Få tid hos tandhyg
Hej
Det var inte länge sen jag var hos min tandläkare och jag har inga hål i tänderna. Men nu efter några månader har jag fått mkt salivsten som jag ville ta bort för de har irriterat tandköttet. Kan man beställa tid hos tandhyginisten för att ta bort salivsten utan att träffa tandläkaren.
Javisst. Jag går till privattandläkare och sen har jag även en tandhygienist som är egenföretagare. Jag ringer till tandhygienisten direkt om jag vill träffa henne.
När jag har varit bortrest över somrar och liknande har jag bara ringt till Folktandvården på den orten och bett om tid hos en tandhygienist. Det har funkat jättebra.
Tack blow för ditt svar!
En fråga till: Hur mkt kostar det att ta bort salivsten? Kan man göra det på ett besök eller måste det ske i flera omgångar?
Det varierar litegrann från tandhygienist till tandhygienist, men jag gissar att det kostar ca 500 kr. Om det sen räcker med ett besök eller om det behövs fler beror ju på hur mycket tandsten du har.
Du kan läsa mer på t.ex. Folktandvårdens sida och privattandläkarnas Praktikertjänst. Där hittar du också telefonnummer, så att du själv kan ringa och fråga.
Tusen tack Blow för ditt svar! Ska kolla länkarna :-)