Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1185 ggr
mrsTree
0

Fettförbränning - Te & Kaffe...?

Har läst någonstans att om man dricker te eller kaffe innan träning så har kroppen lättare att använda kroppsfettet som energiförsörjning.
Företrädesvis i samband med träning på morgonen tydligen.
Stämmer detta? Vad beror det på i så fall?
Vore kul om någon kan förklara…
Vem har tagit solen förresten? Här är den INTE! (stockholm)

Mervi
0

Den är här nere i Skåne just nuSkrattande

Pasi
0

mrsTee - Är nog mest en myt.
Paulun brukade hävda att man skulle ut och gå innan frukost för att bränna sitt fett. Gärna ta nån kopp kaffe eftersom det skall öka ämnesomsättningen något.
Resultatet blir bara ökad aptit (både av ökad ämnesomsättning och träning under svält) eftersom kroppen bestämmer hur mycket fett det skall finnas i lager och kompenserar påtvingade uttag i efterhand.Glad

mrsTree
0

#1 Då är du så god och skickar hit den med omedelbar verkan…Skrattande 

#2 Ja, just det, Paulun var det. Ok, jag har provat att dricka te direkt på morgonen och sedan ut och iväg. Hela magen har känts sur och ibland har jag blivit riktigt illamående.
Men, vad är bra att äta (om något…) inför träning om man vill bränna av fett? Jag är helt klar över att detta är en livsstil och inte ett bantningsprogram, men just nu har jag övervikt och vill gärna slänga den någon annan stans…
Hmmm….för länge sedan…var det inte Paulun som påstod att smågodis typ gelehallon och godisbilar inte var något problem att äta för det var ju helt fettfritt. Om jag inte minns fel var det så, och då får man väl säga att han har gått igenom en metamorfos….Guru då, guru nu, med helt olika budskap….Oskyldig

greensis
0

#3 Det är Stephan Rössner som anser att man går ned i vikt lika bra på hallonbåtar.

Min matlagande man fick ett ironiutbrott efter att ha hört det några gånger och gjorde lchf-hallonbåtar på gelatin, hallon och en klutt vispgrädde uppepå.

Fabricati diem, pvnc!

Mervi
0

#3 Jag tror den redan är på väg, molnen hopar sig här.Ledsen

Jag är ingen träningsexpert, men jag äter inget speciellt innan träningen.

Pasi
0

mrsTee - Äter du denna kosten så bränner du fett hela tiden. Jag tror du är ute efter att kroppen skall släppa depåfett, fett lagrat i kroppen!?

Det handlar inte om att bränna så mycket fett man kan utan att övertala fettdepåerna att släppa så mycket fett de kan.Flört Där hjälper sällan träning.

Inke
0

Ingen expert. Men om jag inte har en massa fett i magen och på väg ut i blodet borde väl energin tas från lagren???

mrsTree
0

#6 Exakt, släppa depåfett vore trevligt.
Men, hjälper det verkligen inte att träna då? Gör ju av med extra energi hoppas jag….och då tänkte jag att det kanske lossnade lite extra, liksom….? Är f.ö fortfarande fettskraj har jättesvårt att stoppa i mig sånt som smör t ex. Fet fisk och avocado funkar bättre psykologiskt av någon anledning.

#7 Just så tänkte jag mig det hela. Hoppas Pasi reder ut
torktumlaren i skallen…;-)

Pasi
0

Tvingar man ut energi ur lagren så får man normalt betala tillbaka…ofta med ränta. Finns inget specifikt i träning som får fettlagren att vilja minska.
Att svälta sig (äta mindre än man förbrukar) oavsett om man tränar eller inte, kan absolut leda till viktminskning…så kallad jojobantning. Men vill man ha långsiktiga resultat så måste man just få fettlagren att vilja minska.
Bättre att få kroppen att sammarbeta än att hålla på med och försöka tvinga den.Glad