Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1243 ggr
[Mova]
0

onyttigt?

Jag brukar ofta äta torra havregryn med lite mjölk och äppelmos på, är det onyttigt? Kanske upp mot 2-3 skålar per dag, haha!

andreas0
0

Jag hade nog kallat det för onyttigt ja. Alldeles för mycket fibrer och kolhydrater i havregryn, och alldeles för mycket socker i äppelmoset.

Mervi
0

Äter du något annat? Det blir ganska enformigt att äta bara havregryn.

[Mova]
0

jag äter i skolan också  (lunchen.) men jag är ´så stressad oftast så jag inte hinner laga mat efter skolan eller före. För ett årsedan gick jag ner 20kilo på ca ett halvår, från 85 till 65, men nu på ett halvår har jag gått upp 10 kilo igen som jag vill bli av med, hur ska jag göra? jag vill att det ska gå snabbt, (är inte tålmodig) och så vill jag inte "laga" någon mat för det hinner jag aldrig, och sen har ju studenter inte allt för mycket pengar att lägga på mat heller, kanske 500-600 kr månaden… Hur ska jag göra? snälla ge mig tips?

susannafjant
0

Sånt som jag äter för att det är "gott" har jag gjort en gradvis avvänjning från genom att t ex byta ut en "god" ingrediens mot en "nyttig" men bryggat över med smaken av det "goda". Sen har hjärnan tagit till sig budskapet och gillar den nya maten, min gissning. T ex när jag började med kokospannkakor så var det inte så gott tyckte jag först. Så då tog jag vispgrädde på och den grädden hade jag "shakat" i en nyligen tömd syltburk. Så den smakade lite jordgubb. Efter den måltiden kunde jag lätt äta kokospannkakor, t o m utan någon vispgrädde eller nåt alls. Lite konditionering alltså :)

Mervi
0

Läs kostprogrammet

där står vad du kan äta och vad du skall undvika.

ebet
0

Korv, ost, smör, skinka osv.osv behöver man inte laga till alls. Jag brukar göra på helgen en stor lass köttfärsbiffar, det är bara att norpa åt sig från frysen på morgonen.

Tålamod däremot måste man ha. Annars kommer kroppen att jobba emot dig.

[Mova]
0

och en grej till som jag kanske ska tilllägga är att jag är vegeterian, men jag äter fisk & skaldjur.

magma
0

Är man vegetarian då, alltså om man äter protein från djur?

Om du inte har mer än 500 kr/månad att lägga på mat  och inte vill laga mat, då är det inte lätt att gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt. Kanske om du åt kokta ägg med smör till frukost och majonnäs blandat med tonfisk på burk..?

greensis
0

Makrill på burk är rätt billigt och behöver inte förvaras i kylen. Ägg är billigt och bra om du äter det. Men den stora frågan är om det ens går att gå ned 10kg med lchf på de villkoren/det liv du lever?

*det ska gå fort att gå ned/inte tålmodig

* inte egenlagad mat/hinner inte

* vegetarian/bara fisk och skaldjur. (Det finns flera vegetarianer här, du kanske kan får lite idéer av dem)

*5-600kr/månad i matkonto

* stressigt med studierna

Har du gått upp och ned så stort, vant kroppen vid kolhydratrik kost och lever stressigt kan det vara ganska tidskrävande att få kroppen att släppa ifrån sig reserverna. Men att anpassa lchf-kost så långt det går till den livsstil du har just nu kan ju inte vara fel - många upplever andra hälsovinster, även om de inte omedelbart går ned i vikt.

Jag och många här kommer peppa och stötta, men jag tror att du bör tänka igenom dina förväntningar först så du inte blir så gräsligt besviken.

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

Om du har ont om tid, så kör med hardcorematlagning. Resultatet blir inte alltid jättegott och maten ser inte så god ut, men den fyller sitt syfte. Idag skar jag bratwurst och mozzarella i små bitar och körde i mikron tre minuter. Typisk hardcorerätt i LCHF-stil. Alltså, nu menar jag inte att du måste ha bratwurst som bas, för det finns ju goda soyakorvar också.

(Som exempel på hardcore brukar annars nämnas hardcorepasta, men det är inte LCHF-mat. Häll snabbmakaroner i vasken. Pudra på Piffi Allkrydda. Spola varmvatten över allt i fem minuter. Ät. Slipp att diska.)

greensis
0

#10 Aah, i Uppsala är fiskpinnar a la Flogsta en ökänd maträtt: Släng ned fiskpinnar frysta i stekpannan. Kräma på med värmen. De ska vara svartstekta utanpå och fortfarande frysta inuti. OBS! Inget smör7Olja - då måste man diska stekpannan.

En bekant till oss provade även att köra blodpudding i brödrosten. Han hävdade att det blev ätligt - själv är jag skeptisk.

(Flogsta är ett miljonprogramliknande studentbostadsområde i Uppsala)

Fabricati diem, pvnc!

raphanus
0

Ja, och nu finns det ungkarlspåsar, med vilkas hjälp man kan laga ALL mat i brödrosten! Jättebra! Räcka ut tungan

Raring
0

#11 Finns det inte även snabbmakaroner a la Flogsta?

Lägg 2 dl snabbmakaroner i kallvatten på morgonen. På kvällen har de sugit i sig tillräckligt för att gå att äta. Lyxa till det? På med en skvätt ketchup… Hemlis

(Jo jag är Uppsala-student…)

greensis
0

#13 Snabbmakaronerna ala Flogsta hade jag missat. Själv minns jag min vrede när jag upptäckte att en korridorkollega lagade varma koppen - direkt i min elektriska vattenkokare… Då har man lite bråttomFundersam

Fabricati diem, pvnc!

Raring
0

Uäää vad äckligt! Kul att diska sen också. *ryser*

Påminner om när glöggen värmdes i vattenkokaren, för flaskan gick inte att micra. Det var ju metallglans på etiketten.

Mervi
0

_Moaa, har du kommit igång? Hur går det

[Mova]
0

#16 jag vet inte :S jag vet inte hur jag ska börja och hur jag ska göra…?! Usch, vad svårt och speciellt då man inte hinner med något… finns dt inget färdigt månads recept med frukost midda? som dessutom innehåller vegetariska saker? det hade vart perfekt :) Men nej, nu till saken igen.. jag vet inte hur jag ska göra :S

Mervi
0

I boken GI-noll finns recept men det blir svårt när du inte äter kött.

Frukosten kanske du har lättare med om du kan äta ägg och yoghurt/fil och väljer de fetaste sorterna.

Det finns massa trådar på forumet med med recept.

Vad gör du annat än studerar. Med lite planering borde du hinna med att fixa mat. Om man inte äter ordentligt orkar man väl inte med studierna heller.

[Mova]
0

Det är så mycket i skolan nu sista året, sen måste jag klara att ta körkort tills 1 juni.. jag har en hund som kräver mycket tid, (direkt när jag kommer hem efterskolan ska hon ut på lång promenad, och då hinner man bli så hungrig att maninte kan laga mat för man är alldeles för hungrig och då blir det oftast havregryn, för de går fort och man blir mätt snabbt och länge) sen pendlar jag 70 mil i veckan för att kunna träffa mina föräldrar, och så ska jag få sålt min lägenhet ills 1 juni.. känner mig bara så oerhört stressad

magma
0

Stress är aldrig bra!

Du kan ju äta fet yoghurt med nötter eller bär på till frukost? Då behöver inget kokas eller förberedas alls.

Lunch/mellanmål: Makrill på burk, kokta ägg, Babybel ostar, avocado.

Mat "hemma" på kvällen: ugnsstekt fisk (går hur snabbt som helst, sköter sig själv i ugnen!) Släng in en frusen laxfilé eller annan fisk i en ugnsform, häll på lite grädde, några smörklickar och gärna hackat, kokt ägg runtomkring. Krydda med torkad dill/salt/peppar/citron. Gör du dubbel sats så har du färdiglagad mat även nästa dag, och behöver alltså inte laga mat mer än varannan dag!

susannafjant
0

Jag förstår vad du menar _Moaa. Testa att göra en veckoplan, gör en meny till bara dig:) skäm bort dig lite ;)

En maträtt som är lätt att slänga ihop är kokospannkaka, blanda kokosflingor med ägg och grädde, stek i smör i panna eller i våffeljärn. Mättar bra! Min favvomat. Stek en hel bunt och spara i kylen, ta med till skolan, kanske t o m går att frysa? Smeten klarar sig flera dagar i kylen så du kan ha en stor bunke redo.

greensis
0

Äggmjölken är näringsrik och den snor man ihop på ett kick. Har man trångt kan man vispa smör + ägg(gula)+hett vatten lagom för en kopp och krydda på. Har man lite mer verktyg, som en blender eller mixerstav kan man göra 1liter drygt. Det är OK halvkallt också, och man kan värma den på spisen eller i mikron om man är försiktig.

Valfria kryddor, många gillar kakao i, själv tillhör jag kanel- (+ kanske lite vanilj)entusiasterna.

Jag lovar att man blir bra mätt på två temuggar varm äggmjölk.

Fabricati diem, pvnc!

[Mova]
0

tack alla :) ja, jag ska allt försöka :)