GI-noll
Har hållt på i 5 veckor och tycker inte det händer så mycket, suck!!! Gått ner 3-4 kilo,kanske har jag för stora förväntningar. Men det är bara att kämpa på. Någon som har något smarrigt recept med lite kolhydrater????

3-4 kilo på fem veckor är väl en alldeles lagom takt! Personligen tror jag det är bättre för kroppen att minska i lugn takt än att rasa för snabbt i vikt.
Om du scrollar ner i vänsterkanten hittar du MASSOR av bra recept!

Kolla i länksamlingen…där finns säkert något!
jo,kanske det. Men när jag väl har börjat så vill jag det ska gå snabbt ;) Men men, som du säger,bättre att det går lite långsammare….

Rufsan, tänk så här: går det långsamt hinner skinnet också krympa. Går du ned för fort kommer du se ut som en naken blodhund. Se den bilden framför dig när du bli för otålig - det funkade för mig.
Fabricati diem, pvnc!
hi hi,det ska jag tänka på. Nu ska jag söka några smarriga recept , börjar bli lite less på mina gamla….

Och tänk att du går ner 0,5 kg per vecka. Ta fram almanackan och räkna ut vad du då kommer väga på tex midsommar, det är bra peppning! Eller jul!
Här finns många goda recept: Airams Matblogg

Ja men du har ju gått ner jättebra! Heja, heja
tack för peppningarna ;) jag ska sluta ha så bråttomt……. Nu ska jag laga en köttfärslimpa jag hittade i receptregistret med oliver i, hoppas den är god, skriver och berättar senare.
Jag har fått med mig min gubbe också så det är bra att vi är två som gör detta. Barnen tittar lite konstigt ibland när vi äter,och undrar varför vi inte äter potatis och pasta. Man får förklara lite grann, om hur bra mamma mår när jag bara äter kött =)Vill inte att dom slutar med kolhydrater när dom tränar ganska mycket. Dom är ju bara 7 och 11 år.
Vad jag har förstått så är inte denna kost (vågar ej kalla det diet) något som ger rekordviktnedgång omedelbums, mitt tips med risk att bli halshuggen är att vill du gå ned i vikt så käka inte ost, grädde, 10 ägg, revbensspjäll, bacon, hallon, nötter 7 ggr om dagen.

Bra råd från MajaMaja. Detta är naturlig kost som ger naturlig hälsa. Till naturlig hälsa hör en rimlig kroppsvikt. Det är alltså ingen bantningsplan. Hur mycket och hur fort man går ner i vikt är synnerligen individuellt. Jag har ett par kvinnliga elever som gått ner över 40 kg på ett år, och ett par som bara gått ner 4kg. Det stora flertalet ligger någonstans där emellan.
/SSS
#10 Ägg, revbensspjäll och bacon är ingen fara att äta men mer än tre gånger om dagen ska man inte behöva äta med LCHF.
Skaldeman, vad är det som gör att vissa kvinnor gått ned 40 kilo och andra 4 kilo?
Jag tror (med ännu en risk att bli halshuggen) att vissa överäter fett och äter allt för många mål om dagen. Byter ut sitt sockerbehov till ost och grädde till både middag och mellanmål. Har svårt att tro att man kan gå ned i vikt då.
För min del verkar det vara tvärtom. Jag har ätit LCHF sedan juli 2006, och tycker det lutar åt att jag måste äta flera, mindre mål om dagen snarare än att äta tre större mål tre ggr/dag.
Nu när jag börjat äta fyra, fem ggr/dag så har faktiskt vikten börjat röra på sig nedåt efter att ha stått stilla (eller gått uppåt) i över ett halvår. Jag äter mig ohungrig snarare än mätt, ändå ligger kalorierna och fett/kolhydrater/protein på ungefär samma som innan- men fördelat på fler tillfälle.
Gissar att det beror på att min kropp blir stressad av att bara få i sig näring med 5-7 timmars mellanrum och då producerar extra kortisol, blodsockret ligger också högre när jag äter färre ggr/dag vilket jag också sätter i samband med "kropps-stress". Ännu är det för tidigt att dra några stora växlar, ska köra på såhär ett tag och se vart det leder!

magma - Du får rapportera fortlöpande om utvecklingen!
Så intressant magma. Berätta mer.

Jag har själv provat mer än tio mål om dagen och ett till två mål om dagen. Vid ungefär samma matintag. Att äta många mål blir väl tidskrävande och att bara äta ett blir för tråkigt. I övrigt såg jag ingen egentlig skillnad i utfall. Jägarfolk växlar ofta mellan underätande och överätande, beroende på jaktlycka. Själv övergick jag tidigt till att äta när jag var hungrig (i magen). Någon mening med hungersignalerna ska det väl vara?
/SSS
Jag har faktiskt köpt Sklademans böcker, det är dom jag läser samt äter ifrån. Bra böcker att rekommendera!!!!
Fast jag håller med Magma, jag vill också gärna äta mellanmål. Äter jag frukostomelett på 3 ägg och bacon så får jag inte i mig allt på en gång, tar med resten till mitt jobb och äter det till förmiddagsfikat, det måste väl fungera eller??? Äter gärna någon korvskiva med lite kolhydrater till eftermiddagskaffet också, och det verkar ju fungera. Men måste tillägga att i början åt jag bara 3 mål om dagen, men det är nu efter 5-6 veckor som jag börjat med mellanmål, kanske är lite hungrigare när jag börjat promenera och börjat åka skidor lite grann.
Jag är 1,80 m lång och väger drygt 90 kilo så jag har ganska mycket att gå ner tycker jag, och det här verkar ju fungera så det är bara att kämpa på =). Tack än en gång Skaldeman för jätteintressanta böcker. Jag läser i dom nästan varje dag( det tog ett tag innan jag förstod det där med ratiot, men nu har jag fått grepp om det)
Om man inte orkar äta en stor frukost så är det ju jättebra att ta med resten till mellanmål. Man ska äta när man är hungrig.
Pasi och Mervi: Det ska jag göra:)
Skaldeman: Jag håller med, man ska äta när man är hungrig och låta bli när man inte är hungrig!
Som det är nu så äter jag mig ohungrig men inte direkt mätt utan bara tills jag inte är hungrig längre. "Nöjd", kanske jag skulle beskriva det? Vilket gör att jag blir hungrig fler gånger/dag och då blir resultatet att jag äter när jag är hungrig och det blir som det är nu oftast fyra ggr/dag. Det varierar lite.
magma, så funka det för mig också. Men det beror kanske på min magsäcksoperation. Jag står mig inte på 3 mål om dan, behöver lite både på förmiddan o eftermiddan

Tänk, så olika vi är! Och därför är det omöjligt att ge bra råd som gäller alla. Det enda råd som håller är väl egentligen
hungrig=ät, inte hungrig=ät inte, enligt SSS.
Själv klarar jag inte mer än max tre matintag per dag, och portionerna är små jämfört med min tidigare kosthållning då tallriken ofta var överfull, plus frukt emellan målen. Det går minst fem, ibland upp mot sju timmar innan jag börjar känna mig hungrig igen.
Fair Winds and Following Seas!