Yes, min list lyckades!
Min mamma och hennes man har precis åkt efter att ha tillbringat gårdagen plus natten hos oss.
Min mamma är fettskrämd som attan och hyllar Becel-margarin som en fantastisk produkt.. Hennes man har en del hälsoproblem pga rejäl övervikt och jag har många gånger försökt övertyga mamma om att han skulle må bra av att äta åtminstone med GI-mat, om inte till och med lowcarb.. Mamma har då alltid haft åsikten att "man kan äta vad man vill bara man äter lite av det", och "har man bara disciplin så går det så bra så att gå ner i vikt".. Vilket inte funkade på mig under uppväxten, och inte heller funkat på hennes man.
Jag beställde Annika Dahlqvists bok för nån vecka sen och hade lämnat den framme väl synlig med flit. Maten jag bjöd på hade lchf-stuk bortsett från kroppkakorna som maken alltid tillagar till jul och påsk.
När vi åt frukost berättade mamma att hon kikat lite i Annikas bok och undrade om det var den det stod om margarin i (diskussion igårkväll..). Jag svarade ja, hon skriver om margarin bland annat och sa att jag har redan läst klart den boken, vill du låna den? Och väntade mig avslag såklart - men se mamma tog minsann boken med sig!!
Gissar att ett gäng diskussioner på telefon kommer att inträffa framöver, men som ett första steg så blir boken åtminstone läst av nån som behöver tänka om lite vad gäller fett.
Ett roligt exempel är dessutom att mamma alltid alltid fryser på kvällarna, mycket.. Igårkväll var hon varm och hade varma händer när hennes man kommenterade att hon alltid brukar ha så kalla händer på kvällarna. Klart hon hade - efter allt fett vi bjudit på!!
Så roligt. Hoppas hon blir övertygad av boken. Lycka till!
Vad underbart!
Bra jobbat säger jag!

Håller med ovanstående att det var en klok list med boken och lycka till med de nya frågorna du kommer att få av henne.
Bra tips, tror jag ska testa något liknande här. Hoppas hon tar till sig budskapet i boken.
Mamma har inte hört av sej med några frågor än.. får väl se vad som händer på den fronten.
Däremot ringde min pappa på förmiddagen (de lever inte tillsammans) och hade minsann läst om Annika i Aftonbladet igår. Han har sen tidigare varit positiv till kosten då han såg så bra jag mådde senast jag åt såhär. Han har också SSS bok som jag beställde åt honom för nåt år sen och jag tror han har lusläst den men inte kommit till skott riktigt.
Pappa gillar öl och knäckebröd, tror det varit lite stötestenar för honom. Han har massor att vinna på att lägga om kosten; byggd som mig dvs kort, satt , muskulös och tjock (stubbevarianten med mage), han har prostataproblem av inflammatorisk typ och äter ofta antibiotika när problemen kommer och behöver säkert gå ner minst 30 kg i vikt.
Anledningen att han ringde var att han ville dubbelkolla vilka bröd han fick äta enligt Annikas bok, dvs Finn Crisp och nåt till.. eftersom han skulle till affärn och handla rätt mat att ha hemma!
Jag förvarnade honom om hur han kommer att må i början, tipsade om att ha rejält med kokta ägg hemma för nödfall och sa att bröden om han tänker äta passar bäst på morgonen med rejält med bregott och ost på. Blir så glad att han äntligen nappat!

Härligt!
Bra tips, nog för att jag alltid har Skaldemans rosa bok i köket, han är ju min ledstjärna i livet! Men brukar ställa den åt sidan (bredvid micron) när det kommer folk. Det ska jag inte göra i fortsättningen!
I påsk har jag också fått tillfälle att förklara mig för släkten - de ställer numera ärligt intresserade frågor. Visst är det kul!
Jag bryter fiber plus på min yoghurt, jag vill ha nåt "crispigt" till
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk