carbzone choklad
hejsan på er alla där ute! :-)
tänkte höra om ni har lust att hjälpa mej med en sak. har diskuterat med några över hur man ska räkna med carbzonechokladen.
det står på framsidan att den är på 1.8g (om jag inte minns fel, annars är det typ 1.7 eller 1.9 g) per hundra gram. men i innehålsförteckningen står att det är betydligt mer.. fast det är sockeralkoholer. som jag uppfattat det så är det det som står på framsidan man ska titta på och utgå från det och inte det på baksidan där det står 51g per 100g.'
det är alltså maltitol som är sött i chokladen.
hoppas ni har överseende med min risiga stavning:-) trevlig helg!

Det är bara 1,8 g kolhydrater som kroppen kan ta upp…de övriga 50 grammen är också kolhydrater (sockeralkoholerna), men skall inte räknas eftersom kroppen inte kan använda dem.
ja det var så jag antog att det var! tackar för svaret!
så då är det alltså ingen fara att äta denna choklad om man har några kolisar att slösa på en choklad efter en dag.. eller hur man säger?!?
Alla avgör sina egna nivåer. Det händer att jag äter av den, och då ett par bitar åt gången, är nöjd med det och det funkar för mig.

Stora mängder sockeralkohol kan ge diarré har jag hört.
nej det är absolut inte bra med för mycket choklad.. man blir rätt bubblig.fast ett par bitar brukar inte göra något på mej. tycker det känndes lite lyxigt att ha framför tv:n!

Vad e de för choklad ni pratar om? E de nått märke som heter Carbzone? Finns väl inte i denna håla antar jag … bra? dåligt? ;)

#4, det kan jag vittna om, när jag smaskade påsvis med halstabletter i somras under diverse kolhydratframkallade förkylningar.

jag förstår inte riktigt heller, vad är skillnaden mellan denna carbzone choklad och tex mörk 80 procentig choklad, på de innehållsföteckningarna står det också massa kolhydrater är det inte det egentligen? det hade ju varit bra isåfall…

#8 Vanlig 80% choklad innehåller mer socker och stärkelse….men ger inte diarré som sockeralkoholsötad choklad.
Å fy bubblan för maltiotol! Glömmer aldrig när jag körde hem från Strömstad (till Oslo) och satt och snaskade godis sötat med ovannämda…Det var bara tur att polisen inte klockade mig för så fort har jag aldrig kört i hela mitt liv. Racer kan man lugnt kalla det för ;D
aswedishsmorgasbord.com
Jag äter hellre en bit riktig choklad och tar mindre mängd, än att äta en produkt med massa onaturliga kemikalier i sig.
En ruta choklad på 10g är inte så farligt mycket kolhydrater i, och mer än en sådan ruta får man inte i sig när det är dom mörkare sorterna som det gäller.
Det står på nästan alla förpackningar att "överdriven konsumtion kan ha en laxerande effekt". För vissa är det inte överdriven konsumtion utan bara konsumtion som leder till laxerande effekt. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
jahapp.. jag blir inte klok på det här.. enligt en tjej så ska man inte ätaCHOKLADEN eftersom det är så pass mycket kolisar, hon menar på att det är omöjligt att få bort dom där 51 kolisarna och göra dom till 1.8g kolisar.. osv.
är det oki att äta, vi säger, en halv choklad kaka en kväll (om man nu klara det med tanke på den laxerande effekten) utan att det gör något när man äter efter jusst LCHF?????????????
vill ha svar för jag känner mej lite förvirrad eftersom jag hör folk som säger det är dåligt, men samtidigt borde jag ju falla ur ketos om det vore dåligt, å det gör jag ju inte.
#10 En intressant sida. Har aldrig hört talas om CarbZone förut. Men de har fel angående deklarationen. Lindts 85% choklad har en per 100g som lyder:
energy 2210kj / 530 kcal
protein 11g
fat total 46g, saturated 28g
carbohydrate total 19g, sugars 14g
sodium 30mg
#14 Det är svårt (eller omöjligt) att säga vad som funkar för dig. Jag vet att för mig funkar det, mer än så kan jag inte hjälpa dig tyvärr. :-)
:-D jag har läst mer nu och inser mer och mer att jag måste prova mej fram själva, för en del är ju helt imot socker i alla sorter och anser det som gift, medans andra tycker det är oki med "istäälet för socker, socker"! jag är nog en som vill äta lite lowcarbchoklad i mellanåt, så det är till att prova sej fram.
tack alla för att ni hjälpt mej.-)
ojojoj jag köpte mej en chokladkaka, och åt 2 bitar, och satt på toa resten av dan. Måste vara superkänslig mot sockeralkoholer….

Det där låter som en produkt som kan vara värd att prova för mig. Sockeralkoholer påverkar inte min mage, men jag har varit tvungen att skippa den vanliga chokladen pga sockerinnehållet som jag får ptrevliga biverkningar av.
Kan kanske vara värd att prova som ett alternativ i efterrätter, tex Chokladmousse, som jag faktiskt saknar typ varannan månad…
Fabricati diem, pvnc!