Ris ala Malta
Idag har jag provat att göra en julefterrätt, Ris ala malta,
Blanda keso mad vispad grädde smaksätt med vanilj och sötningsmedel efter smak, Otroligt gott
ett recept jag läst någonstans, vet ej var men som tål att provas,
Har aldrig ätit Ris ala malta, men folk säger att det ska vara gott. Tack för tipset, kan vara något att prova när det lackar mot jul…
Som ersättning för risgrynsgröt kanske t.o.m?
Jul utan Ris ala malta är ingen jul. Tur att man kan göra en LCHF vänlig istället.
jag har gjort denna "ris ala malta" och den är helt underbar. min man gillade det oxå och även min dotter
förra julen fanns den med på vårt julbord istället för den traditionella..
Men saftsåsen då? Gjord på egenhändigt kokade körsbär? Den kan man inte vara utan som tillbehör.
Nä, jag tänker inte göra något substitut, hoppar över helt enkelt.
Mona-Stina, saftsåsen gjort på körsbär, den tänkte jag inte på. Oj oj hur skall jag göra nu, den är ett måste. Det tål att tänka.
Om jag kommer under 70 kg innan jul så äter jag äkta vara annars får det nog vara för min del.
#1 magma, denna ris ala malta är en värdig ersättare till den traditionella och är mycket god.
I stället för saftsås, Mosa bär ex hallon eller andra bär med lite sötningsmedel.
# mervi, tycker du skall prova jag tror inte du kommer att bli besviken, keso och grädde är ju tillåtet att äta
Smaklig spis.

Konserverade körsbär går att äta som de är från burken till rismoset , åtminstone. Borde inte vara jättefarligt :)
slamslams: jag har ätit keso-malta med hallon, visst är det gott.

Vi gör den hemma ibland - jag har receptet från samma källa som slamssalms, tror jag. Fast jag är uppväxt med apelsin till, istället för saftsås, så jag filéear en apelsin i tunna skivor och doftar kanel över.
Luktar och smakar nostalgiskt!
Fabricati diem, pvnc!

Låter mycket gott =) Men hur ligger keso kolhydratmässigt. Är den helt ok att äta eller ??
Oooh, uppväxt m Ris á la Malta…nästan det enda jag åt när jag var sjuk (o det var jag ofta). Med blåbärssoppa till…*alltid* efter en magsjuka…

Mmm o så ska det ju vara mandel i också!
Hur mycket av varje? Lika delar, eller?
Det finns nog inga exakta mängder till detta. Man tar så mycket keso och grädde som man tycker själv att det blir bra.
Sötningsmedel? Jag tycker sånt är lite läskigt. Vad använder ni för sort?
Till denna risalamalta tog jag bara vanilj. Tyckte inte det behövdes annat. Man tar det man önskar.
Kanske lite Stevia, man jag har inte provat det.
Mervi:
Vanilj och stevia är helt okej för mig. Fick intrycket att det rörde sig om "låtsasmedel".

#18 En del här är OK med artificiella sötningsmedel, en del är det inte.
Vissa använder tex canderel i början ungefär som metadon - det gör att de kan äta enstaka söta saker utan att torska dit på suget. Vissa undviker sötningsmedel för att det istället triggar deras sockersug. Vissa anser att tillsatser är gift som ska bort överhuvudtaget. Ytterligare vissa är OK med att ämnet ifråga existerar men har inget eget behov av att tillsätta det, sockersuget är borta.
När man läser recept här får man vara lite flexibel och byta ut ingredienser som man inte kan med.
Fabricati diem, pvnc!
greensis:
Du har alldeles rätt. Jag tycker helt enkelt inte om smaken om sötningsmedel så jag använder det inte själv. Det var inte meningen att låta som pekpinnemoster.

#20 Ingen fara.
Eftersom… diskussionen om tillsatser i mat kan bli lite hetsig här mellan varven ville jag förtydliga för dig och de andra som är relativt nya.
Själv hör jag till de som accepterar att t.ex aspartam existerar men jag använder det ytterst sällan.
Fabricati diem, pvnc!
keso vispad grädde och apelsin i bitar vaniljstång skrapad i grädden. blir vår påsk dessert..
Är vaniljsocker ok? Sån man har hemma i burk?
Är det inte samma som vanligt socker?
Ska absolut göra ris ala malta i helgen.

Förresten, ingen annan har nämnt det - tänkte inte på det själv - men jag brukar spola av keson i en fil innan jag blandar den med vispgrädden. Den blir inte så kladdig då. Använder ibland avspolad keso i finhackad sallad (typ gurka& gröna ärtor & kryddgrönt & keso) också.
Vaniljsocker: OK eller ej är upp till dig. Det är sockerbaserat så är du väldigt känslig går det bort, är du inte så känslig kan man prova en dutt.
Fabricati diem, pvnc!
Känslig eller inte, ingen aning. Är nybörjare ju. Men jag kommer nog ta en 'dutt' :-)

# spola av keson i en FIL, hur går det till ??? =)
#23 Köp en hel vaniljstång och skrapa ur fröna eller köp färdigt vaniljpulver, som består av "färdigskrapade" vaniljstångsfrön
Låt dagen idag bli din bästa hittills!

#26 Sorry, ska förstås vara SIL. Mitt ena pekfinger släpar ibland fortfarande sedan jag fastade med det i mixerstaven när jag gjorde äggmjölk…
Fabricati diem, pvnc!