Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
Läst 3087 ggr
klara-kluck
0

Hjälp mig, ge mig råd

Är en 50-årig kvinna som sitter i rullstol p g a MS. Idag har jag ca 25-30 kg övervikt i vikt och skulle vilja ha hjälp och råd att börja med denna dieten.

Aniara4
0

Välkommen! Det här passar dig säkert bra eftersom det inte finns några krav på att man måste motionera en massa.

Bästa sättet att börja är nog att läsa runt lite tills man både får koll på forumets upplägg och på innehållet. På startsidan finns en användbar liten folder som ger en bra introduktion, här. 

Du kan också använda sökfunktionen om det är något särskilt du funderar över. Kanske kan du hitta en tråd som ger svar på dina frågor om du söker på "nybörjare" eller något sådant.

kaisakavat
0

Hej! Välkommen hit!

Du kommer att märka att du kan få många goda råd och stöd här. Själv är jag rätt ny och lite rädd att ge råd än så länge. Du kommer säkert att få många fler svar.

De flesta av oss som vill gå ner i vikt väljer att ta bort så mhcket som möjligt av kolhydrater t ex bröd, pasta, potatis, ris, socker, och de kolhydrater vi äter kommer från grönsaker eller finns med som en liten del i ägg, nötter, grädde mm.

Har du sett på förstasidan där du loggar in, att det finns en folder som presenterar "metoden".

Många av oss äter denna kost inte bara för att gå ner i vikt utan för att vi upplever stora hölsovinster med den över huvud taget.

Lycka till!

greensis
0

Hej och välkommen

Fabricati diem, pvnc!

miagumman
0

Varmt välkommen hit Klara-Kluck! Skrattande

Boos
0

Välkommen hit och lycka till.Glad

Doc
0

Välkommen. Här finns en nybörjarsida om du är intresserad.

Tilda-T
0

Välkommen Klara-k hoppas du ska trivas här hos oss!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

molana
0

Välkommen hit!  Skrattande

klara-kluck
0

Tack alla ni som välkomnat mig. Oj, det verkar krångligt med alt. Inte minst allt på nätet. Någon större datavana har jag inte. Sen skall jag lära mig allt om maten

kalleankasmormor
0

Det fixar du, skall du se! Det är bara lite knöligt i början.

SvartKaffe
0

Klara-kluck, det finns också lite böcker skrivna i ämnet om du känner att det är lättare. Annika Dahlqvist, Skaldeman och Litsfeldt är tre författare som förespråkar LCHF.

Vitsen med LCHF är ju att minska på kolhydrater och det som är största "bovarna" i matväg är potatis, ris, pasta och bröd. Eftersom man minskar/tar bort kolhydrater så kan/bör man öka på fett och protein. Den största proteinkällan för de flesta är kött.

I grönsaksväg brukar man säga att det går bra att äta de som växer ovan jord. En sanning med modifikation, majs växer ju ovan jord men är ändå rätt så rik på stärkelse så just majs tex  kanske ändå inte är så bra. Men om du som sagt var börjar med de stora bovarna i stycket ovanför så är du på väg och kan läsa på mer efterhand.

papope
0

Instämmer, välkommen! Mitt råd till dig är att ta det lugnt. Läs lite och ofta här på forumet, läs i intressanta länkar och kom ihåg att det är DIN variant av kosten du ska hitta. Låt det ta tid.

gejsa
0

Välkommen säger jag med.

DrAnna
0

Välkommen! Det är inte alls krångligt snarare tvärtom! Det finns en hel del att läsa både länkat här och i böcker. Litet vitsen med LCHF är ju ochså att man inte får de symtom man annars drabbas av vid sk "bantning", trötthet, frusenhet osv. Dessutom måste man inte motionera stenhårt ( det finns inga belägg för att man går ner i vikt av motion)

Mervi
0

Välkommen hit. Du kommer in i det så småningom. Här finns många som gärna hjälper till.