Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4113 ggr
Margareta
0

Att bota sockersug

Alla mina bantningsförsök har slutat i att jag inte rått på mitt sug efter sötsaker. När jag avslöjade det blev allt så mycket lättare, fast det tog några år att förstå att jag ersatte sockret med vetemjölsprodukter och potatis i stället (stärkelserik mat).

Idag vet jag att jag

• MÅSTE äta fett för att stå emot kolhydratsuget 
  • FÅR äta fett så mycket jag vill
  • VILL äta fett, även om jag fortfarande skäms när någon oinvigd tittar på

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag äter grönsaker på jobbet till lunchen och gömmer min feta mat under dem. Hemma hoppar jag ofta över grönsakerna. Kan tex. äta köttfärssås gjort på fläskfärs, grädde och creme fraiche utan något annat. Det skulle jag inte kunna på jobbet.

Sockersuget är borta när jag äter så här (LC) men kommer tillbaka om jag avviker. Det händer ibland att jag gör det. Åt tex. jordgubbar till midsommar.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Jordgubbar, jag säger bara jordgubbar. Både jordgubbar och hallon är svårt för mig att avstå och båda ger mig sockersug.

Jag har kommit på att det går bättre om jag äter rejält med vispgrädde till. I sommar har vi dessutom ätit "smörpraliner" och det hjälper.

Mervi
0

Smörpraliner???? Kan du berätta vad de är???Fundersam

Jag blev genast nyfiken.

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har konstruerat ett sätt att "våga" äta fett när folk ser på i sommar. Min man är mycket modigare än jag så hans mage fungerade, medan min la av och vi insåg att skillnaden var att han åt betydligt mer fett än jag.

500g rumstempererat smör
200g kokos
3msk kakao
2msk kallt kaffe 

Ställ i kylskåp tills det går att göra bollar.
Detta blir en smet som påminner om chokladbollar.
Kulorna doppar man sen i mörk (minst 70%) choklad.

Den som vill kan tillsätta en påse hackade hasselnötter o dyl.
Jag är lite försiktig med hasselnötter själv.

Jag har räknat (se bif bild) och det är ca 94% fett, 3-4% kolh och 2-3% protein.

Rena fettbomben alltså, men "folk" uppfattar det som osötat godis.

Vi tar ett par stycken till kaffet.

Mervi
0

Tack för receptet, det skall jag prova, något kamouflerad blir det ju. Kanon!

Margareta
0

Nu hittade jag "receptet", det låg väl dolt i en annan tråd…

SandraB
0

Kanske inget långsiktig bot men får jag en stark sockersug så brukar det försvinna nästan omedelbart  om jag tar L-glutamin.

oldwolfie
0

jag gjorde  sånadär  kokosbollar  ibörjan  ofta

men sötsuget e  borta  nuförtiden  o  jag kommer mer o mer sällan på att jag skulle behöva  kokosbollar

Margareta
1

Fast jag äter inte alls mina kokosbollar för att jag är  sötsugen.

Min man kom på receptet i sommar för att vi skulle få i oss nog med fett när vi var bland folk.
Jag fixar inte riktigt att äta fett inför publik.

Äter jag för lite fett går jag inte ner och framförallt stannar magen helt av.

Mervi
0

Vad är L-glutamin??

Filifjonkan
0

Det här lät smaskigt! Bra att ta till för att höja fettprocenten. Tack Margareta för receptet.

Linnea65
0

Spännande kokosbollsrecept! Måste pröva att göra dessa men hur menar du att doppa dem i 70% Choklad? Smälter du den först då? Man kan kanske ta cacao och doppa dem i så det blir som en chokladtryffel nästan?

Margareta
0

Jag doppar i smält choklad, men din idé att doppa dem i cacao är ju bättre!!! Då slipper man sockret helt. Det är läskigt mycket kolisar även i mörk choklad för den som är "0%"-are som jag är…