att var i närheten av ren saklig debatt.

#26 ditt urklipp "although…." är helt ryckt ur sitt sammanhang. Vad spelar det för roll om de äter det som snacks,  intensivt som en  "måltid" om det utgör största delen av födan? 

du avslutar med "Att massajerna äter gräs, eller att vi har hittat på att de bara äter blod och mjölk? "

Det var myten om Massajen som enbart ätande animalier jag ville belysa.  ( här skulle jag vilja ha en smajlis som ser väldigt trött ut)

Pasi
0

olleronny - Du glömde svara på mina frågor!
Du kan svara att du inte vet…om det nu stämmer, men nån respons vill jag gärna ha.

Fnyfniken
0

Men varför tar du inte i beaktande att det kan vara stor skillnad på nu och då? För deras nyttiga leverne har väl ändå inte undersökts på sistone?

Varför är "Althought consumed as snacks" som du påstår "ryckt ur sit sammanhang? Det står i samma mening precis innan?

Eftersom inga procentsatser nämns, tycker jag att snacks-infon säger en hel del. De snacksar på frukt, men ser antagligen måltiderna på ett helt annat sätt. jag tycker att det är lustigt att kopiera halva meningar över huvud taget när man citerar något, även om det inte säger det man vill säga. Det är bara att svärta de ord man vill understryka.

Jag förstår att du är trött. Det finns många myter att spräcka. Men man måste tänka i fler dimensioner än en för att förstå det du kallar "fakta" också, Och kanske inte ge sig in i getingboet om man lätt blir trött.

clajo
0
Denna kommentar har tagits bort.
olleronny
0

#29-  "Although consumed as snacks, fruits constitute a major part of the food ingested by children and women looking after cattle as well as morans in the wilderness".

vi tar hela meningen, så blir det lättare att förstå - att äter något som snacks säger inge om "procentsats", utan visar att frukten inte intas som en måltid- alltså ett koncentrerat ätande under en kortare tidsryd, utan att man stoppar i sig l utspridd undeer en längre tidsrymdGlad

Pasi
0

Olleronny - Jag är fortfarande intresserad av det din tråd handlade om från början, men har inte fått nåt svar på mina tidigare frågor trots att jag frågat flera gånger. Bla - var finns det konkret något som visar att de håller sig smala på en majskost.

olleronny
0

#29-  "Although consumed as snacks, fruits constitute a major part of the food ingested by children and women looking after cattle as well as morans in the wilderness".

vi tar hela meningen, så blir det lättare att förstå - att äter något som snacks säger inge om "procentsats", utan visar att frukten inte intas som en måltid- alltså ett koncentrerat ätande under en kortare tidsryd, utan att man stoppar i sig l utspridd undeer en längre tidsrymdGlad

paronskrutten
1

Hur mycket fett åt dom då?

Helena

Pasi
0

Olleronny - Du skrev i en annan tråd om ledarskribenter som inte svara på frågor och inte visar belägg för sina påståenden.

Du svarar sällan själv på relevanta frågor. Så ännu en gång - visa att majsätande masajer håller vikten, visa belägg!
(OBS jag säger inte emot dig men vill gärna se nåt bevis för att det är så, inte bara ett påstående)Glad

olleronny
0

Massajerna håller fortfarande sin vikt när de lever ute på landet, men går upp när de flyttar in till stan, enligt uppgifter.

Vad jag ville visa med inlägget var att Myten om " En renlärig masaj underlåter sig inte till att äta kornas föda" som du själv skriver  är en myt.

Det viktiga är alltså att de åt och äter vegetariska föda också, men jag förstår att det svider i GI-noll_ hjärtat.

Pasi
0

Du menar att de faktiskt går upp i vikt av majs och risdiet?

Pasi
0

Såhär skriver Weston Price - Africa also afforded Dr. Price the opportunity to compare primitive groups composed largely of meat eaters, with those that were mostly vegetarian. The Masai of Tankanika, Chewya of Kenya, Muhima of Uganda, Watusi of Ruanda and the Neurs tribes on the western side of the Nile in the Sudan were all cattle-keeping people. Their diets consisted largely of milk, blood and meat, supplemented in some cases with fish and with small amounts of grains, fruits and vegetables.

Läser man boken som jag tidigare rekommenderat så ser man att krigarna håller sig till kött, kött och kött….så länge det finns. Medans kvinnorna är mer frisläppta vad gäller vegetabilier.
Tittar man då på "krigarna" så stämmer det du kallar myt väldigt bra, även om en och annan man råkar ha fått ett salladsblad i munnen då och dåFlört…medans påståendet stämmer mindre bra om man ser till kvinnorna.

Trots detta kan man använda masajernas dokumenterat goda hälsa, från den tiden de främst åt kött, som ett bevis på att just den dieten ger en bra hälsa…tvärt emot vad allmäna ryktet säger. (t ex att mättat fett ger hjärtkärlsjukdomar)
Varför letar du problem och fel hela tiden????

Men detta har inte så mycket med tråden att göra då den skulle behandla deras majsätande och bibehållna vikt. Flört

olleronny
0

Snälla du, jag utvecklar det i ett av svaren , att poängen är att de inte äter helt eller så gott som helt animaliskt vilket man i bland hör , inte nödvändigtvis av någon här. men det förekommer som "myt" De har ätit annat än majs också av sånt som inte springer ivägGlad 

Att de skulle gå upp i vikt av att äta en kost med mycket majs och ris- är jag helt övertygad om. Och det är väl det som händer kanske, när de flyttar in till städerna. Och de verkar ännu inte gått upp i vikt på landsbygden, vad jag hittills hört.

stellina
0

Om man läser "den vite masajen "så får man veta att masajerna använder siv av massor av vitt socker i sitt té, dagligen och att iallfall kvinnorna och barnen äter en slags gröt (tror majsgröt)-men de äter mkt lite, då de helt enkelt är fattiga. Men allt socker gör att deras tandhälsa inte är den bästa. Men deras kost förändras naturligivis.

För övrigt tycker jag att det var en tjafsig tråd, rena sandlådsbråk.