Axels wienerkorv
För en tid sedan köpte jag ett par förpackningar Axels wienerkorv på en lokal Ica-butik (Tumba C).
Det stod inte angivet något kh-värde, men kötthalten var 82% och de är tillverkade i Tüskland, vilket torde borga för bra produkt.
Korvarna var verkligen jättegoda, men jag var ju ändå lite skraj att de skulle ha för många kolhydrater.
Jag mailade Arexo Food och frågade lite om innehållet, och idag fick jag svar. Klistrar in:
_"Hejsan Ann-Katrin, här kommer svaret på den fråga du ställde till oss.
Detta avser Axels Wienerkorv 800gr.
Innehåller följande per 100 gr.
Fett: 22,2
Protein: 11,8
Kcal: 253
Kjoule 1046
Kolhydrat 1,00
Vi kommer att ange detta på produkten fortsättningsvis.
Hoppas att du är nöjd med detta svar och du är självklart välkommen tillbaka
Om det är något annat som du undrar över.
Med vänlig hälsning Anders"_
Det var väl bra?!!!
Och de skriver att de kommer att ange kh-halten framöver, så nu har man sått ett frö också…;-)
Har ni möjlighet, så prova dessa korvar, de är UNDERBARA!
Kram!
PS Självklart är det NATURTARM
Är det nitriter eller andra tillsatser i? Om inte så låter det som något jag borde testa.
Gulp! Kan inte svara, enär jag inte har förpackningen hemma just nu…
Får hem ett paket senare idag och lovar kolla och återkommer med svar!
Kram!
Det var ett serviceinriktat företag, kul :D
Tack för tipset förresten :)
Vad intressant DaMum! Jag har mailat en fråga till dem om ev tillsatser. Frågade också om man kunde handla direkt av dem som privatperson.

men nitritsalt används ju för att man inte vill ha botulism, det är ju ingen rolig förgiftning…

mulligast - Det finns korvar utan nitrit och jag är inte rädd för att äta dem.
#5, Man behöver inte ha nitrit för den effekten i dagens läge då vi har så bra kötthantering att det uppkommer ytterst sällan. Enda anledningen till att dom har kvar det är för att folk vill ha en viss färg på köttet som dom är vana vid, och nitrit ger den färgen.

Jag får hellre botulism än cancer om jag skall vara ärlig!
Fick svaret att de håller som bäst på att uppdatera sin hemsida.
Och jag läser på förpackningen att korvarna tyvärr innehåller både nitrit och lite annat…
Men inga E-nummer så vitt jag kan se, i alla fall inte E-621.
Och jämfört med svensk chark så…
Men jag håller med, ren mat är alltid bäst, och jag är superkänslig för alla tillsatser, så detta får bli en sällsynt gäst i både mitt hem och min kropp.
Kram!
Det är bara till att ta fram köttkvarnen och göra egen. 
Vart kan man hitta korv utan nitrit? Det har jag nog aldrig sett.
Korv och även andra charkvaror utan nitrit har jag letat efter i snart ett år utan att hitta särskilt många produkter och till dags datum har jag inte hittat en enda korv utan…
Pasi jag upprepar Nillalillas fråga - vad är det för korvar du hittar utan nitrit?
KRAV-märkta korvar tror jag ska vara utan nitrit, enligt den märkningen får man inte har det i (eller hur det nu var). Kolla innehållsförteckningarna på produkterna hos det här företaget.
De har även en webbshop så man kan få hem deras produkter var man än bor… Eskilstunabor kan ju kolla i affärerna…

Ja det verkar iaf som om de är utan nitritet.. men där är ju potatismjöl i dem…
det går väl inte. Eller?
#8 tror du verkligen själv på, att om man vid några enstaka tillfällen äter korv med lite nitritsalt i att man får cancer?

Botulism är en rätt ordentligt otrevlig förgiftning. Svårt att välja mellan cancer och botulism. Beror väl på vad det är för sorts cancer
Fabricati diem, pvnc!
Potatismjöl eller inte, tror det är svårt att hitta korvar gjorda på bara kött och kryddor. De brukar vilja stoppa i sånt där förmodligen för att binda ihop det. Har man ändå tänkt äta korv så är väl det här ändå bättre än de med nitrit och andra E-nummer? Håller man kolhydraterna lågt och tål innehållet är det nog ingen fara. Sila mygg och äta kameler, eller hur var det..?

#17 wildrat..
vet inte hur länge du har hållt på med detta, men jag har inte hållt på med detta länge…
Det första jag lärde mig med denna kosten var
bort med
Potatis + produkter av det
ris
pasta
mjöl
socker
Sedan alla dessa E nr etc är för mig en grej som jag för kroppens skull inser, tillsatser är ju aldrig bra… MEN så du tycker/rekomenderAR ATT DET ÄR BÄTTRE ATT KÄKA POTATISMJÖL ÄN PRODUKTER MED LITE NITRIT I (FÖR ATT MOTVERKA(oj caps lock, orkar tyvärr inte ändra) svåra matförgiftningar.
Jag trodde enligt denna kosten att rekomendationerna skulle vara tvärtom…
Man får själv välja. Om man tycker att lite potatismjöl inte gör något så äter man korvarna. Jag försöker undvika men lyckas inte alltid. Ibland så är mängderna små, om korvarna innehåller 1 g kolhydrater så blir det inte så mycket. Men som sagt man gör valet själv.
Allt beror väl på ens egna förutsättningar; är jag sockerberoende, har totalsabbad metabolism el vill bara äta nyttigare?
Jag äter 2-4 Finn Crisp/dag o går inte upp i vikt av det. Har iofs stått still ett tag men tror mer på en platå än de stackars kolisar det rör sig om. Utan skulle min dag bli grå, man ska må bra av att äta inte äta ngt man äcklas av bara för att man "måste".
Samma sak m korv, ska jag sitta o tugga på en ostbit när fam grillar korv ute o jag vill ha en ostgrillare? Nej, jag grillar mig en korv men stannar vid 1 o tar mkt annat till istället; extra ost, dressing o lite grönt. Man behöver ju inte äta korv varje dag heller…
Lika m socker; vet jag att ngt blir så mkt godare m 1 tsk vaniljsocker el lite honung i utspritt på flera portioner använder jag det men ser till att dra ner på andra kolisar den dagen jag ska äta det m socker i.
Själv skulle jag varken äta potatismos eller nitrit, om det var dom enda alterantiven så skulle jag strunta i att äta korv, eller göra hemmagjord.
#15, För att vända på frågan: tror du på allvar att man får botulism om man äter en enstaka korv utan nitrit?
#14, Det stämmer att KRAV inte tillåter nitrit, så kravmärkta korvar är utan nitrit.
#18, Själva LCHF säger bara bort med kolhydraterna och in med mer fett. Sedan finns det massa olika varianter på LCHF, och alla här äter inte samma variant. En del äter varianter utan tillsatser, och en del bryr sig inte om dom så mycket. Det finns ingen regel som gäller alla, utan du får själv bestämma dig för vad du vill ska ingå i din kost. Sedan får man respektera att alla inte har samma samma åsikt, en del äter hellre nitriter än potatismjöl, andra gör hellre tvärtom.
0-1g kolhydrater på 100g räknar jag som mygg oavsett om det är potatismjöl eller något annat. Det är knappt märkbart ens för den som är superkänslig. Jag äter nätan dagligen Böklunders korvar med 0,5g kolhydrater och det går utmärkt.
Nitriterna är något annat - det har ju inte precis med LCHF att göra - utan är ju mer vad man vill äta och inte och där är vi som sagt olika allihopa. Det är ju som någon sa - samma som med smakförstärkarna - inte så nyttigt - men var och bestämmer ju hur den gör med det också.
Numer pensionär i Nynäshamn

ja jag tror att sannolikheten av det sporadiska korvätandet är större för botulism än för canser….Men det är vad JAG tror
Är det nån som har nåt bra tips på vad man kan äta till korven? Jag är rätt så ny så jag har inte kommit igång nå vidare..
Tack!
Anna

Stekt ägg
Ost
Mos av blomkål/broccoli (ja om du äter grönsaker)
Tja, varför inte ta en korv till korven? 

Dom som är nya brukar ha mycket frågor.Men det finns artiklar uppe till vänster som beskriver mycket om dessa nya frågor som ställs av nya medlemmar.Det är mycket man kan söka på med uppe till vänster.Då kommer det upp trådar som det skrivits i om ämnet man frågar.Det går att bläddra längre ned så att nya sidor om ämnet kommer fram.Läs i tråden (Nya trådar) som Margareta nyligen lyfte fram. 
Gott till korv:
Smör
Cole-slaw
Majonnäs
Stekt ägg
Smält ost
Kram! (kan också vara gott till korven…)

# 28
Hahaha den sista var bra….
eller är det bara jag som tyder det så…
Man kan väl få tyda det som man vill!