Rostiga gjutjärnsgrytor - vad göra?
Jag har i alla fall EN gryta som hunnit bli lite rostig innan den kom till min ägo - och jag hann väl inte göra saken bättre innan jag stötte på trådarna om hur man ska ta hand om sina järn. Försöker väl sköta både mig och grytan NU. Fast går det att förhindra att den fortsätter och rostar!? Om inte - hur farligt är det med några microgram rost som tillskott ett par ggr i veckan!? Mineraler får man väl knappast tillräckligt av - med det är ju det här med formen på dem… Någon!?

Tack Henrik! Det finns hopp för de gamla trotjänarna alltså. Något för fler att spana in, vars grytor börjat rosta…

Gammal beprövad konstart (inoljning) som gått förlorad i dessa teflontider.
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Ställ aldrig undan den när den är fuktig inuti och locket på, då rostar den. Se alltså till att den är ordentligt torr. Nu när den redan är rostig så ska du smörja in den varje gång efter disk och då ska den vara torr innan. Gäller även gjutjärnsstekpannan.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#1 Tack !!
Ska testa att olja in och ställa i ugnen
Jag har fått för mig att min började rosta när jag började smörja in den med kokosfett istället för olja. Kan det stämma tro? Har haft den i många år och har aldrig rostat förut.
Jag har oxå letat fram min gamla gjutjärnspanna, den fanns längst in i skåpet eftersom fettsnålt varit ett mantra de senaste 20 åren. Kul! Förr brukade jag fynda dessa och grytor på auktion och jag gissar att det går att köpa billigt på alla second hand, loppisställen. Är den rostig är det bara att stålulla ur och sedan oljekoka in den igen.
Skura med sand och fetta sedan (inte olja!) in den genom att värma den och gnida den med en osaltad svålbit. Diska aldrig med diskmedel, bara med hett vatten.