Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 1054 ggr
Medlem
0

Måla köket

Hallo

Ja ni vet hur köket blir med LCHF. Fettdroppar som hamnar på väggen precis intill spisen är inte roligt att ha, speciellt när de blir dammiga för då syns de tydligare Skrattande

Nu vill jag måla väggen men vet inte hur. Jag har inte heller råd att betala en målare så jag måste göra det själv.

Någon kunnig som kanske kan ge mig tips och råd?

Tacksam för svar!

Inke
0

Fråga i en färgaffär. de har hjälpt mig massvis.

Jag ska också måla mitt kök, sätta in en fläkt , nytt golv och ny spis. Så det är så mycket att jag inte kommer igång. Nu har jag kommit på att jag med trädgårdssaxen kan stänga ugnsluckan. Så nu är det inte lika akut.

Lycka till.

[bittek]
0

Tvätta med målartvätt! Det tar bort gamla beläggningar, fett mm. Därefter kan du måla på ny färg.

Medlem
0

Tack bittek, hur många lagar målar man får att få det fint?

parsley
0

Rengöringsmedlet JIF är effektivt också.

Två lager brukar räcka för att få färgen att täcka. Färgaffären brukar vara bra på att de råd, berätta vad du har för problem, så brukar de ha lösningen på burk. Jag har målat mina köksväggar med äggoljetempera, men det får man blanda själv (färgaffären brukar inte ha sådant). Å andra sidan så är äggoljetemperan en matt färg och blanka färger är bättre på att slå ifrån sig smuts. Sedan finns det ju en massa andra käcka, trendiga lösningar med tapet bakom glasskiva odyl om man har lagd åt det hållet.

Aniara4
0

Det där med glas/plexiglas/plast måste ju vara en jättebra lösning om man inte har kakel bakom spisen! Lätt att torka bort fettstänket…

Wildrat
0

Högblank färg funkar bra också…

parsley
0

Jag vill bara förtydliga att JIF är ett vanligt rengöringsmedel och att man använder målartvätt för rengöring innan målning. Eftersom min webläsare inte radbryter mina ifokus-inlägg ser det nästan ut som om man kan använda JIF innan målning.

Medlem
0

Jag provade med Jif och det som hände var att fettfläckarna och väggfärgen gick bort. Det blev inte vacker. Jag har för mig att det finns färger som gör det svårare för fläckar att fastna, dvs fläckarna går bort med en blöt trasa.

parsley
0

Det är nog bäst att du målar om :)

Medlem
0

#9 hehe ja Skrattande