Sill med Stevia
Jag har nu beställt Stevia som kommer hem imorron eller övermorron. Beställde Stevia Clear hos Cayote
Dom hade t.o.m. en doseringstabell och det känns bra, efter att ha läst allt om överdosering, vi får väl se.
Tanlen var i första hand att försöka lgga in egen sill till midsommar, och nu undrar jag om det finns någon som har gjort någon sillinläggning med Stecia. Har ni följt ett vanligt recept elelr har ni gjort något sepciellt med Stevian?
Läste någonstans att man inte ska värma Stevian, för den förlorar i smak då, stämmer det?
Några tips?
Tror det var Margareta som sa att man kunde blöta en kniv och stoppa ner i Steviapulvret. Då fastnade lite på kniven som kunde vara lagom att söta med så man inte överdoserar. Har också läst att man bör röra ut det i vätska (kan väl också vara grädde antar jag) så att det sen lätt finfördelas i det man gör. Jag har precis fått hem en burk (från annan leverantör) och ska testa att göra glass till helgen.
Jag har både lagt in sill och värmt stevia. Har inte tänkt på att den folorat i sötma.
Med sillen gör jag som vanligt men håller igen något på ättikan. Eftersom stevia inte ger någon volym så blir det för starkt annars. Man får smaka av lagen helt enkelt. Det blir inte som den äkta varan men det blir gott - ivf när man är steviatillvand.

Jag har inte köpt pulver utan Stevia Clear, tror man doserar det med en pipett.
Hoppas den kommer idag så kan jag testa att göra sill :) Det låter gott, hemul…
Steviatillvand? :) Ja, vi får väl se…. Det vore i alla fall kul att kunna göra lite inläggningar och sånt.

Jag gjorde en chokladkaka med stevia….när jag smakade på smeten så insåg jag att den var aldeles för söt (kallsvetten bröt fram tillsammans med tanken - den här går knappast att äta!) men efter gräddning så var den bara lite lätt söt….sötman minskade rent objektivt till ca hälften.

Traditionellt har socker används som konserveringsmedel i t ex sillinläggningar och sylt. Ser man bara till smaken så borde det gå med stevia istället.
Hur ska jag få min son att börja med stevia? Om jag duttar i lite stevia i filmjölkspaketen borde han inte kunna äta det då?

Rapport: Fick stevian idag och har nu gjort en sillinläggning som står och drar i kylen, jag tror att den blir god :)
Läs mer på min blogg http://www.noweightgain.com
Om sockret alltså är konserveringsmedel--så är det kanske för att man ska undvika botulism. Fungerar Stevia som konserveringsmedel också?
Clostridium botulinum är en vanlig, strikt anaerob bakterie, d.v.s. den tillväxer endast i syrefri miljö. Den är sporbildare. Såväl bakterier som sporer finns i jord, i djurexkrementer och i bottenslammet i olika vattendrag. Sporerna förekommer därför ofta i födan men förstörs i regel vid tillredning och konservering. Om tillredningen/konserveringen är ofullständig kan sporerna överleva och börja växa ut, förutsatt att miljön är syrefri. Toxinet bildas när sporerna växer ut. Det är värmekänsligt och förstörs vid kokning. Toxinbildning motverkas av sur och/eller salt miljö.
Det där orade jag mig för också (nej, stevia har ingen konserverande effekt vad jag vet). Men det var flera som sa att ättikan räcker för att undvika botulism.
Till slut blev jag smart och kollade recept på klargravad strömming, sån där inäggning som man gör innan man gör senapsströmming och andra krämiga sill- och strömminginläggningar. Lagen till klargravning innehåller inget socker och är mycket svagare än vanlig sillag. Så jag utgår ifrån att om man ligger på minst den koncentrationen så är det OK.

Nar jag laste har igar om sill, blev jag sugen och gick och letade i dag. Men det ar socker i allt, bade sill och lax. Till sist hittade jag salt sill, som sag ut som rokt stromming i fargen. Den var ra och mycket salt. Vet nagon vad jag kan gora med dom 3 som aterstar? Jag hade tankt mig gora en lada pa gradde, agg och sill, men det kanske blir for kraftigt.
Jag behöver lite hjälp. Nu har jag planer på att göra sill med stevia inför julen, men jag är fullständig novis på detta. Tidigare har jag köpt en glasburk inlagd sill i affären när jag varit sugen. Den nivån befinner jag mig på när det gäller huslighet.
Finns det någon som kan förklara det här med botulismrisken för mig? Jag har köpt konservburkar med inläggningssill (Lysekils). De är inlagda i ättika, men innehåller inget socker. Är det alltså farligt att bara lägga in dem med kryddning och stevia, och skippa ättika och socker? Riskerar man livet då, eller är den säker att äta redan när den kommer från konservfabriken?
Det lär ivf inte smaka gott. Det är så lite ättika i burken. 
Titta på ett vanligt recept men minska lite på ättikan och ta lite mera vatten.
Kolla på ett recept på klargravad strömming (något man gör med strömmingen innan man gör senapsströmming o.s.v.). Det är en svagare lag. Använd MINST denna koncentration av ättika så bör det vara säkert. Koka med kryddor. Sedan smakar du dig fram med mer ättika och stevia tills det blir lagom. Tänk på att lagen smakar starkare när den är varm.
Utan ättikan blir det ingen sillsmak men bara ättikan borde räcka för att motverka botulism (se #8 för info och tips).
Wow, vilken snabb respons!
# 11. Haha, nej, jag tänkte inte äta den direkt ut burken, det var mer ett teoretiskt resonemang om botulismrisk.
Recepten jag har innehåller ingen ättika alls, men enligt burken är sillarna ju alltså redan inlagda i ättika. Det är det där jag inte får ihop. Ska jag således göra någon slags andra ättiksinläggning för säkerhets skull innan jag slutligen gör kryddinläggningen (som alltså inte ska innehålla någon ättika alls enligt receptet).
Ugh, jag börjar bli rädd att jag har tagit mig vatten (eller ättika eller något) över huvudet med det här projektet … Är rädd att jag nog aldrig kommer att fatta det här. 
För att konkretisera lite. Det är de här recepten jag har tänkt göra: http://kolhydrater.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=3b8fb170-e361-4cfb-a931-5f87b5dc38df
De recepten verkar inte vara inläggningar, uttan mer något man äter "färskt".
OK, jag får formulera om då. Det må vara lite ättika i den konserverade sillen, men det innebär inte att den är "inlagt". Det är alldeles för lite ättika.
Åh sjutton. 
Tänk att receptet är en kall sås som du lägger sillbitarna i. I kylen borde det hålla en vecka iaf. Det blir inget du kan spara till påsk utan allt måste ätas upp innan trettondan…
Ja, botulim uppkommer ju i syrefri miljö. Som när sillbitar är nedsänkta i för svag lag.
Det är nog ingen större risk att det räcker längre än en vecka.
Hur snabbt uppkommer botulism, någon som vet?
Lite om sill inför påsken.
Tack Mervi! Jag har just funderat i dessa banor. 
Kan man frysa sillen eller blir den bara till en sörja om man skall lägga in den sen?
Började fundera när jag läste i tråden om botulism och kom att tänka på att man fryser ju laxen innan man gravar den.
Om man nu kan få kontakt med sporer och svampar iäven från jord så borde jag väl vara immun vid det här laget, trädgårdsmänniska som jag är…