Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel-matfett
Läst 2950 ggr
Blow
0

Vegetabiliska oljor

Vilka är de främsta nackdelarna med att, åtminstone under en period, äta (alltså steka etc) i ekologisk avokadoolja, rapsolja eller olivolja, istället för smör?

Jag vill minska mitt kaloriintag ganska mycket och om jag skippar smöret hade det underlättat enormt.

Ulf-S
0

Jaa… Vegetabiliska oljor är 100 % fett, medan smör bara är 80 %.

Smör är alltså kalorisnålare än oljor.

Blow
0

Ja, men jag använder oljor på ett annat sätt och upplever att jag behöver mindre mängd än när jag använder smör.

Ulf-S
0

OK. Kokosfett för stekning, de andra oljorna är för känsliga för hög värme. Olivoljan kan klara försiktig stekning.

Rapsoljan skulle jag skippa helt, kanske ersätta med macadamiaolja? För mycket O6 och tråkigheter med rapsoljan.

dufva
0

Blow

Kaloribantning fungerar bara temporärt.

Efter ett tag tar kroppen igen det du tappar, och i värsta fall lägger den på några extrakilon också..

Kaloribantning = att justera kroppens setpointvärde mot högre vikt.

Om du ändå framhärdar med oljorna föreslår jag att du åtminstone lägger i en liten klick smör i oljan då du steker.

Det förhöjer i allafall temperaturen vid vilken otrevligheterna börjar hända…

Blow
0

#4 Jag har tänkt att fortfarande få i mig tillräckligt många proteiner och äta såpass mycket fett så att jag behåller min fettdrift och mina muskler, så därför ser jag ingen sån risk med att tillfäligt minska på kaloriintaget.

Min undrar gäller vilka nackdelar ni ser med att äta ekologisk avokadoolja, rapsolja eller olivolja, istället för smör.

Skogiz
0

Minska kalorierna? Varför?

En människa är inte en vedspis.

Nackdelar med de oljor du räknar upp är att det är mindre omega-3 i dem. Det struntar jag generellt i så nackdel #1 är väl att dom inte smakar lika gott som smör.

Du behöver mindre olja än smör när du steker? varför snåla? Visst kan man äta för mycket fett(som t.e.x jag och Trumman kommit på) men då får man nog fan jobba på det! exempelvis 1 hg smör per måltid. Och då är det bara ett lätt övertramp.

Svältbantning är att tigga om en gummibollseffekt. Dvs alla kilon kommer tillbaks efter några månader. våga tänka långsiktigt.

Mer motivation? Jag har gåttt ner 25 KG. Men det spelar liten roll. Förut var jag sjuk och idag är jag frisk. Kan jag göra det enklare för er?

Skogiz
0

Det bidde en dubbelpost…..

andreas0
0

#0, Dom största nackdelarna är att man får mycket mer omega 6 så omega 6/3 balansen blir usel, och att fettet inte är mättat, och då härsknar det mycket lättare vilket är dåligt för kroppen.

Det är nog inte så farligt att äta så under en period, så testa du om du vill, fast helt optimalt är det inte heller.

reamdn
0

- Och komplettera med antioxidanter om du vill äta fetter som innebär oxidativ stress för kroppen.

Blow
0

#8, #9: Tack!

Margareta
0

Oljorna är inte så nyttiga just för upphettning.

Det är bara smör och kokosfett som tål upphettning eftersom de är mättade.

Numer pensionär i Nynäshamn

Medlem
0

Ghee är bäst tycker jag. Den tål uppvärmning och man kan använda mindre än smör vid matlagning.

Blow
0

Jag har aldrig provat ghee, så det kanske jag ska göra. Jag använder oftast fäbodsmör eller sånt vanligt ekosmör.

Medlem
0

Det är inte svårt att göra ghee hemma, blir billigare och godare än de man köper färdiga.

Blow
0

Tack för tipset om ghee! Jag har gjort det hemma nu och använt i några dagar. Fantastiskt gott och jag behöver inte alls lika mycket som när jag använder smör.

magma
0

Jag har ibland ångkokat lax enbart för att jag tycker köttet blir saftigare och mer skonsamt tillagat. Då har jag gjort vinägretter av olika slag istället för fettandelens skull, kanske det kan vara något för dig om du nu vill använda oljor- bättre än att steka i dem.