Viktuppgång i starten?
Hej hej! Jag är ny här på sidan och i LCHF-världen. Hittade hit igår kväll och fastnade flera timmar och läste och läste… 
Nu är jag jättesugen på att börja och har sett ut flera smarriga recept. Men…! Jag har hållt på med en annan diet ett par månader och har invägning på onsdag nästa vecka. Jag har gått ner ett par kilo och är nära delmålet på onsdag, och det vore så skönt för självförtroendet att nå fram till det.
Därför funderar jag på att vänta till efter onsdagen innan jag börjar med LCHF, ifall det finns risk för att kroppen blir "chockad" av fettet och lägger på sig något kilo innan allt kommit i balans. Det är väl individuellt förstås, men kan man generellt säga att det är vanligt att gå upp något kilo de första dagarna? Eller går det åt rätt håll (nedåt) direkt?
Vad tycker ni verkar vettigast? Jag kanske bör tillägga att det inte är en enorm mängd kilon jag vill gå ner. Det slutgiltiga målet är omkring 10 kilo bort.
Flodis

Det är lite individuellt hur man går ner i vikt och OM man går ner i vikt, men de allra flesta går nog ner i början(vattenkilo). SÅ ur det perspektivet borde du kuna starta direkt! Lycka till!
Hej flodis och väkommen hit!
Det är så olika hur man reagerar och jag tror att i ditt fall kan det ha att göra med vilken diet du följer nu.
En del rasar ju flera vattenkilon direkt med LCHF - men alla gör inte det och som du säger går någon även upp i vikt.
Du måste nog bestämma själv….. trist svar va?
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej och välkommen
Fabricati diem, pvnc!
Ingen kan säga hur just din kropp fungerar, men för dom flesta blir det inte någon höjning i början så som du menar. Risken finns ju, speciellt om man har svältbantat tidigare eller är mycket stressad.
Välkommen hit!

Välkommen hit Flodis!

Mycket möjligt att du kan lägga på dig om du bara har 10 kilo som ska bort. Jag har själv gått från ett BMI på 21 till 22.8. Då jag inte har kraftig muskelbyggnad är detta inget jag önskat. Dock är det nog MER troligt att vätska som försvinner ur kroppen då dina sockerlager försvinner (socker/glukos binder mycket vätstka) bidrar till att du går ner ett par kilo istället.
För övrigt välkommen.
Välkommen hit.
Välkommen!

Som sagt det är ju individuellt. Själv drack jag Cambridge i nästan 2 månader. Och det är ju en svältkur. När jag sedan började med den här kosten gick jag t o m ner 0,5 kg på 2 v. Så jag gick inte upp trots det. Sedan åt jag vanlig mat med öl och chips bla för att jag åkte utomlands. Har gått upp 3.5 kg på 12 dagar. Så i dag har jag börjat med kosten igen. :)
Så man vet aldrig hur kropparna reagerar vill jag visa med mitt inlägg.
Tack för många och snabba svar!
Nej hörrni, jag är för taggat för att vänta en vecka! Jag åker och handlar och lagar något gott redan ikväll.
Jag får väl acceptera att det kommer en period innan kroppen är i balans, men i slutändan kommer det väl att bli bra i alla fall! 

Det blir det säkert! Lycka till! :)

#10 Helt rätt! Man skall hoppa på när man känner sig motiverad. Hoppas det går bra för dig!