Skeptisk men provar/Renée
Tror eg inte på denna överkonsumtion av fett och proteiner men tror på minskad kolhydratmängd. Tänkte gå ut hårt och prova minst en vecka på under 40 kh. 40 var vad det stannade på efter första dagen som mest skedde på impuls. Andra dagen stannnade på 27 kh. Dagens resultat får jag återkomma med.
Har kännt illamående för fett och salt. Vill ha något fräscht!! sallad, filmjölk, frukt! Det två första dagarna kändes magen enormt fläskig! Har iof ägglossning nu också kanske därför jag är fruktansvärt irriterad. Idag kände jag mig skakig typ lågt blodsocker fast inte hungrig. Men det gick över.
forts. följer…

Går du ut så hårt är det inte alls förvånande om du känner dig lättirriterad och skakig. Det lär du kunna göra närmaste dagarna/veckan. Men det går över som du säger…
Enda sättet att veta är att testa. Jag trodde inte jag kunde må bra eller gå ner i viket heller, men jag fick bevis. 
Du kommer att må illa de första dagarna, kanske en vecka beroende på hur mycket socker du brukar äta. Kroppen behöver avgifta sig.
Du MÅSTE INTE äta noll kolhydrater. Här finns folk som äter blandat, bara att man tagit bort socker, sötningsmedel och för det mesta spannmål och stärkelse.
Jag skulle råda till att prova i två veckor, eftersom du har ägglossning nu så kan du må illa av det.
Vräk inte i dig fett direkt. Ta det lugnt, din kropp behöver lugn o ro. Lägg en klick smör på maten du äter och ät tills du är mätt, inte mer. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
I början kommer du vilja ha nåt fräscht för att uppväga allt det andra. Jag åt gurka, vanlig slanggurka. Den innehåller ju mest vatten men känns väldigt fräsch. Lite grönsaker eller lite sallad till varje måltid funkar också, särskilt om du saknar potatis/ris/pasta.
Det tar 5 dagar till en vecka att vänja sig vid att äta fett. Jag fick fettabstinens dag 6 när jag åt en mager måltid…
Du har läst på så bra nu Stallostby - att jag tror Du gör kloka val som passar din kropp - gör inget förhastat - men räkna med abstinens. Jag brukar föreslå ost i bitar om det känns knasigt.
Vanlig hårdost - med högsta möjliga fetthalt - av en sort som du verkligen tycker om. Glöm det där med osthyvel och ta en kniv istället. Ät så mycket Du vill ha - när Du vill ha.
Ett knep för att veta om fetthalten räcker är att summera proteiner och kolhydrater för en vara - om fetthalten överstiger det är det helt ok utan extra fett.
Livsmedel
Mgd
kcal
Prot
Fett
Kolh
Hårdost fett 28 %
100
363,40
27,10
28,00
1,40
Om vi tar 28% ost som exempel så är den lite under gränsen. Protein och kolhydrater ihop blir 28,5 medan fettet är något mindre 28. Alltså är fetare ost bättre om man inte vill göra som många av oss andra - bre smör direkt på osten.
För en nybörjare skulle jag ändå rekommendera 28% ost - utan smör - om man har sin favorit där - det är så liten skillnad.
Numer pensionär i Nynäshamn
att bre smör på osten har ju hänt förr… och ägg med smör är ju en favorit, dock inte just nu..
åt ikväll en laxfilébit med babyspenat i smör, babyspenaten var ju mums förutom att jag glömde att skölja av gruset, allt smör lyckade jag dock inte få i mig.
Hade köpt Brie och lite nötter som jag skulle ha till vinet men är defenetivt inte sugen..sparar det till imorgon.
Det låter som en riktigt lyckad början för din del StallOstby.
Babyspenat är en favorit och jag brukar stuva den med Philadelfiaost och lite vitlök - eller så äter jag den naturell med lite mozarella och olivolja - jag har köpt en exklusiv sort som skall vara från handplockade oliver hos en namngiven italiensk familj. Det är en vansinnigt god olja som levereras med droppkork.

Du tror inte på överdriven fett och proteinkonsumtion, men på sänkt kolhydratkonsumtion, då måste jag fråga, med risk att verka lite bister; hade du tänkt att ersätta kolhydraterna med alkohol? Mycket fler alternativ till energikällor finns inte :o).
Att du uppfattar fett och protein som ofräsht tror jag är en del av den intalade fettskrämdhet vi alla utsatts för av media och ev. kostråd från läkare och dietister. Är själv väldigt ung, endast 20 år och av dessa kanske jag brytt mig om vad jag äter i 3? Så för mig har det inte varit några som helst problem, men jag kan förstå att folk som "viktväktat" i 40 år har svårt att bryta tankemönster och idéer.
En vecka är nog för lite tid att testa, omställningen till fettförbränning tar ju ca en vecka för dom flesta, och då hinner du ju inte uppleva fördelarna.
Lycka till!
#7 ersätta med alkohol?? nu förstår jag verkligen inte vad du menar? torrt vitt vin innehåller ju förhållandevis lite kh. Får i mig ca 20 g kh inkl vin idag.
Har aldrig "viktväktat" i mitt liv, aldrig seriöst bantat, behöver inte det. Har under senaste åren (fick barn för tre år sedan) gått upp 3-4 kg och nu senast märkt en kraftig ring runt midjan som säkerligen öl har bidragit till. Jag är 166 cm lång och väger på morgonen efter urinering ca 63,4 kg. Vilket växlar något beroende på vätska. Men anser att jag fått mkt fett på höfter och mage den senaste tiden.
#9 lycka till stallostby, skulle vara kanonglad med din vikt till mina 168 cm. Du kommer kanske behöva 3 månader för att gå igenom att ändra kosten.
Personligen tycker jag det är bra att äta grönsaker, men har ingen längtan efter frukt. När sockret är borta så känns det naturligt med mer fett.

Ja, som jag uppfattar det vill du dra ner på kolhydrater men inte öka fett och proteinintag. Om du då inte ska svälta finns det inte så många andra energikällor än alkohol att välja på. Nu var jag inte helt seriös, mest menat som ett skämt men hur har du tänkt dig få i dig till räckligt med föda om du tänker ligga under 40 kh/dag? Jag antar att du äter enligt, eller nästan enligt, tallriksmodellen innan du kom hit. Om du då ska gå ner på 40 kh och inte öka fett eller protein blir det väldigt lite energi du får i dig.
Och väldigt lite mat, du kommer gå hungrig och risken för att du äter fel blir större.

Stallostby - Om några dagar kommer du börja må bättre, man kan tom bli lite hög….ska bli kul och höra vad du säger om kosten då!
Jag vill bara säga att jag gillar din inställning Stallostby - från att ha varit så skeptisk till att prova själv. Det tycker jag är strongt till tusen.
Jag känner ju fler (om inte annat i hästsvärlden) som skulle behöva göra som Du - men ingen törs - åtminstone kan inte jag övertyga dem att ens testa.
Av någon underlig anledning är just hästmänniskor dåliga på att ta hand om sig själva - samtidigt som de näringsberäknar vartenda gram åt pållarna.
Läste du förresten i en annan tråd att även jag är i shettisvärlden - om än i liten skala numer - vi väntar förhoppningsvis föl till våren…
Stallostby, jag hoppas att du inte ger upp i första taget!
Jag mådde inte alls bra de första två veckorna. Mådde illa, hade problem med gallan o.s.v.. Därefter vände det och jag mår nu jättebra av lchf-kosten. Det är ju inte så konstigt att kroppen "undrar" över vad som står på och kan behöva lite tid för att "ställa in instrumenten" …..
Lycka till !
#0: De första dagarna/veckorna var jag enormt sugen på färskt grönt och rött, alltså sådant som lär innehålla antioxidanter. Jag tror kroppen vaknar till och känner vad den behöver. Det vildaste begäret efter tomater och liknande gick över ganska snart för mig.
Tack för dina ord Margareta. Vad kul att du kanske ska få föl, det har jag missat.
I morgon har det gått en vecka och jag har hittills inte avvikit från "dieten". men jag har inte hunnit räkna ut det senaste dagarnas resultat men jag har noterat allt jag ätit. (mkt bregott och ost)
Det mest kolhyratrika är nog lite filmjölk med nötter. Var bara tvungen att ta det tidigt på morgonen för att inte må illa på jobbet men det blev smör och ost också.
Magen har minskat och vikten också gått ner ca 1,5 kg. Men det har jag lätt för att göra annars också, det beror ju också på hur mkt vätska man har i kroppen.
Stundtals mår jag illa och känner mig slak i benen, hade svag huvudvärk, inte nu. Men saknar en energikick. Magen har varit lugn..lite för lugn, dålig fart på den, fettet har väl klistrat sig fast..trodde det skulle bli tvärtom.
Men maten känns enformig. Lite sallad bestående av isbergsallad, gurka och tomat till maten är ett måste, det blir så tomt på tallriken annars.
forts. följer
#17 Du måste inte ta bort alla grönsaker om du inte vill.
Broccoli, sallad, spenat är exempel på grönsaker som man faktiskt kan äta varje dag.
Speciellt sallad är inte många kolhydrater i och räknas nog som ofarligt, om du inte har problem med magen. Bättre då att ta bort tomaten. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
De senaste dagarnas intag stannar på 4-5 % kolhydrater. 19-23% protein och 72-77% fett.
Broccoli äter jag gärna och det har ingått.
en fundering..kanske fettet fastnar i tarmen och härsknar, därav risken för tarmcancer vid fet mat…kanske behövs fibrer för att "riva" med sig det… Hörde på nyheterna att fet mat orsakar stopp i avloppsrören..,;)

Njae… De flesta av våra välfärdssjukdomar, inklusive olika cancerformer, är/var oerhört mycket mer sällsynta bland naturfolk (och de få som eventuellt fortfarande finns kvar). Fett fastnar inte i tarmarna och härsknar.
Att fett täpper till avlopp innbär inte att de täpper till våra "avlopp"…

Stekfett stelnar i avloppen för att de är kalla. Vi är ju varma och goa och det flyter rakt igenom :).
Fibrer… nog river de alltid det är därför de funkar laxerande. Tarmarna rivs sönder och kroppen utsöndrar desperat en massa slem för att bli av med dem och ut åker fibrerna. ¨För mycker av det där och du får läckande tarmar och an hel drös med problem.
naturfolk och naturlgt är ord som förekommer ofta här…men var går gränsen för naturligt. Smör är ju ett processat livsmedel liksom övriga mjölkprodukter utom kanske mjölken direkt ur spenen men när lärde sig människan använda mjölk…när vi lärde oss att hållas med boskap och då blev det väl också fri tillgång på kött.
Man får nog dra den gränsen själv, eftersom det är jättesvårt att äta helt ursprungskost… Ju närmare desto svårare liksom. Men i ursprungskosten finns inte mjölk med vad jag vet i alla fall.
Sen när det gäller tarmarna handlar det om vana också. Tarmarna är inte vana vid den sortens mat och då kan det ta en tid för dem med att ställa om. Jag fick rejäl förstoppning den första veckan, men när den löstes upp blev jag av med mina återkommande magproblem. De dyker bara upp när jag slarvat (jag tål verkligen inte mjölmat!).
Angående fett och tarmar, så är det min erfarenhet att ju mindre fett du äter, desto större risk för förstoppning. Och tvärtom.
Fett smörjer tarmarna så skiten åker ut ordentligt. Om ni ursäktar uttrycket, men det är ju skit vi talar om. 
Därför, är man hård i magen så bör man äta mer fett.
Fast smör är inte så processat i sitt ursprung - klart det är det i stordrift nu - men jag har kärnat smör som barn och det är inte så svårt. Vispgrädde och sen lite salt är allt man behöver.
På en fädbodvall utan el var att kärnasmör ett sätt att ta hand om all mjölk. Det andra sättet var ost.
Jag brukar ta lite kokosolja och håller magen i trim. Om jag äter för lite fett och för mycket kolhydrater så krånglar magen direkt.
Du kan väl tänka hur lätt en ring klider ur fingret om du smörjer lite olja på den, så är det väl med fettet och bajset.
Men Mervi då ;)

#22 Även om inte smör i sig generellt ses som ursprungskost så innehåller det bra fetter som människokroppen är van vid och har använt under mycket lång tid. Man kan se det att innehållet i smör är ursprungskost (ej den lilla laktos som finns men den kan man ta bort).
nionde dagen idag. Har inte knappt ätit några kolhydrater idag förutom i morse, jobbade tidigt idag och måste bara ha lite A-fil på morgonen då, nu med en handfull blandade nötter (30g). En liten bit stureost.
Frukosten på jobbet bestod av ett kokt ägg, en avokado, en bit brieost, kaffe med kaffegrädde.
Lunch revbenspjäll i grädd och smör sås, isbergsallad och gurka (70g).
Pustar ut nu efter att gjort stallet och hämtat sonen och gjort lite här hemma med ett glas torrt vin….åh va gött men jag borde äta nått men vet inte vad…maten känns fruktansvärt enformig..För att inte tala DYR!!
Min tidigare morgonvikt är numera min kvällsvikt, som bäst (i går) stod vågen på två kg -. Men i morse var det minst 0,5 kg upp. Just kväll ca 2 kg mindre än vanligt.
Har inte mått överdrivet bra precis, det märks att kroppen behöver något, idag blev jag rosig om kinderna och varm, hjärtat bultade hårt, svag huvudvärk och man kände sig aning bakis. Hade nog iof druckigt dåligt..
Har mkt funderingar och synvinklar kring detta men får nog återkomma om det.
funderingar…förr åt vi mkt fett…ok, vad låg medellivslängden på då…visst penicillin, klaffbyte mm fanns inte då…men ändå..
Att fett rinner genom våra tarmar för vi är varma å goa, men min händer är varma och fettet rinner inte ens av med ännu varmare vatten..
Hur bra är det att vräka i sig ost med E251 el vad det är..man kan få överkonsumtion på vissa i små mängder "ofarliga" ämnen.
Stora mänder rökt kött t ex bacon, skinka mm är ju inte hälsosamt..över lag tycker jag kosten är salt, bacon, skinka, ost är ju salt och gärna salt på kött och ägg, och buljong…det binder vätska och man blir tyngre….
mer funderingar….inuiterna äter inget frukt och grönt…valspäck mest kanske?…men det äter väl knappast urinvånare i varmare bräddgrader, de äter mig veterligen mkt frukt och grönt och lite kött och är jättefriska och sunda..de också..
Asiater, har inte de ätit ris, grönt och fågel i många år..? De klarar sig bra utan fett kött och grädde..
KAN det va så att vi behöver lite av varje? Om man utesluter fett håller kroppen på fettet som finns men om man håller igen på kolisar då?
Jag kommer snart att återgå till mer kolhydrater men i början sparsamt och absolut inget raffinerat socker…tror det är skillnad på det och på grönsaker. och i takt med det mindre fett men kommer inte vara rädd för grädde och smör.
Och två stora minus…Man får ju vedervärdig andedräkt av ost!! och maten är ju så dyr!! min månadsbudget är redan slut!

stallostby - Personligen äter jag nästan aldrig processad mat med enummer eller en massa salt…enda undantaget är ost med nitrater (E251)….kanske inte det bästa men ändå inte lika farligt som nitriter, konserveringsmedel och färgämnen som är så vanliga idag.
Hur mycket processad eller saltad mat man vill tillåta sig att äta är upp till var och en. Överskottssalt rensas för övrigt ut av njurarna så länge dagsintaget inte överstiger ca 16g….vikten ökar dock lite (men det är bara vatten).
Medellivslängd eller hälsa har inte ökat med ökat intag av spannmål, socker och processad mat. Bland inuiter och masajer sjunker den bland de som gått över till en modern kost.
Jag är mycket intresserad av matlagning så jag äter inte en enformig kost (det är mest upp till en själv)…men jag skulle lika gärna kunna göra det om det handlar om hälsa.
Du ska se att du snart kommer att må bättre!
Jag äter inte heller något processat. E251 är väl konserveringsmedel, säkert inte bra men behövs nog i vissa ostar.

Natriumnitrat äe ett salt med viss konserverande effekt. Kan med hjälp av bakterier i munnen omvandlas till nitrit (endast en mycket liten del) och på så sätt påverka cancerrisken.
lite orolig är jag för hur njurar, lever, galla med mer..påverkas av mkt ägg och fett…
Pasi är det samma som salpeter som man använder när man gör rullsylta själv, fanns i receptet.
Men magen är lugn, bara lite gaser annars är magen stilla lite småont i sidorna ibland men har ofta problem med magen annars, uppblåst har den känts ett par gånger…som vanligt men vikten pekar neråt och omfånget på mage och höft har minskat ca 1 cm.
Va besvärligt de va att sörpla i sig grädd/smörsåsen med sallad..sölade på hakan hela tiden, pinsamt på jobbet, saknade potatisen att suga upp den goda såsen..(gillar inte kokt potatis eg. inte heller mkt kött, kanske fel diet för mig…men älskar ost)

Asiater äter inte grädde, utan de använder kokosmjölk istället. I Kina lär ris användas som bukfylla, något som äts om man inte har råd med mer mat. Fågel är synonymt med kött för min del. Innuiter äter av förståeliga skäl inte grönsaker. De får sitt behov av C-vitamin tillgodosett genom att bl a äta rått kött. Människor som lever nära ekvatorn äter mer grönt än människor som bor längre norrut, men om de faktiskt också äter fettfattig kost vet jag inte. Din vederväriga andedräkt kommer att försvinna. Den beror på att du är i ketos och kroppen håller på och ställer om sig. Varför skulle protein och fett vara farligt för lever, galla och njurar? Det finns människor med njurproblem som ska äta proteinfattig kost, men annars vet jag inte vet som skulle vara farligt för friska människor. Synd att ge upp nu när du nästan "ställt om kroppen".

Mervi - Ja (Kalisalpeter är kaliumnitrat).
Stall Osby, kolla Airams matblogg för uppslag så att det inte blir enformigt. Och tänk på att dricka åtminstone 2 liter vatten över dagen. Det har jag glömt, och kännt mig ungefär lika dålig som du har gjort, samt sugen, sugen, sugen.
För min del äter jag nog mer varierat nu än innan LCHF. Då blev det mackor till frukost och kvällsmat och ofta pasta till mat, ofta ihop med korv eller dylikt men pastamängden dominerade. Det blir inte mer varierad kost bara för att man lägger till pasta/ris/potatis till köttet… Att många tycker att kosten känns enformig gissar jag kan bero på att frukost/lunch/middag ofta liknar varandra, själv äter jag mat till frukost och kvällsmat. Samt att man inte får den där uppiggande sockerkicken i skallen (med efterföljande trötthet…) vilket för de som överätit kolhydrater varit en stor orsak till just överkonsumtionen.
Jag tycker du är jätteduktig! Att ha många funderingar och att känna sig tveksam och osäker på om man valt rätt är inte så konstigt- det är en stor förändring! Och innan man kommit så långt tidsmässigt att kroppen kommit ur omställningen- så man har hunnit uppleva att man blir piggare och mår bättre än på kolhydrater- så är det klart att man undrar vad sjutton man gett sig in på.
Ge det åtminstone tre veckor, och mår du illa så ät mer grönsaker och lite mindre fett tills det stabiliserat sig. Det finns mycket gott man kan göra med grönsaker, både kalla sallader, kokta grönsaker, wokat, ugnsstekt och gratänger. Segheten i benen kan dock ta längre tid än tre veckor att bli av med, för mig tog det nästan två månader innan träningen fungerade som innan, men därefter så blev den bara allt lättare! Kroppen ska göra en stor omställning och drivas av fett (ketoner) istället för glukos (kolhydrater) som den gjort i x antal år ända tills nu- och det tar den tid det tar. Lycka till!

Många som äter LCHF äter inte frukt eftersom frukt innehåller fruktsocker (fruktos) som kan trigga sötsug och skapa hungerkänslor. Ser man till näringsinnehållet så innehåller frukt mindre näring än t ex kött och grönsaker.
Är inte E 251 som finns i ostar antibiotika. Har för mig de gick ut och varna för detta för några år sedan. (är osäker på numret)..
Den dåliga andedräkten kommer från osten! den kommer man tyvärr inte undan, det går åt mkt munskölj nu.
14 dagar har gått, i morse var vikten tillbaka till den vanliga. Tyckte mig se mer fettvalkar på ryggen ovanför rumpan.
Magen har varit lugn och stabil men igår åt jag endel blomkål (gratinerad med skinka, grädde, ost och ägg). oj vad ont i magen jag fick. Och magen väller ut som som vanligt!
Åt bacon i morse för första gången och jag stod mig länge på det… Orkar inte hålla koll på alla kh längre. Har inte syndat någon gång mer än att jag ätit lite nötter för mkt, fil och sojadryck som var sötad (2,7kh/dl)
Men nu får det nog va slut. Men kommer hålla koll på kolhydraterna mer än fettet fortsättningsvis. Upptäckte att krossad tomat innehöll 6,5 kh. och att sojabönor innehåll 14 typ vilket var lägre än jag väntat mig..
Har varit sparsam med grönsaker men kommer nog öka på den biten och dra ner på smör och ost. Men va gött att unna sig smör på grönsakerna! Jag åt danskt rågbröd förr med en kolhydrathalt på 30g inte så farligt i mina mått mätt..
Åh va underbart det luktar med färsk tekaka! som gästerna åt i fredags med räkor på medan jag åt samma utom brödet, salladsblad med räkor ägg majonnäs..
funderingar…det är väl ändå skillnad på kolhydrater och kolhydrater…från socker eller från grönsaker? Det finns ju olika sockerarter?
Äter ju hellre för mycket grönt än godis…

Det gröna innehåller lite vitaminer förutom sockret….det gör inte godis. Grönsaker med smör är underbart gott emellanåt!
det måste ju va bättre än att det innehåller lite vitaminer..
#47 Det är väl halten det handlar om… Att du måste få i dig så otroligt mycket mer av en sak än en annan.
Men jag tycker ju grönsaker är nyttigare i vilket fall som helst. :)

Hur mår du nu….förutom magen alltså?
citat ur icas reklamblad. Vad är GI?En kost enligt de nordiska näringsrekommendationerna med hög andel frukt och grönsaker fullkonrnsprodukter och låg andel mättat fett ger automatiskt en lägre glykemiskt belastning och detta utan att behöva titta i tabeller och räkna. Halva tallriken bör bestå av grönsaker och resten delas mellan kött fisk eller ägg och potatis ris eller pasta.
jag vet ni hört detta tusen gånger man vart man än tittar så läser man detta men ibland med tillägg att ett högre protein och fett intag ökar mättnatskänslan och förbränningen!
Hittills har jag inte märkt något revoultionerande, hungrig är jag sällan men tror inte jag blir fetare av fett men vill inte enbart leva på fett och proteiner..som någon sa mkt proteiner är som att elda för kråkorna…

#42 - jag håller med, äter mycket mer varierat nu än tidigare!
Stallostby - har du provat några av grönsaksrecepten här på KiF?
Jag var som du, inte överviktig men med några "valkar". Har nog tillåtit mig mer kolisar än många här inne, äter mycket grönsaker i olika former och ibland även Quinoa och kanske t.om. någon sked ris någon gång ibland och kanske ibland någon potatis, 
men inte för mycket för då får jag tillbaka suget..
Jag mår också illa om jag äter alldeles för mycket fett och för lite kolhydrater. Äter grönsaker till nästan allt, och gör olika gratänger och andra sorters rätter. Det mesta man åt tidigare fast utan pasta, ris, potatis o bröd!
Hoppas du fortsätter, ok kanske inte så strikt, men gå för all del inte tillbaka till bröd!
Jag är helt imponerad av att Du som varit så skeptisk ändå har testat så seriöst som Du ändå verkar ha gjort.
Bara att Du nu vågar äta fett är en bra vinst som Du kommer att må bra av!!! Hjärnan behöver smör är min fasta förvissning.
Det vore kul om Du kom tillbaka hit och berättar hur Du mår och äter någon gång senare under våren och i fall det på sikt blir annorlunda än Du åt innan Du träffade oss nördar…
#53 OK..tänkte nog göra som du, vet inte riktigt var jag ska dra gränsen…Just nu har jag ett dilemma! jag fyller år i veckan och alla förväntar sig nog tårta men de får nog äta den utan mig…
tänkte göra en korvstroganoff på falukorv (4% kh) och krossad tomat (6,5%kh) och cremefraiche är det ok att äta?
Du får själv avgöra vad du kan/bör äta, det är det besvärliga svaret:) Hur mycket kolhydrater man äter finns det ett spann på allt från i det närmaste noll uppemot ca 60 gram/dag.
Om du inte äter ytterst lite kolhydrater så är det enligt mig OK!
tror jag ätit mellan 20-30 g /dag nu ibland mindre men vill nog utöka lite nu..
Då är det helt klart ok…
jag har ännu inte avvikit men har slutat skriva upp och räkna så jag kan tänka mig att jag fått i mig för mycket kolhydrater. Upptäckte att vissa nötter innehöll en hel del för mkt. Men har ändå bara ätit en handfull.
Imorgon är det kurs på jobbet och då blir det säkert fralla till kaffe..ska man synda? Har syndat ikväll med tre klunkar öl..
Man väljer själv Stallostby - när man hållit på så länge att man börjar känna av hälsovinsterna brukar avstegen inte bli så många - det händer att man ångrar sig och handlar annorlunda nästa gång - men vi är olika så några regler finns inte.
Du har inte hållit på så länge att det behöver bli så stor skillnad.
jag är nyfiken på det här med sockerarter och stärkelse…det är ju skillnad på kolhydrater och kolhydrater precis som med fetter…..

Som alla andra skriver så väljer man själv hur man vill äta. Jag har tex valt att äta mer grönsaker och lite mindre fett nu i början. Det mår jag bra på. Blir det för många förändringar på en gång så orkar man inte med i längden. så fungerar i allafall jag. små steg mot en en ny insikt som ger bättre kost och en bättre hälsa.
Sedan att försöka komma bort från att man "syndat" är nog bra. Vem har man syndat mot egentligen? Det är ju jag som bestämmer över min kropp och vad jag stoppar i mig.
tycker du skall känna efter om du skall äta frallan imorgon, eller ej?
Du skrev att du fick ont i magen när du åt blomkål, det får jag med.
Lycka till med alla frestelser, bara du vet vad du vill njuta av.
Stallostby - för mig är det så att jag mår sämst av stärkelse - det gör mig uppblåst och jag får magknip - men jag lärde mig för någon vecka sen av hemul här på forumet att Kwasinewski (osäker på stavningen) - den polske LC-gurun förordar just stärkelse - de lilla kolhydrater han rekommenderar att man äter - så det verkar olika även där. Om jag minns rätt rekommenderar han upp till 60g per dygn - dvs ganska generöst i sammanhanget..
#62# I slutändan är det ju ändå ingen skillnad. Stärkelse bryts ned till glukosmolekyler.
Stallostby, jag hör till en av dom som kör lowish carb, fast inte så strikt som så många här inne. Jag äter en god del grönsaker, tex brüsselkål, vitkål, rödkål, blomkål, broccoli, haricot verts, morot,lök (gul och röd), purjelök, även salladskål, kinakål, och dom andra kål och salladsväksterna, jag äter tomat, paprika i alla färger, squash, gurka, aubergine. Jag äter även chamignon, jag tillåter mig lite majs för att lyxa till innimellan. Jag äter kött, smör, vispgrädde, creme fraiche, gräddfil, grekisk/turkisk yoghurt, dricker mjölk (laktosfri) och alt av kött, fågel, fisk, ägg, oster. överhuvudtaget massor!
Det är massor här som andra inte skulle ätit. Men jag välger det, och för mig är det helt okej. Jag siplar ned lite om lite i vikt och mår PRIMA
Jag tar det inte så tungt om min middag består av 50% grönsaker, jag bara äter det jag känner för tills jag är lagom mättad. Vissa dagar mer fett, vissa dagar mer kött och grönsaker. För mig är det HELT perfekt. Kanske nåt för dig med?
Potatis, ris o pasta äter jag inte, och inget socker alls. Fast, jag fuskade i julen och tillot mig en liten potatis till julmiddagen.. :) *erkänner*
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#66 DrAnna - fast det verkar ändå vara skillnad. Jag reagerar väldigt olika på olika kolhydrater så nedbrytningsprocessen måste ändå skilja dem åt på något vis.
Eller är det något annat i dem med stärkelse som gör detta? Fibrer?
Gluten förstås - men tex potatis, ris och de glutenfria - lika illa.
Ju mindre stärkelse jag får i mig (helst noll) ju bättre mår jag i mag/tarmkanalen.
Margareta ! Eftersom stärkelsen måste brytas ned ganska mycket innan det blir glukosmolekyler så är det väl den processen i tarmen som din kropp inte gillar.
Nej, det är ingen skillnad på slutprodukten av kolhydrater, allt är socker om än i kedjor ibland.
KH är ett samlingsnamn på allt vad socker heter, monosackarider, disackarider, stärkelse (grenade polysackarider), cellulosa (linjära polysackarider), allt består av socker.
Vid överskott av socker i blodet, måste sockret bort. Om leverns glykogenlager (och muskulaturens) är fullt, så måste sockret förbrännas (muskelarbete) eller omvandlas till fett. Vid fettomvandling lagras det också som fett i levern, då får man fettlever. Man får alltså inte bara ett större fettlager under huden, dubbelhaka och runt ändan. Fett sätter sig lite varstans.
vikingmormor;
jo jag vet hela det där med alla sockerkedjor - vilka som är mono-di och mer komplicerade och att de är socker allihopa - men det är så uppenbart att jag mår helt enkelt dåligt av att äta dem med stärkelse i.
Jag får magknip - blir uppblåst och blir därtill trög i magen. Om jag skall välja någon form av kolhydrater - är det definitivt inte dem med stärkelse jag väljer - nedbrytningsprocessen är smärtsam som DrAnna skriver i #69. glukos/fruktos ger inte problemen - laktos blir jag alltmer osäker på eftersom jag har vissa problem just nu.
Jag har "behandlats" med extra fibrer (lunelax) mm under många år för dessa tarmbesvär och det gjorde mig ännu sämre (fast det fattade jag inte då).
Idag mår jag bäst om jag undviker sträkelse helt och hållet och troligen laktos - men jag har ett inre motstånd mot att skippa laktos.
de måhända att slutprodukten är densamma, men gäller inte det för alla näringsämnen t o m fett? Men det är ju vägen till slutprodukt man vill sinka..genom långsammare kolhydrater..
fettlever trodde jag mest var ett sjukdomstillstånd pga alkohol men också nått jag tänkt på med tanke på allt fett man stoppar i sig…
Margareta ;
Det kanske är så att du inte har tillräckligt med det enzym som bryter ner stärkelse. Vid laktosintolerans har man ju inte tillräckligt, eller inte alls, enzymet laktas.
Det är ju ändå tur att du har kunnat prova dig fram och vet vad du inte tål.
Man lär inte få fettlever av att äta fett. Man kan få det av alkohol och att äta mer kolhydrater än vad man tål.
Det finns naturligtvis individuella toleranser, man kan vara laktosintolerant, glutenintolerant m.m. Jag tycker man ska undvika födoämnen man får symptom av.
Margareta, har Du provat Valios låglaktosprodukter? Mycket goda, även om jag inte har problem med laktos, så köper jag deras smör.
På tal om laktosintolerans…jag fick för mig att laktosfri mjölk skulle va fri från mjölksocker och därmed kh fri? men nej och besviken blev jag när gammeldags mjölk innehöll lika många kh som mellan…man får dricka grädde om man ska ha nån mjölk..
vikingmormor: jo jag åt Valios laktosfria under en period före LCHF när jag testade vad jag blev sjuk av. Nu är det länge sen - borde testa igen kanske…
Sorry Stallostby att jag kidnappade din tråd - men du ställde så intressanta frågor och vi har så kompetenta experter här…

stallostby - Nej, fett blir inte en och samma slutprodukt beroende på att fettsyror är viktiga byggstenar i kroppen…rätt fettsyra på rätt plats. Olika fettsyror hanteras olika och har olika egenskaper…de flesta är nyttiga medans andra är direkt ohälsosamma.
Lästips - Know your fats av Mary Enig.
Kolhydrater är bara ren energi och kan inte förbrännas i annan form än glukos…. eller göras om till fettsyror, förstås.
Stärkelse måste delas upp i glukos för att kunna brännas men oturligt så blir 100g stärkelse ca 110g glukos (ganska snabbt dessutom) vilket höjer blodsockret mer än t ex strösocker.
Den riktigt långsamma sockerarten fruktos höjer blodsockret minst men har visat sig vara väldigt fetmabildande i högre doser, trots det.
Så man måste nog inse att kolhydrater är socker och det är ingen större skillnad på dem.
#76 helt ok
Hur går det stallostby? Är du klar med ditt experiment?
Nu har det gått en tid, har inte hunnit uppdatera. Sista veckorna har väl inte varit så strikta men nu ska jag försöka igen. Har varit på kryssning b la och ätit och druckigt mkt otillåtet.
Min generella slutsats är att viktminskning är marginell, knappt inget faktisk, på plussidan: magen är lugn, absolut inga gaser, inte heller så uppblåst vilket är bra för det får jag så ont i magen av. En slutsats är med tanke på allt fett jag ätit så har jag inte blivit tyngre, man blir inte fetare av fett..antagligen inte smalare heller..
Och man är aldrig hungrig. Åt en paket bacon idag till frukost magen knorrar inte förrän på em. Med fil, flinger och macka är jag hungrig innan jag hinner hem från stallet (dvs innan tolv).
Tycker dock maten är tråkig, har ingen fantasi, vad ska man äta till mellis eller när man blir sugen..är less på ost och smör nu… Kör inte så strikt nu sållar bara de värsta kolhydratkällorna (pot, ris. pasta, bröd. ody)¨
Men även om magen inte känns så stor och vågen visar 0,5-1kg mindre så gör det ingen skillnad på kläderna, snarare tvärtom…..
Om man är överviktig så blir man smalare av fett. Är man underviktig så går man upp av fett (främst i muskelvikt). Är man normalviktig så stannar man där. Nu vet jag ju inte vad du väger, men du kanske redan är normalviktig, och då är ju allt som det ska. I så fall så kan du njuta av dom andra fördelarna som du har upptäkt istället. Man blir inte supersmal på den här maten, utan man får den normalvikt som man är avsedd att ha. Sedan att dagens skönhetsideal ibland är mer ohälsosamma är en annan sak. Skilladen du känner i kläderna kanske beror på att du har ökat lite i muskler? Det gör många på den här kosten, även om dom inte tränar. Och det betyer ju att du skulle samtidigt ha minskat i fett eftersom du säger att vikten är samma.
För inspiration vad gäller mat kolla in här: Airams Matblogg. Finns massa gott, och hon tar jättefina bilder.
Om du nu skulle vara överviktig, och vill veta mer om olika anledningar till att man inte går ner i vikt på LCHF kost och vad man kan göra åt det, kan du läsa artikeln jag har skrivit om det. Men du skriver att du har fuskat en hel del, och då måste kroppen liksom ta en paus på ett par dagar vid varje fusk och ta handom det innan den kan fortsätta med viktminskningen, så det kan vara det et beror på. Om du är överviktig då, om inte så gäller det jag skrev ovan. Är man inte överviktig så klarar man av att fuska mycket mer utan att gå upp igen (fast helst inte för mycket ändå).
Ta och läs den här tråden. Här rapporterar personer som har ätit LCHF i minst ett år om hur det har gått för dom. Som du ser har många gått ner i vikt, och en massa har fått massa hälsofördelar.
Hoppas det hjälpte dig, har du fler frågor så fråga på bara.
Alla kolhydrater är inte samma och blir inte glukos i slutändan. Fruktos 50% av strösockret omsätts i levern till triglycerider. Lösliga fibrer omvandlas också till fett på något sätt men nere i tjocktarmen.
T ex skulle någon med fettlever klara stärkelse bättre än rent socker, eller nännu värre, high-fructose corn-syrup, eller varför inte det lilla gröna sockerpaketet med bara fruktos som säljs av danisco.
#82 Skulle du vilja förklara en gång till vad du menar, jag förstod inte riktig…själv har jag det gröna paketet med fruktsocker stående sedan länge…smaken är lite metallisk eller kall.
Jag undrar fortfarande om det inte är skillnad på stärkelse från sockerfritt bröd eller fullkornspasta eller potatis, mot rent socker i t ex bärkräm, eller äpplemos eller varför inte mjölksocker?
#81 nej jag får väl erkänna att jag inte är direkt överviktig. Är ca 166 cm väger 63,4 kg. Men vägde innan jag fick barn ca 59 kg och dit vill jag tillbaka, har fått fettvalkar på höfter, mage, rygg och lår.
JO, det ÄR skillnad. Stärkelse omvandlar still glukos, nästarn 100%.
Socker är 50% glukos och 50% fruktos och det enda som händer när man äter är att de två delar på sig. Sen har du då glukos (som om du hade ätit pasta) men också fruktos. Fruktos höjer inte blodsockret (som egentligen heter blod-glukos) eftersom det inte kan omvandlas till glukos (i nämvärd mängd i alla fall.) Fruktosen skippas till levern där den görs om direkt till blodfetter istället. Fruktosen påverkar allstå inte insulinutsöndring eller blodsocker, utan blodfetter direkt.
Sockret i frukt är ochså både glukos och fruktos. I en del frukter ganska mycket fruktos, som päron (tror jag). Frukt innehåller ju fibrer och vitaminer också, och endel hävdar dess nyttighet p g a det. Jag vet inte jag.
Det finns rapporterade fall av fettlever, dvs en sjukdom som man får av långvarig alkoholomsättning i levern, hos nykterister. Det har då i något fall framgått att personen i fråga ätit väldigt mycket frukt.
Låt säga att jag äter 10 äpplen om dagen, a 200g. 2 kg. Äpplen är 9% socker och låt säga 4 g av det är fruktos. 80 g fruktos, vad jag kan förstå. Äter man andra frukter och ännu mer blir det förståss värre, och har man fallenhet för fettlever så blir det riktigt dåligt.
fast vem äter 10 äpplen om dagen…? På sin höjd ett… Att man får fettlever av för mycket frukt som ju innehåller så mycket nyttiga antioxidanter och vitaminer mm tror jag inte någon köper….Tror aldrig att frukt är onyttigt mer än dess besprutning och upptag av kemiska medel…
Har nu hållt nere vikten något men jag har ökat på motionen. (köpt motionscykel) och ridit och rört på mig. Unnade mig en semla igår (kunde kvittat så gott var det inte speciellti inte med supersöt grädde)
På minussidan har jag märkt mer av magsmärta typ magsårssmärta inte koliksmärtor som tidigare pga av gas. Den hårt rökta och salta baconet ser jag som orsak bl.a. Salta ostar och svårsmält kött som dock håller en mätt….
Jag har annars inte ätit mkt kolhydratrik föda som pasta och potatis bara lite grovt bröd, grönsaker och lite kikärtor. Lite mjölk. fil och mellangrädde blir det. visst ja några öl har det blivit tyvärr men annars håller jag mig till torrt vitt vin, men eftersom jag ökat på motionen så tillåter jag mig mer annan mat.

Bacon och andra charkuterier är nog inte den bästa maten.
Vanligt kött är inte svårsmält (myt).
The Bear skriver - There was a soldier in Napoleon's army who suffered a nasty cut in battle to his abdomen. The cut was bound up on the battle field and much later was found to have healed to the skin leaving a slit-like opening into the stomach. The doctors decided not to intervene, and subsequently were able to insert various food items into the soldier's stomach directly- and observe the process of digestion. A whole steak dissolved on about one hour and became a liquid. Vegetables varied from between two to four hours and did not dissolve, just softened and became a kind of mush.
Inte ens magsyra kan lösa upp cellulosan i växternas cellväggar.
Det finns ingen koppling mellan brödet el kikärterna och magsmärtan?
El mejeriprodukter?
brödet har jag kopplat till gaser, mejeriprodukter har jag alltid ätit….kikärtor knappast, det är bara en engångföreteelse typ…
Har inte lämnat rapport på ett tag. Har varit sjuk! i flera omgångar. Magsjuk i fem dagar. Då trodde jag verkligen att jag fått mag och tarmrubbning! Avföringen var gul och fettrik! Då kunde jag inte förmå mig att äta fett. Då blev det rostat vitt bröd och lite yoghurt lätt sötad/ A-fil och inte så mkt mer just då.
Piggade på mig sedan, fortsatte att gå ner lite i vikt. Nu är jag sjuk igen. Feber ont i halsen men börjar bli bättre. Har nu ätit kolhydratreducerat men absolut inte så extremt som ni och jag har direkt gått ner lika mkt till i vikt!
Äter istället mer frukt, äter alla mjölkprodukter utan tillsatt socker(vilket ju är tillåtet enligt Dahlqvist men som jag trodde var tabu enligt detta forum), mindre fett men försöker undvika bröd och pasta. Men äta extra protein, Har dock ändå "syndat" och ätit chips
Har gått ner ca 2,5 kg
Jag tror inte på enbart fett och köttkost, kommer straffa sig i längden… Framtiden får utvisa…
Nej, nog för att en del verkligen mår bra på "fett och köttkost" men jag skulle svimma av leda efter tre dagar. Att äta en hel del grönsaker och feta mejerier, ost osv gör nog de flesta här gissar jag.
Stallostby - "fett och köttkost" är främst för den som har väldigt mycket övervikt.
Sten Sture Skaldeman skriver för 50+ - den kategorin tillhör väl inte Du?
Annikas kostråd lämpar sig utmärkt för dem med måttlig övervikt.