Hjälp med festmiddag
Jag är helt nipprig här. Jag vet inte vad jag ska bjuda på på lördag.
Det är så många olika dieter som ska kunna funka ihopa.
Som läget är just nu så ser det ut som om jag får göra 3 olika middagar och servera. Känns hopplöst tråkigt.
Är det någon som kan hjälpa mig att lägga upp en meny som skulle kunna funka?
Så här ser det ut:
Anneli lchf -"vegge" (kan äta fisk)
Mats lchf
Elsie
Hugo
Lasse paleo- "vegge" (kan äta lite annat också)
Karin Paleo-"vegge" (kan äta räkor, ej fisk)
Dessi "vegge" (kan äta lax, ej räkor)
Leif
Iza barn (gillar lax och fläskfilé äter knappt kött alls)
Mimmi barn
Sandra barn (äter fläskfilé men hatar kött och fisk i övrigt)
Jesper barn
Jag vet att här finns massor av duktiga människor. kanske att någon kan hjälpa mig sätta ihop menyn???
kram
Dahlith/

Sitter i samma sits som du inför en fördelsedagsmottagning
Vad säger du om olika sorters grillspett: lax, lax&räkor, olika grönsaksspett, fläskfilé, nötkött. mfl
Då kan man göra olika varianter och lägga upp dem fint i grupper - och förutom att trä upp dem är det minimalt med jobb eftersom man kan köra dem i ugnen (hängande över en ugnsform)
Fabricati diem, pvnc!

Det kanske skulle kunna vara något, men jag har en känsla av att de som kan äta av allt också gör det och att det till slut inte blir tillräckligt för de som äter annat.
Ska jag ha det med i beräkningarna och göra extra mycket så kommer det att bli en himla massa spett.
Det som gör det extra komplicerat är ju dessa paleo-människor.
De ska ju inte ha något fett men annars är det ju som vi lchf. och att vi sen är flera vegetarianer gör det ju hela ännu mera jobbigt.
Suck vad jobbigt det är.
Tack för tipset iaf greensis! :)
Hoppas att det finns fler som kan tipsa.
Taco-buffé LCHF-are lägger sitt goda i salladsblad, resten använder "vanliga" taco-skal eller taco-båtar.
Dessert: Frukt (bl.a hallon) i olika skålar, vispad grädde och glass.
Här måste alla kunna hitta sitt val! Lycka till

Tacos… ja det var ju en jättebra idé.
såg recept på hur man kunde göra tacoskal av ost.
Men vad tar paleo-ätarna tro?
Vet inte riktigt vad paleo är, men tydligen kan vissa äta lax och vissa räkor. Det kan du ju ha med på buffén. Låt fantasin spela, man kan i princip ha med vad som helst på en taco-buffé. Inte bara det traditionella.
Jag har haft med Hackad rödlök, majs, små blomkålsbuketter, färska champinjoner, purjolök, sparris, riven ost, oliver, gurkstavar, hackade tomater. Köttfärsröra, grillad kyckling, rökt lax, hackade kokta ägg och räkor. Guacamole, tacodressing, majonnäs.

Själva geggan inuti är ju inte så svårt, du räknade upp en massa som jag tycker är jättebra.:)
Men jag tänker på tacoskalen.
Paleo äter väl inte heller mjöl, tror jag. Men de äter heller inte fett så jag kan ju inte bjuda ostskal till dom och inte heller de vanliga traditionella.
kanske att det funkar med rent majsbröd. Det finns väl??
De kan ju också ta salladsblad, eller?
En tanke slog mej. Man kan ju dela gurka på längden, ta bort kärnorna och dela bitar som bildar "båtar"

#7 Nja, de äter väl naturligt fett, men strikta paleo-kost-folk äter inte mejeriprodukter, och då funkar inte ost. Men sallads- eller vitkålsblad eller gurkbåtar borde funka.
Fabricati diem, pvnc!

Tack för all hjälp. Nu har jag något att gå efter iaf.:)
Ska kolla i hyllorna om det inte finns något majsbröd som kan funka.
Annars får det ju bli vitkålsblad eller gurkbåtar.
Paleo är inte det stenålderskst? Det lär ju vara helt tokigt att de är fettskrämda, de feta bitarna var ju de finaste på den tiden har jag i alla fall lärt mig av Frank Nilsson vid en av LCHF dagarna på Fjällgatan.

Det beror på vilken sorts stenålderskost de följer - det verkar finnas olika varianter.
Fabricati diem, pvnc!

Det kan mycket väl vara så att det är meningen att de ska äta just fett kött.
Men det paret som jag har bjudit in är ju dessutom vegetarianer så det är lite svårt att veta hur man ska göra.

Något som både är festligt, gott och ganska kul är soppbuffé. Man har en eller ett par olika släta soppor, tex sparris, tomat, champinjon eller räk. Så får gästerna själva tillsätta lämpligt innehåll som finns i olika pytsar. Tex räkor, skinka/bacon, kyckling, purjo, sparris, coctailtomater, ärtor, broccoli, blomkål, paprika, squash osv. Till detta serveras bröd till "brödfolket" och olika ostar i stavar till "oss" andra.
Hos mig har soppbuffé blivit en sann succé vid fest. Lycka till!