Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 13961 ggr
jenny-olsson
0

Hästkorv / gustavskorv

Är det någon som vet hur mycket kolhydrater dom innghåller?

Margareta
0

Man kan säkert maila och fråga dem.

info@gustafskorv.se

Numer pensionär i Nynäshamn

Sockerkompis
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gustafskorv/ Mattsons orginal

Kötthalt: 80%   Fett: 19%

Ingredienser

Svenskt hästkött, späck, koksalt, glukos,

kryddor,  konserveringsmedel E250,

antioxidationsmedel E301.

Näringsvärde / 100g

Fett                    19

Protein               18

Kolhydrater          2

Kcal                 250

KJ                  1100

Övrigt

Basturökt

Gustafs 20070321

Skogiz
0

Melkers hästkorv är också ganska bra enligt innehållsförteckningen. Dock inte alls lika god.

Sockerkompis
0

Kan vi unna oss hästkorv på julbordet i år då mån tro?

Det står att det innehåller Glukos, men ingen mängd…

Är inte glukos något sockerliknande?

Är sugen på  salt och rökt ju!

Skogiz
0

Jag tycker 2% kolhydrater låter ganska lite för att vara korv. Ät med gott samvete ni.

De flesta falukorvar etc. är fullproppade med mjöl och potatis förutom sockret. (Glukos = druvsocker)

Fnyfniken
2

Och se till att äta upp svenska hästar i sverige. Annars blir de bara transporterade till italien och slaktade där. Sen äter vi dem i alla fall i italiensk salami. Låt hästarna slippa plågan att fraktas skadade (hela hästar beskattas efter sitt värde) och ät upp dem här. Så slipper de lida.

Hästmänniska

Myrten
0

Här hittade jag ett intresant inlägg. Jag har avståt Gustafskorv för att jag läset att det fanns glucos i. men då kan jag unna mig någon bit då och då HÄRLIG!! Korven är ju outstandig alla andar korvar.

då kommer den att finnas på mitt påskbord. Skrattande

Cowboy
1

Hela ideén med Gustafskorv är ju att man inte behöver prata om vilken sorts kött den är gjord på.

Melkers motsvarighet heter hästkorv och det låter inte lika bra för hästvänner. Hamburgerkött är också ett sånt namn.

Glukos är inget gift och har inget E-nummer och med 2% kolhydrater är det inget problem.

Det är bra om våra svenska hästar kan slaktas i Sverige så man ska inte ha betänkligheter mot att äta korven. Det är numera möjligt att få tillstånd att begrava sin häst men det finns också slakterier som har bra hantering av slakthästar.

Gustafskorven röks på riktigt sätt och det görs också i grannbyn med Solvarboskinkan.

Myrten
1

Gustafs korv och Melkers hästkorv går inte att jämföra anser jag. Melkers är istället för,,,,,

Solvarbo skinkan är den godaste skinkan som jag någonsin ätit. Här hemma finns aldrig annan skinka..

Säger den som bor granne med både gustaskorvfabriken och solvarbo skinkan något söderut…. Cool

MimLan
0

#8 Tycker det är så fånigt med att försöka dölja att det är hästkött. Men jag är en ganska krass typ öht, och har väl haft lite närhet till landet så jag har förstått konceptet levande djur--->död köttbit. Jag kan inte hjälpa det, men jag roas av att köpa hästkött i charken med klar och tydlig röst om det står barn med sina föräldrar där. :-)

Fast nu är hästkött för salt för mig, får testa den här Gustavskorven någon gång.

Myrten
0

Men plattsen där den tillverkas heter Gustafs, därför namnet.

I inehållsförteckningen så står det klart och tydligt att det är häst. Det har jag vetat sen barnsben, inget dålt där inte, Bara för att det står Girstafs på korvem,,,,,

Falukorv är ju gjord av nät men inte står det nötkorv på den heller.

nobban7
0

Skönt att Gustafskorven sprider sig över landet.
Minns när min väninna dalkulla flyttade till Stockholm och frågade efter Gustafskorv. Eftersom de i butiken inte kände till vad det var talade hon om att det var korv tillverkad i Gustafs. Svaret blev att de inte förde sådana regionala produkter.
Nähä, men Falukorv har ni?!

Eremitha
0

Ja, Gustafskorven är väldigt god, det minns jag från förr (före-veg-fasen). Jag brukade välja Hotell Bergmästaren i Falun bara för att få Gustafskorv till frukost Räcka ut tungan.

Men nu måste jag bara få passa på att fråga om min absoluta favoritkorv alla tider, nämligen Munkakorv. Den brukade vara jättesvår att få tag på här i Hälsingland, fick specialbeställa. På nätet hittar jag ingen innehållsdeklaration. Någon som kan informera om detta? Vettig kolis-halt = jag beställer!

Fair Winds and Following Seas!