Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 1126 ggr
andreas0
0

Lägre insulin ger längre liv

Artikel i sciencedaily

Våran kost är ju den som ger absolut lägst nivåer av insulin i kroppen. Detta är alltså en bekräftelse på det vi har kommit fram till. Glad

Kort förenklad förklaring på svenska:

Forskare har upptäckt att höga insulinnivåer försämrar kroppens försvar av fria radikaler, vilket leder till högre oxidativ stress. Enligt den ledande teorin om varför vi åldras så är oxidativ stress en av dom viktigaste faktorerna som får oss att åldras, och lägre oxidativ stress leder till längre liv.

Dom kom också fram till att lägre insulinnivåer gjorde en mer stresstålig.

avant
0

Högst intressant, och en bra artikel att slänga fram till tvivlare!

Har själv märkt att jag på LC-kost känner mig mindre stressad i situationer jag förr kände mig uppjagad, alltså lugnare, och att effektiviteten ändå ökar.

Frualbertsson
0

Tack Andreas för den infon!

Pasi
0

Jag tror de refererar till samma maskexperiment jag länkat till tidigare. Intressant att de anser det applicerbart på en mänsklig kropp. Glad

olleronny
0

Det är väl inte fettet som minskar insulinavsöndringen, utan att man inte äter många  kolhydrater.

Att man sedan ersätter enegin från kolhydraterna med fett, innebär inte per automatik att man stoppar i sig för mycket mättade fetter från streesade slaktindustri-djur.

Pasi
0

#4 Det är riktigt…minskningen av kolhydrater gör att mindre insulin krävs. Har någon skrivit om att fettet sänker insulinet?

Men tar du bara bort kolhydraterna så hamnar du i svälttillstånd med förhöjning av kortisol….vilket resulterar i ökad oxidativ stress, ökade inflammationer och ökat insulin (inte bra). Så kolhydraterna måste ersättas av fett för att kroppen skall få lämplig energikälla.

olleronny
0

# Om du läser#4 skriver jag om att ersåtta kolhydraterna med fett.

Varför  ska detta dietfett  helst vara mättat  fett, du säger inte det i inlägget, men det är vad som propageras för?

Det håller på att bli en helig ko(fett)

andreas0
0

#6, kan vi inte hålla fettdiskusionnen i den tråden som redan finns om det?

Pasi
0

Varför mättat fett är att föredra har jag skrivit om i din mättat-fett-tråd…men det har väl inte så mycket med insulinets koppling till oxidativ stress att göra (alltså denna tråd)?

Och om djuren är stressade eller inte har väl inget med mättat fett att göra heller för den delen!? Vad är det du vill få fram, jag förstår inte? Glad