Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 2275 ggr
Myrten
0

Vitaminder mineraler kalk.

Jag har läst om kalk och vitaminer lite här och där. Men ändå inte fattat varför man äter kalk. Är det för att rena kroppen på nått vis? Dessutom ni som äter sträng fakir kost. Äter ni tillskott av vitaminer och mineraler? vore glad om någon kund ge mig lite klara besked om detta.

Wildrat
0

Den som äter mycket mjölkprodukter behöver inget kalktillskott, då får man i sig tillräckligt ändå.

Äter man ordentligt men ändå inte mår bra brukar vitaminer och mineraler rekommenderas. Det behövs oftast ett tillskott i början kanske för att många har brist innan de börjar eller för att det går åt mer i omställningen.

Har man kramper, obehag eller myrkrypningar i benen (och resten av kroppen) kan man testa tillskott av magnesium eller kalium. Hjälper inte det kan det för vissa vara kalcium som behövs men det är ovanligt.

Är man trött och orkeslös och kanske utan aptit också när man ätit LCFH i 5-6 veckor kan det hjälpa med en multivitamintablett, vet inte vilken vitamin som fattas men det är ganska ointressant.

D-vitamin och Omega 3 tillskott rekommenderas till alla, alltid. D-vitamin får vi i oss alldeles för lite på vintern och om man inte äter mycket fisk behövs omega 3 tillskottet för rätt balans mellan omega3 och omega6.

susannafjant
0

Kalk får man väl i sig när man äter spenat, nässlor och andra bladgrönsaker? Inte så värst mycket i mejeriprodukter, är inte det en myt? www.nomilk.com (kan fortfarande inte länka)

Blow
0

Kalk används ofta som synonym till kalcium. Det behövs för bl.a. skelettet och tänderna.

Jag äter strikt fakirkost och tar dagligen tillskott av vitamin C, D och E, B-vitaminerna, kalcium, magnesium och zink.

MaMaMade
0

www.nomilk.com

För mig räcker det att skriva ut adressen o sedan trycka på Enter för att det skall bli en länk.

Blow
0

Länk gör du genom att först markera textstycket som du vill länka. Tryck sen på ikonen i redigeringsmenyn som ser ut som en kedja (till höger om listningen 1,2,3). Då kommer en liten ruta upp, där du skriver in webbadressen som du vill länka till.

andreas0
0

#2, nej, man får i sig massa kalcium (även kallat kalk) om man äter mjölkprodukter.

Om man kollar på topplistan över produkter med kalcium i sig:

Ost medelvärde ligger på plats 18 (flera specifika ostar ligger högre). Om man kollar på top 50 så är nästan hälften produkter där ost ingår. 

Spenat hamnar på plats 420. Visst hamnarn nässlor rätt högt, plats 27. Men då får man tänka på att bladgrönsaker väger nästan ingenting, och dom här värderna är per vikt, så man måste äta enorma volymer med bladgrönsaker för att få i sig samma mängd kalcium som ett glas mjölk ger.

Myrten
0

Tack! för alla svar. Då vet jag hur jag ska göra. Jag behöver börja äta någon både det ena och det andra. Äter ju strikt fakir kost. Skönt att ha detta forum att vända sig till när man får funderingar. Glad

Ulf-S
0

Ju mer jag lär mig om tillskott, desto mer övertygad blir jag om att vi helst ska äta riktig mat, eller helt naturliga tillskott. D-vitamin som är så i ropet just nu kan överdoseras (precis som andra vitaminer och mineraler) när man äter det rent.

I naturen är det ju så fiffigt ordnat att vitamin- och mineralkomplex förpackas i rätt så bra proportioner som samverkar med varandra.

Kalk kräver D-vitamin som i höga doser kräver A-vitamin osv. Det kan bli felbalanserat om man tar tillskott, så det gäller att läsa på. Därmed inte sagt att tillskott inte kan vara bra!

andreas0
0

#8, håller helt med dig, mycket bättre att äta kost som innehåller det man vill ha än att ta syntetiska tillskott.

Blow
0

# 8 Ja självklart. Anledningen till att jag började äta tillskott var främst för att jag då rökte enorma mängder cigaretter och även drack jättemycket koffein.

Just nu äter jag fakirkost och är inte helt säker på att jag får i mig allt som jag behöver plus att jag av en annan anledning måste vara väldigt försiktig så att jag inte får inflammationer och därför känns det skönt att gardera sig med lite tillskott.

Myrten
0

Jag håller också verkligen med om det. Bästa är ju om man äter så att allt som man behöver ingår.

Men när man lever på fakirkost så kan vi inte få i oss allt vi behöver. Kött fisk ägg och fett. Det är ju bara en period i mitt liv som jag ska leva så strikt, det är nödvändigt för mig, när jag inte går ner på annat sätt. Har konstaterad låg ämnesomsättning, så inga dieter fungerar längre på mig.

Men så småningom kommer jag att införa grönsaker till min kost och då kanske jag inte behöver ta tillskott.

Men för att det ska finnas tillräckligt i maten så måste den vara krav odlad, för det har ju även konstaterats att kontinentalt odlade grönsare är det stor skillnad på. Det har använts för mycket bekämpningmedel och onaturlig växtnäring för att få snabb tillväxt.

Jag önska ju att det ska bli större och större utbud av rätt odlade grönsaker och så klart närodlat. Då kan vi kanske lita på att vi får i oss med det vi äter.