vitaminbrus
Är det någon som vet om vanliga c-vitamin- och multivitaminbrus innehåller några kolhydrater? Att de är sockerfria spelar ju ingen roll (jfr t.ex. läkerol som består av 66% kolhydrater).

Innehållsförteckningen brukar ju avslöja det mesta. Annars har jag för mig folk här inne sagt att det brukar vara diverse sötningsmedel (aspartam o.dyl).
Ett tips om du vill ha just c-vitamin är att ångkoka 100 gram broccoli eller brysselkål, ungefär ett RDI, och helt naturligt. :)
Tack för det snabba svaret!
Jag måste erkänna att jag inte kan alla kodord för kolhydrater ännu, och blir mest bara förvirrad av många innehållsförteckningar. Kolhydrater döljer sig bakom de mest mystiska namn, verkar det som. Fruktos är väl fruktsocker? Men varför får de då kalla produkten sockerfri? Jag blir galen!
Sorbitol - vad fasiken ÄR det?
Har ingen ångkokare - kan man "bygga" en av vanliga köksutensilier? Försvinner vitaminerna om man kokar på vanligt sätt?
Många frågor fick du tillbaka. Inte så snällt av mig, kanske… 
Tittade på Friggs "sockerfria" C-vitaminbrus som jag hade liggandes i skåpet:
Citronsyra, natriumbikarbonat, sorbitol, mannitol (?), apelsinarom, färgämne (betakaroten, rödbetsrött) sötningsmedel (natriumsackarinat) veg. magnesiumstearat
M a o ett mysko innehåll! Bort ska den!

Oftast innehåller de bara sötningsmedel och alltså inga kolhydrater, eller försumbara spår av kolhydrater kanske?
Själv började jag känna att jag inte ville hälla i mig ett glas sötningsmedel varje dag längre, så jag köpte askorbinsyra i affären och rör ut ½-1 kryddmått i vatten. Ev gör jag en kanna vatten med citron och askorbinsyra, och dricker under dagen. Surt? You bet!
ingrid:
Precis den är det som jag har i skåpet också, och inte vet hur jag ska göra med.
Aniara: Jo, jag tänker också att det kanske "bara" är låtsasämnen som inte innehåller kolhydrater, men så tänkte jag om läkerol och tuggummi också, och de består nästan bara av kolhydrater trots att de är sockerfria. Hur går det till!? Aaaaaah!
Men det där med askorbinsyra kanske vore något att prova. Och det sänker kanske också GI:t med sin surhet? Visst gör både citron och vinäger det?

#5 Och det är billigt också! En påse på 35g kostar en knapp tia, och man behöver definitivt inte mer än ett gram om dagen!
Sweet! 

- sorbitol är en sockeralkohol som finns naturligt i tex rönnbär (jmfr Sorbus som är det latinska namnet för rönn) används som konsistensgivare, dvs det gelear sig naturligt.
- mannitol är en sockeralkohol som finns i alger svamp och selleri.
- Xylitol är björksocker.
Jag vet inte om de är bättre än vanligt socker - bättre för tänderna antar jag, men socker likt förbaskat. Vet inte heller om det triggar sötsug som socker. Andra här kan sån´t bättre.
Allt som slutar på os eller ol kan man anta att det är någon form av socker. Sedan gömmer det sig även under namn som t.ex. modifierad stärkelse.
Personligen kör jag med följande regel: Vet jag inte vad det är för något så köper jag inte produkten.
Allt som slutar på -os är också socker.
Numer pensionär i Nynäshamn