Hyss med mat vi gjorde som unga
kom på mig själv nu ikväll när jag skar till en par bitar ost och kletade på en klick smör, att det gjorde man som liten snorvalp också, men med den skillnaden att man kunde få en blick eller en hurring som sa att så gör man inte. har ni några sådana grejer som ni minns att ni gjorde och ansågs vara fel, men i dagsläget med den här livsstilen var och är helrätt?

Att bara äta mumset ovanpå varma mackor och lämna brödet.
Eller skrapa vispgrädden från tårtan.
Fair Winds and Following Seas!
Jag slickade alltid av det goda på mackan och lämnade brödet. 
Synd bara att det var margarin. 

Det var nog att äta vispad grädde. Det kändes verkligen förbjudet och det enda som liksom var tillåtet var att slicka av visparna. Numera äter jag grädde utan det minsta dåliga samvete och det är så SKÖNT!!! *S*

Det var inte "förbjudet" att äta fläskranden på skinkan eller fläskkotletten, men det ansågs inte fint bordsskick.
Fabricati diem, pvnc!
Jag smygåt smör…
Vi hade smöret på en assiett i skafferiet för att det inte skulle bli för hårt.
Så fort mamma var upptagen, smög jag dit och åt och åt och åt…
Som lite äldre började jag smälta smör och låta svalna, för att sedan dricka det…
Helt otroligt egentligen, att man instinktivt förstod vad som var bra för en. Synd bara att inga andra fattade…
Jag brukade i smyg blanda någon slags gegga av rumsvarmt smør plus kakao och socker, eller kanel. Det skulle ju funka utmærkt idag med ju, utan sockret då naturligtvis :)
Brukade knycka sötmandlar att knapra på medan jag läste böcker…
Modern upptäckte dock hysset och blandade bittermandlar i påsen. Jag var för liten för att se skillnad, så…

Jag skulle alltid ha ketchup på allting i mängder xD ! sen brukade jag äta från mesmörs burken med sked när ingen såg.

Jag lyckades öppna kylen och plocka fram smör som jag åt direkt ur paketet,tror att jag var ca 2 år.

#7 knaprade sötmandel så fort jag hade chansen, dom var alltid slut när mamma skulle baka.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

När jag läser inläggen slår mig tanken…..djur vet precis vad som går att äta, känner av gift och äter precis vad dom behöver. Skulle vi människor tillåtas göra samma sak skulle vi kanske haft en annan matkultur. Nu är det tvärt om vi blir påförda rent ut sagt "en massa skit" som socialstytelsen borde se över mer noggrant.
Ursäkta att jag bröt temat

En sak som har slagit mig (jobbar på förskola) är att det finns inte en unge som inte slickar i sig smöret och ber om mer och är det fruktsallad med grädde så är det grädden som tar slut först. Dom små vet instinktivt vad som är nyttigt!

Slicka tallriken gjorde ja alltid när jag var liten om något var riktigt gott! Och jag måste erkänna att det hänt ett par gånger sen jag började med LCHF, när jag har varit ensam då.
Jo - barn har en naturlig lust för "rätt" mat. Om vi inte ser till att de blir sockerberoende, alltså.
Anledningen till att många barn ratar t ex broccoli, är inte att de är allmänt kinkiga - utan att broccoli innehåller något som deras medfördda instinker reagerar mot, hjärnan uppfattar det som "giftigt". Känsligheten växer sen bort och många av oss börjar gilla broccoli.
Som vanligt är detta inget som gemene man fått veta (ex av SLV…) så vi försöker tvinga ungarna till allt möjligt för att det är så "nyttigt".

#7: är inte bittermandel rent av farligt att få i sig? Elak mamma.. ;)

Jag har legat på akuten med en dotter som hade ätit nån bittermandel. Det är farligt.
Vet inte om bittermandel är farligt… Sådant som har bitter smak undviker vi ju gärna utifrån biologiskt nedärvd instinkt, i naturen är bitter smak ofta=giftigt.
Och jo, min mor hon kunde vara rätt dum ibland
. Dock tror jag det var i oförstånd främst….

Om giftinformationen anser att bittermandel är farligt och råder en att åka in på akuten för observation vill inte jag gå mot ett sånt råd. Det fanns inte heller nåt internet att fråga.
Jo, det är giftigt. Men det är även saffran, det handlar om mängderna man får i sig…Inte överdosera, med andra ord:)
jag brukade hälla ovispad grädde i ett glas och krydda det med massor av kokos. och skära skivor av smöret/margarinet(?). hoppas det var riktigt smör.. tack och lov var det aldrig någon som bannade mig för det.
kaisakavat:
jag har också råkad äta bittermandel i tron av det var sötmandel vid ett antal tillfällen som barn (även bakpulver istället för vaniljsocker..) men det har då aldrig varit någon fara med det.
Min farmor matade oss barn med hemgjort smör på sked direkt ur byttan när mamma inte tittade på. Vi älskade detta extrasaltade smör.
Numer pensionär i Nynäshamn
rörde ihop socker och smör (margarin) ibland lite kakao. och mumsade i mig. Blandade ihop kakao socker och mjölk och mumsade i mig.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Blandningen med grädde cacao och socker som fanns i koppen när man skulle få varm chocklad var smaskens!

Bakade en hel del negerbollar kommer jag ihåg. Med och utan lov. Hemma hos kompisen, vi bakade bara smeten och åt upp. Vet att vi hade någon apelsinsmakande vitaminsörja i nån gång, fyfan vad man fått höra det ett otal gånger under sin uppväxt.. elaka föräldrar som gillar att retas :p

Kommer i håg när mamma hade köpt en jättepåse med stora apelsiner och jag och en kompis tog varsin och började bolla lite lätt mot köksväggen. ( Väggen var av målad gips eller liknande som tur var…) Vi tyckte det var hur kul som helst och tog i hårdare och hårdare för varje kast och till slut var allt en enda sörja av söndermosade apelsiner i köket…
Minns inte hur allt förlöpte sen men jag antar att vi skyndade oss att städa upp innan mamma och pappa skulle komma hem.
Förstår inte hur vi kunde slösa på apelsinerna på detta sätt med tanke på att det endast var vid jultid det fanns frukt hemma…!

Jag och syrran gjorde "rövargodis" ibland: Värm smör i kastrull och rör ner socker och havregryn. Jättegott, tyckte vi! Men kanske inte så nyttigt…

Jag var nog en fettskrämd sockerråtta redan som barn. Innan jag kunde gå kröp jag raka vägen till skåpet där kexen fanns när jag kom till farmor, och när jag blev lite större drog jag fram trappstegen och klättrade upp på diskbänken för att komma åt strösslet som stod på fläkthyllan. "Färger" kallade jag det.

-jag drack en hel flaska AD-droppar för jag tyckte de var så goda! Undrar om det var nyttigt dock..
-hyvlade ost och bredde på smör och rullade ihop mm..
-slickade av smöret på mackorna
-åt bara upp fyllningen på pizzan
Hatade allt vad grönsaker heter. och potatis.

Härlig inställning redan i unga år Mimsivimsi!

javisst men på dagis kunde jag sitta i timmar och bli itvingad mat, framförallt grönsaker. "Ät upp alla grönsaker annars får du inte gå från bordet" och sedan lärde man sig att kolhydrater det ska man äta mycket av. Ja det fick man ju ta stryk av sedan.
Nu när jag tänker efter så gillade jag inte mjölkprodukter o ägg heller.. Det är ju lite konstigt..

Jag slickade av grädden på familjens 4 semlor - den femte sparade jag för den hade jag tänkt äta själv. Förmodligen bodde det en LCHF:are i mig redan då…

#32 Haha, blev du förvånad sen när du inte fick äta upp den femte semlan?

OM! Jag vill minnas att jag grät lika länge som mamma skällde. Och tyckte RUSKIGT synd om mig själv…

Min största last när jag var liten var frukt. Helst clementiner. Jag var sjukt morgonpigg och vaknade långt före alla andra. Jag raidade fruktskålen, åt upp alla clementiner uton en och gömde skalen mellan madrassen och väggen!

Kul när NÅGON hittade dem….:D

Alla visste ju var de skulle leta. Men ja… *rättar till glorian*

Min stora last som liten var bröd (helst rostat eller pitabröd) med 50/50-blandning av smör och honung. Smörochhonungskräm kallade pappa det fantasifullt. Det var det godaste jag visste! Eller massor av smör (eller om det var margarin som fanns hemma men smör var godare) och sylt på rostast bröd.
Jag hatade skolmaten så när jag kom hem vid 15-16 åt jag ofta en jätteportion Start med mjölk, och som den sockerråtta jag var (är?) hällde jag på extra socker.
Något nyttigare mellis kunde vara keso med honung.
Arabiska/turkiska/grekiska godsaker som baklava, chalva, kataifi, roks, fakelakia, papades och liknande. Sirap, kanel, nötter och smördeg i olika kombinationer. Hur gott som helst.
Mandelmassa. Rakt av. Och nötmassa. Nougat.
Och glass ska vi nog inte ens prata om.. glass med kolasås. Och om det inte fanns kolasås gick det lika bra med sockerkakssmet!?
Hjälp vad äckligt nu när jag tänker efter…
Däremot har jag aldrig varit sådär jättefast i smågodisträsket.
# 29 - haha, jag knyckte också AD-vitaminer när jag var liten! Små goda, röda tabletter som man bara fick en enda av. Då ställde jag mig på diskbänken och sträckte mig högst upp i skåpet och hällde i mig en näve… Fast sedan fick jag så dåligt samvete - man ska ju inte stjäla - att jag bekände mina synder för mamma.
När jag var liten växte jag upp på Kosher så på fritids fick jag special mat..Men jag var alltid nyfiken på de andras varmkorvar och hamburgare … så jag böt till mig deras mat då och då ..brödet fick dom dock behålla.. har aldrig gillat vitt bröd