Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 1242 ggr
shintaida
0

Är nog sjuk - i huvudet?

De senaste två dagarna har jag bara fått i mig 3 dl blandade, stekta (i smör) grönsaker/dag.

Jag klarar inte för mitt liv att äta något annat! Det står mig upp i halsen och jag får kräkkänsla. Inte ens den goda äggmjölken klarar jag nu.

Sägas bör - att för 10-15 år sedan, hade jag bulimi. Men jag anser mig för gammal för att få anorexi.

Är FULLKOMLIGT fixerad vid min vikt, vilket jag blir varje vår. Men denna gången är det i värsta laget! Jag väger mig dock bara en gång om dagen - morgonen. DET kan jag INTE sluta med. Måste hålla stenhård kontroll.

Jag mår inte dåligt kroppsligen heller, utan kör på som vanligt.

Jag tror att en "knasbubbla" har flyttat in i min kropp! Skrikandes

Ville bara skriva av mig.

// Shintaida

Gronstedt
0

Men om du mår bra, vad är då problemet? Var bara uppmärksam på om du skulle börja må sämre, och ta då tag i din situation omedelbart.

shintaida
0

Så det är inget farligt att få i sig SÅ lite? I så fall känns det glädjande och en sten föll från mitt hjärta!

// Shintaida

reamdn
0

Det "farliga" är nog att du får i dig för lite proteiner, om något. Försök komma upp i åtminstonde 1g/kroppsvikt per dag, eller om du tränar, mer. Du får inte i dig kött alls eller?

Gronstedt
0

#2: Under en kort period är det inte farligt, tror jag. Det kan vara så att din kropp av någon anledning tillfälligt behöver mer av ett och mindre av ett annat. Så några dagar eller en vecka tycker jag man kan "lita på" vad kroppen säger att den vill ha. Men i längden håller det naturligtvis inte med extremer.

shintaida
0

#3 reamdn

Nej, jag klarar inte att få i mig kött heller. Jag promenerar varje dag, minst en halv timma.

#4 Gronstedt

Ja, varar det mer än en vecka, så gör jag något av situationen. Men som Du säger; i längden funkar det inte.

// Shintaida

DrAnna
0

Vad sägs om lite olika nötter? några i taget, för fettets skull. Får du i dig litet till så tror jag aptiten kommer tillbaka och om du äter litet mer så kommer du att gå ner i vikt i stället för att riskera gå på svältdrift.

shintaida
0

#6 DrAnna

Ja, det ska jag försöka med.

Har gått ner från 80 kg i helgen till 78,6 kg idag. Så nu går det undan. Men jag lär nog få tillbaka när jag kan äta igen.

// Shintaida

ullna
0

Kan du äta äggstanning tror du? Ett par ägg och lite kokt mjölk o salt blandas och gräddas i 175 grader i ca 20 min.

Det brukar funka för mig när allt annat känns äckligt.  Men jag är ju äggoman.

Att bli sådär fixerad vid ngt står ju ofta för ngt annat. Kontrollbehov? Det man kan kontrollera är vad man stoppar i sig. Du får söka hjälp om det inte funkar söta goa Shintaida

shintaida
0

#8 Ullna

Ägg kan jag inte för tillfället fördra. Inte sen jag hittade två ägg med blod i, i samma kartong. Måste få distans till den upplevelsen.

Men i dag har jag fått i mig en liten, liten bit kött och ca 3 dl stekta grönsaker. Men det kändes som om det blev för mycket, för jag höll på att kräkas efteråt, men gjorde det inte. Kände mig stinn av maten.

Ja, Ullna, jag ska söka hjälp om det inte blivit bättre till efter helgen. Jag känner inte igen mig alls. Men det kanske är väntan på våren och att få ta ut MC:n som jag måste "syssla" med något som jag kan kontrollera. Och vikten och maten kan jag kontrollera…njaaa, kanske inte vikten, men maten. Generad

// Shintaida

blodtopp
0

Jag hoppas verkligen att du kommer ur detta vännen! Jag har inte en aning om hur jobbigt det måste vara, men jag vet hur det känns med kontrollbehov. Håller alla tummar jag kan för att du fixar det här!!! *KRAM*

miagumman
0

Tusen styrkekramar från miagumman!!

ullna
0

Kramar och lycka till från mig också

Ktina
0

Går du omkring och är hungrig hela tiden eller känns det OK i kroppen att äta så lite? Varannan månad ungefär (oftast efter mens) så har jag en tre, fyra dagar där jag känner avsmak för nästan all mat. Efter bara ett par tuggor får jag kväljningar. Det är nästan bara grönsallad med vinegrette som går ner. Men trots att jag knappt äter något de dagarna känns allt bra eftersom jag helt enkelt inte är hungrig. Men sen på morgonen dag fyra eller fem vaknar jag och är HUNGRIG! Och då kan jag äta som vanligt igen.

Hoppas du mår bättre idag!

Frualbertsson
0

Precis sån där kan jag också vara i perioder, men det kommer och går. Har perioder då jag har mycket svårt att äta, men brukar klara av att få i mig hemlagade LCHF-liknande milkshakes. Ibland vill jag bara ha kalla rätter och krispiga saker, sen kommer perioder då jag vill ha varm mat och tjocka krämiga såser. 

Hoppas att det du har nu shintaida är något tillfälligt som löser sig av sig självt. Skickar över en kram! =)

SvartKaffe
0

Jag har haft ett par dagar förra veckan när jag bara ville ha syrliga saker så jag käkade mest youghurt med lite hallon och blåbär. Surkål gick också bra att få ner. När helgen kom och sambon stekte bacon så blev jag helt plötsligt till glufs-glufs och stekte ett paket bacon till mig själv. 

Så länge det inte rör sig om jättelånga perioder så tror jag på att lyssna på vad kroppen vill ha. Just nu är jag inne på kött, helt såld. Testade makrill och kokt ägg igår och det var absolut inte vad jag ville ha så vi handlade storpack köttfärs och en stor bit karré. Idag skall det lagas kött här minsann Skrattande

Gojkan
0

Ingen fara. Man blir inte undernärd i första taget. Börjar det uppstå brister kommer du att bli sugen på det kroppen behöver. Ät det du vill ha under tiden du väntar på att det ska bli som vanligt, bara du undviker socker och stärkelse.  Du är ju en supertjej så det här fixar du. Låt det inte bli ett stort problem.

Kram

shintaida
0

Hej alla!

Tack för uppmuntrande ord!*kram*

Ja, nu får jag i mig LITE mer grönsaker, med den följden att jag känner mig övermätt och illamående. Liten bit kött har slunkit ner. Jag är inte hungrig om dagarna. Det värsta är att jag känner mig stinn och övermätt fast jag äter så lite.

Men det finns ju att ta av, så att säga…hehe…har gått ner 1,9 kilo på fem dagar, så jag har ca 18 kilo kvar att ta av.

Jag mår fortfarande mycket bra! Håller igång här hemma och är ute och går varannan dag - en långpromenad. Jag har mer ork nu än innan, faktiskt. Konstigt, tycker jag.

// Shintaida

Gojkan
0

Nej, inte konstigt. Du har ju rättat dej efter vad din kropp säger just nu. Du har gjort helt rätt. Tvinga inte i dej något du inte mår bra av just nu. Du kommer succesivt att gå tillbaka till vad du ska äta. Något av en tillfällig minisemester från LCHF kanske. Viktigt är att du dricker så mycket du ska. Det fixar sig! Kram

Gojkan
0

Shintaida hur går det?

shintaida
0

Med maten går det si så där. Mest grönsaker och lite köttvaror en gång om dagen. Men jag mår fortfarande bra, konstigt nog och vikten går neråt.

Tack för att Du bryr Dig, Gojkan! *kram*

// Shintaida

Gojkan
0

Skönt att du mår bra, det är det viktigaste. Kul att du går neråt också. Vet du, jag tror att det kanske är en reaktion på alla äggen. Äagg är ju både bra och nyttigt, men kanske du har fått i dej väl många. Skit detsamma, det där med maten rättar till sig själv bara du dricker mycket. Ha det gott!

DrAnna
0

Bra att höra att du mår bra, det är ju det allra viktigaste!

Regnglitter
0

Hej Shintaida!

Läste i din andra tråd "Måttband vs våg" att du just ökat din medicin. Kan det ha ett samband med din dåliga aptit?

shintaida
0

Nej, det har ingen samband med medicinen. Medicinen har nog bara med att göra att jag har börjat att samla vatten i kroppen.

Aptiten kom bara av sig, helt enkelt. Men det känns JÄTTEBRA i alla fall. Äter en gång om dagen och det räcker! Nu ska jag kämpa mot vattnet i kroppen istället. *ler*

// Shintaida

ullna
0

Vad skönt att du mår bra.

shintaida
0

NU måste jag bara få berätta!

Jag äter en gång om dagen. Mår oförskämt bra OCH i dag stod vågen på 77,1 kg från 80 kg förra helgen!! Joggingbyxorna spänner inte längre och jag mäter mig på sjuttioelva olika ställen och ser resultat där med!

Givetvis för jag diagram över utvecklingen, eftersom jag bara älskar sådana!

HURRA, vad jag är glad!

Skrattande // Shintaida

MaMaMade
0

Roligt att höra Shintaida! Bra att du mår bra, det är huvudsaken…o att du kan äta igen. Pyss o kram! Kyss

Gojkan
0

Grattis, grattis och åter grattis. Tycker det är jättekul för dej och missunnar dej absolut inte men jag är allt lite avundsjuk

ullna
0

Jättekul att höra. Kram

Gojkan
0

shintaida fortsätter det att gå bra för dej med både maten och vikten?

shintaida
0

Tack, Gojkan, som frågar!

Ja, det går bra. Över förväntan, innan mensen kom och förstörde vikten! Man samlar ju så mycket vatten under den perioden, så man kan ju gå upp väldigt mycket på få dagar. Jag har gått upp ca 3 kilo på 2 ½ dagar! Men jag räknar med att få det tillrättaställt när mensen försvunnit.

MEN måtten runt diverse kroppsdelar har ÄNDÅ minskat!

Maten är jag mycket noga med, men det blir i huvudsak fortfarande grönsaker på min tallrik och till det en liten bit kött eller fisk. Smör är en given ingrediens.

*kram* till Dig  // Shintaida

Gojkan
0

Roligt att höra.

Här är det fortfarande stillestånd med allt. Inte ett kg sedan mars-07 (juni, juli och augusti var jag inte srikt) Börjar verkligen bli missmodig.

Fortsätt att ha det bra!