Steka mycket bacon i förväg?
Imorron tänkte jag mej att köra igång igen med lowcarb.. har tänkt förbereda mej lite ikväll.. koka lite ägg osv..
Har sex paket bacon i kylen, funderar på att steka alla paketen och spara de stekta baconet i nån skål eller burk i kylskåpet…
Vad tror ni.. funkar detta, eller kommer baconet att bli segt och trist eller nåt av sån behandling?
Vill gärna slippa bacon-lukten och kletigt kök - tänkte att man kanske kan vara effektiv och fixa ett lass i taget lixom!!?
/Catten.. med nytt kök i nytt hem.. 
Hej Catten.
På tal om bacon.. vet du vad jag gjorde för ett "experiment" igår?
Jag torkade bacon! Så här gjorde jag:
Först la jag baconen i kallt vatten så att de blev avsköljda sedan la jag baconskivorna på ett bakplåtspapper på gallret till ugnen och en lågpanna under gallret (om det skulle rinna).
(det fick plats två paket bacon på mitt galler)
In med de ugnen som hade 50 grader.
Ungsluckan ska vara lite öppen (tag en trägaffel eller nåt emellan) sedan ska det stå så över natten.
Bacon är ju rökt så när det är torkat kan man äta det som det är eller anväda det på omelett eller hur man vill..
Jag tänker nu prova lite olika användningsområden..
Eftersom det är torkat kan man ju lätt ta det med sig på t ex pic nic.. det behöver ju inte vara kallt..
Låter ju väldigt gott, men försvinner inte fettet från baconet då??
Hej Mervi.
Jo, endel av fettet hamnar på bakplåtspappret men det är fett kvar också.
När man steker bacon smälter ju endel fett också "bort".
När jag äter min torkade bacon känns det fett, tycker jag, men lite "spill" blir det säkert.

Fråga angående "Stumpans" torkade bacon: Hur förvarar du dessa torkade bacon sedan? Och hur länge håller de sig tror du? Låter gott…
Jag tror ju att torkad bacon blir mindre fet än stekt. När man steker bacon blir det ju en massa fett som man öser över på tallriken och kan äta med tesked när ingen ser på. Men det låter jättegott med torkad bacon. Kanske man kan använda fettet som rinner av och ner i pannan som du har under?
I helgen som gick gjorde jag omelett till frukost för att vi skulle få lite omväxling. Oj, vad man stod sig många timmar! Jag köpte tärnad bacon och stekte lite innan jag hällde över smeten med ägg och grädde. Och så lite klippt persilja på det. Mums!
Jur.kand;
Jag gjorde två paket bacon på en gång och när det var klart la jag det i en burk och ställde i kylen. Jag har fortfarande inte använt allt och det är lika fint än. Jag torkade baconen i fredags den 14,e.
Det är jättegott att äta som det är och det går bra att steka det en stund i smör innan jag häller på ägg och grädde till omelett, till frukost.
Det är så lätt att ta fram ett par bitar när det är dags för frukost..
Jag tycker inte att det var mycket fett som gick förlorat vid torkningen..
Ska jag steka det så tillsätter jag smör.
Låter vettigt!
Över huvud taget är det smidigt att tillaga bacon i ugnen (eller mikron för den delen) så att man slipper stekos och kladdig spis :) Däremot skulle jag nog inte så gärna spara den i flera dagar, föredrar riktigt nystekt och krispig bacon.