Undvik om du kan. Jag använder ibland när jag gör tex. glass själv.
Sötningsmedlen kan ge sug de med.
Ger Mervi helt rätt! Dessutom kan vissa sötningsmedel höja blodsockret, så att de får samma effekt som socker..
Viserligen finns ett naturligt alternativ, "Stevia", men själv tyckte vare sig jag eller min sambo att det var någon hit ( man måste nog vara van vid "konstlade sötningsmedel..) Dels var det dyrt, dels hade det en bismak av anis (lakrits) som slog igenom det mesta. Dessutom var det lätt att "överdosera" eftersom det vita är ca 300 x sötare än socker..
Fast en trevlig upptäckt vi gjort med LCHF, är att smaklökarna "tillfrisknar" ( i vårt fall tog det ca 3 - 4veckor) Så smakförnimmelserna blir mycket intensivare!
Vi har i stort sett slutat att salta på maten.. Och de fina korvarna ( 1,5g kh/100g) som vi hittade på Lidl, kändes "ettersalta"..
Den turkiska yuoghurten, blandad med "kokosgrädde" (blue dragon) och grädde, känns riktigt söt i smaken. DET hade jag inte trott för bara ett halvår sedan..
Så håll ut! Dels avklingar "sötsuget" med tiden, dels får du om några veckor helt nya smakupplevelser..
Hej Majsu!
Kan bara hålla med "föregående" talare: undvik i det längsta.. det är inte bra med sötningsmedel (vad vi än har fått "lära" oss på vv).
Jag måste erkänna att ska jag använd något sött så föredrar jag att använda Rårörsocker-det är åtminstonde en naturlig produkt vilket jag inte anser sötningsmedel vara…
Jag kan ibland strö lite kokos över något om jag vill göra det sötare och kokossmaken passar…
Numer pensionär i Nynäshamn