Tips på Blomkålsgott
Håll till godo….gottgott 
~~~~~~~~
**Snabb Blomkålsgratäng, 4 personer
**Blomkålen får koka precis så mycket att den har en kärna kvar.
1 blomkålshuvud
1 tsk salt per liter vatten
1 msk smör till formen
2 tomater
1 krm nymald svartpeppar
Sås:
150 g cambozola eller annan mjuk mögelost
250 g kesella
½ tsk salt,
2 krm svartpeppar
Bryt sönder blomkålshuvudet I buketter och koka dem I lättsaltat vatten I 3-5 min. Passa dem noga, de får inte bli överkokta. Prova ofta med en sticka.
Sätt ugnen på 225 grader.
Häll av kokvattnet och lägg över blomkålen I en smord, ugnssäker form. Skär tomaterna I tärningar och fördela dem över blomkålen. Krydda med peppar.
Såsen: Skär bort kanterna på osten, mosa den och blanda med kesella, salt och peppar. Bred ut ostsmeten över grönsakerna. Gratinera högt upp I ugnen cirka 20 minuter.
Servera gratängen med tunna skivor skinka och en blandad sallad.
Om man byter ut kesella mot creme fraiche så blir den ju ändå fetare. Jag köpte kvibille ädelost idag och tänkte prova i.
Tack tack, ska prova imorgon! :-)
Tack, detta låter jättegott.
Men tomater?!?
Det kan man nog skippa om man inte vill äta dem. Jag äter lite tomater, jag går ju inte ner, men …
Man kan ta bort det man inte vill ha i, tror jag.
Jag äter tomater som förut och det verkar inte stoppa min nedgång. Men det är ju bara att kanske byta ut mot något annat smaskigt:)
Tack tack, ska jag verkligen prova… mina ungar gillar ädelost och fetaost, det har vi ofta i gratänger och i sås till kött! Mums…
Kanske därför du inte går ner, Mervi? Många bäckar små!
Gittan, tror du det är tomaterna? eller nötterna jag ibland äter eller grädden i kaffet, jag vet inte.
Kanske det är som Maria T skrev, mer träning och proteiner, mindre fett och kolhydrater. Kanske jag börjar efter semestern.
Min man blir snart tokig så som jag håller på, han tycker att det är bra som det är just nu. Dåde med maten och vikten
, han vill väl ha något att ta på.
Ja, de är beundransvärda som orkar höra på allt vårt tjat om kosten, jag har en mager ängel där hemma.
Ja, tomaterna vågade jag inte äta - även om det var en ynka cocktailtomat varje morgon (som jag inte ens saknar nu!) - sedan Jacques skällde ut mig. Och grädden varnar ju SSS för, max två kaffe med vispgrädde om dagen, tror jag att det är han rekommenderar (ska snart läsa om hans bok, det är mer än ett år sedan sist). Nötter varnar han också för, men mest därför att han själv inte kan sluta äta när han väl börjat (blev det några till allsången i går? Jag tänkte på dig!). Vin har jag för mig att du inte dricker precis. Det är väl dessa grejer som är "farliga". Ja, och så har du din yoghurt. Men så här i efterhand lyckades jag nog rätt bra ändå i våras - 2,5 kg på lite mindre än 3 månader, som jag åt upp med lite frukt… - med tanke på att jag inte har så mycket övervikt. Jag skulle ha varit rädd om denna viktminskning, för det verkar bli svårare och svårare för varje gång. I våras lyckades jag med denna bedrift genom att leva på bacon&ägg, brieost och grekisk yoghurt. Hmm, det blev kanske mindre mat än nu när jag lagar mer mat.
Vill man gå ner i vikt ska man nog testa och ta bort något i taget och se vad det är. Jag föredrar det i stället för att ta bort allt och lägga till något.
Jag tror att man får göra lite ändringar om man skall minska de sista kilona. Jag rör mig mycket så det kan inte vara det.
Jag gick i alla fall ner det som wienerbrödet gav + med så det är alltid något.