Innehållsförteckning konserver
Hur ligger det egentligen till med innehållsförteckningen på exempelvis makrillfilé i tomatsås?
På förpackningen står det 125 gram varav makrill 80 gram. Om jag ex. ska räkna ut kalorierna (fettet, proteinerna eller what ever), tar jag då 1.25x190 kalorier eller tar jag 0.8x190 kalorier?
Tonfisk i vatten? 180 gram varav tonfisk 140 gram. 1.8x90 kalorier eller 1.4x90 kalorier?
Nu räknar ju inte ni kalorier men det gör jag. ;) Låtsas att ni ska räkna ut fettet då, hehe.

På makrillfilékonserverna anges näringsvärdet för hela produkten; både tomatsås och fisk. Så i det fallet för hela produkten är formeln 1.25X190 riktig. Låter du bli att äta tomatsåsen och bara äter makrillen kan man inte räkna om eftersom näringsvärdet för enbart makrillen inte är deklarerad.
Har för mig att svenska regler säger att det inte är "torrvaran" s.a.s. som deklareras utan även evt. vatten och annat. T.ex. ost har högre fetthalt i torrvara än i konsumentsformen. På vissa ostar, i synnerhet utländska anges även fetthalt i torrvara.
Det samma borde gälla tonfisken: att näringsvärdet även inkluderar vattnet per 100 g.
Eller är jag ute och cyklar i den nyfallna göteborgssnön?

Har Du provat MinMat under länkar här uppe?Där syns allt när man skriver in vikten på det man äter.Både kalorier,protein,fett och kolhydrater och % med gram syns med.Längst ner visas i en cirkel med olika färg på kolhydrater,protein och fett.