Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4833 ggr
MaMaMade
0

Cellenzym för matsmältningen

Mailade Holistic för att fråga om Mellis mage. Långt mellan toabesöken m massiva mängder avföring, magknip o naturligtvis ont i stjärten pga allt som ska ut. Funderade över deras Laktoenzym men blev rek detta istället.

http://www.holistic.se/produkter_mage.html#

Såhär skrev damen som svarade:

"Jag föreslår att ni testar Cellenzym en kapsel varje måltid. Den innehåller 18 olika enzymer som hjälper kroppen att smälta i princip all mat.

Ta sönder kapseln och blanda med den första tuggan mat. Smaken är helt neutral.

Dålig andedräkt tyder på ordentligt nedsatt matsmältning. Det kan bero på stress eller arvsanlag.

Använd havre eller rismjölk till barnen. Plocka bort alla mjölkprodukter utom smör i matlagning."

Finns det ngn här som har ngn åsikt i frågan? Ska jag testa?

Hittills har vi kört m Movicol Junior åt henne men det är svårt att få till rätt dos. Unset för lite så stannar det av o unset för mkt så får hon diarrée. Tycker att hon har blivit lite bättre när hon ätit mindre av bröd o pasta men i helgen fick de popcorn till lördagsgodis o idag har hon haft ont i magen, presterade nyss en jättehög.

Havremjölk utgår helt, det dricker hon bara inte. Har inte provat rismjölk, kanske hon mår bättre av det, uppfödd på risvälling som hon är. El är det pga risvällingen som maggen krånglar? Hittills är väl mjölk + ngn msk cr fr (laktosfritt) det enda i mejeriprod hon äter regelbundet. Mina ungar skyr allt vad grönsaker heter så jag vet inte hur jag ska få i dem kalcium på annat sätt. Hur var det m kalcium o kött?

*Sååå* trött på att sitta i badrummet o massera rygg…

Margareta
0

Ingen klok som vågat svara - det är faktiskt inte så lätt att veta…

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Jag tror att holistics enzymer kan vara idé att prova. Tror heller inte man behöver mejerirodukter för att tillgodose kalciumbehovet. Det har funnits diskussion om hur inuiterna klarade kalciumbehovet trots avsaknad av mejeriprodukter….men det visade sig kanppast vara ett problem. De har finfina skelett.
Dock tror jag det krävs hyfsade doser D-vitamin för att kroppen kanske skall få effektiv hantering av kalciumet, egentligen oavsett mängden kalciumintag.

Är du orolig för brist kan man alltid käka lite dolomitpulver, utrört i vatten. Mums!Räcka ut tungan