Upp till kamp!
Nu "%*&¤# ska det förbaskade sötningsmedlet ut ur min värld.
Jag har minskat på "plupparna" i mitt te men jag använder fortfarande pluppar. Jag ska minska med en till idag. Snart ska de bort helt.
Cola light måste också bort. Bomba mig med alla argument och kemikalier är ni snälla.
Någon som gör mig sällskap i min kamp? För tro mig. Det HÄR blir en svår nöt att knäcka. Jag och Canderel har varit polare i många många många år.
Jättebra!
Jag kan inte annat än applådera! :) Jag tror de farligaste livsmedlen vi har i dag är konstgjort margarin och sötningsmedel. Din kropp kommer att tacka dig i framtiden även om du får abstinensbesvär nu! :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Tja, canderel innehåller aspartam som omvandlas till en spegelvänd variant av aminosyran aspartate under matspjälkningen
Kroppen kan inte skilja på den kroppsegna och den kemiska varianten av aminosyran och släpper den därför obehindrat genom den viktiga blodhjärnbarriärren
Barriären fungerar normalt som ett skydd för hjärnan mot skadliga kemikalier, men luras här att sänka garden
Efter en tid byggs nivåerna av den främmande aminosyran upp till höga (kanske giftiga) nivåer i hjärna och ryggmärg eftersom inget skydd finns inbyggt i vår kropp som motverkar det
Ett skydd har aldrig varit påkallat under vår utveckling eftersom nivåerna av den naturliga varianten aldrig kan bli höga
” Viktökning, huvudvärk/migrän, yrsel/svindel, Depression, personlighetsförändringar, synstörningar, hörselnedsättningar, öronsusningar, minnesförlust och ledsmärtor är några av de 92 dokumenterade symptomen som finns rapporterade av Department of Health and Human Service från 1994” (Hennigor 2001)
Räcker det
?

dufva - Hua!

Vet man om skadorna är permanenta eller försvinner de när man slutar att tillföra sötningsmedel?

Det här klarar du galant!
Jag har själv velat i en nästan en månad innan jag slutade med honung och socker för bara några dagar sedan så vi kan hjälpas åt och stötta varandra. :)
jag har också för vana att dricka tex läsk med sötningsmedel emellanåt, det är ju absolut inte varje dag, men ändå.. börjar bekymra mig för att det kan ge bestående men. stött på dig kompis!
Har afasi på namnet men det sötningsmedlet som bla finns sockerfri ketchup sägs ju vara besläktat med DDT…
Du kommer säkert att märka att när du har lagt av med sötningsmedel ett tag så kommer du att behöva _mycket_ mindre mängd sött i det du äter. :)
#8 sukralos menar du…

#3 Jag blev i vartfall övertygad att inte äta mer sötningsmedel. Detta fixar du galant #0. Se det som det gift det faktiskt är…
KRAM
Heja på Yakamoto! Inget mer sötningsmedel för dig :D

Hejja hejja, detta klarar du! =)
Yakamoto, I colan finns det hemlig engrediens med hemlig recept, och jag undrar vad är det där i? Skumt är det, dessutom finns det fosforsyra. Är det så nyttigt tro? fullt med kemikalier. säkert är det färgämne i oxå.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Tack ALLA! Min normala dagsdos är, erm, HÖG. Idag har jag bara tagit 4 pluppar. Målet är att hålla mig under 10. jag måste "fasa" ut det här. Det är verkligen en STOR grej för mig. Jättestor. Förhoppningsvis kan jag vara utfasad till veckoslutet. Mest handlar det väl bara om att dricka massor med te utan mina älskade pluppar.
” Viktökning, huvudvärk/migrän, yrsel/svindel, Depression, personlighetsförändringar, synstörningar, hörselnedsättningar, öronsusningar, minnesförlust och ledsmärtor är några av de 92 dokumenterade symptomen som finns rapporterade av Department of Health and Human Service från 1994” (Hennigor 2001)
Viktökning CHECK
Depression CHECK
Personlighetsförändringar CHECK
Hörselnedsättning CHECK
Ledsmärtor CHECK
Minnesförlust CHECK.
Jag ska sluta. ASAP!

Himmel mår du så dåligt av dom så MÅSTE du verkligen sluta. Stackare!
Men du har rätt i att du ska nog fasa ut detta, det är ju ett "knark" för dig och det är säkerligen bästa sättet för dig att sluta.
Du är SÅÅ duktig som redan kommit till insikt och börjat med åtgärder!
Ett tips som kan verka löjligt, skriv upp på almanacka väl synligt hur många pluppar du tar varje dag, så ser du precis. Då kan det vara lättare att se och mana på sig själv att ta färre och färre dag för dag!
Jag hejjar på här!! =)

#15 Jag har väl inte satt det i samband förr helt enkelt. Men när man ser symtomen så.
(depressionen har varit det värsta tror jag…. självmordsbenägen som jag var förra sommaren)
Mår bättre med den här kosten. Och av ert stöd och engagemang.
#14: Oj! 0_o Den listan Dufva gav dig satt tydligen som en smäck.
När du slutat äta dina "pluppar" tror jag att du kommer att tillhöra dem som manar på alla andra på forumet att akta sig för sötningsmedel :)
Frualbertssons idé med almanackan tycker jag verkar vara en lysande idé. Gör det och skryt varje dag här om att du minskat dina "pluppar"!

#17 Hehhe jo. Alltså jag visste ju vad jag bad om när jag skrev första inlägget LOL.
(måste bara få stoltsera…. Min dotter… som nästan alltid har petat bort köttet sitter just nu och äter karre! "snälla mamma kan jag få mera kött" *så sött*)
#14 Jag har också haft otroliga besvär och det märkte jag först när jag åt LCHF fast med sötningsmedel. Jädrar så dåligt jag mådde av lighläsken… Försvann helt när jag slutade med det. :)
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Det fixar du Yakamoto! Du kan tänka på miljön..hörde ett inslag på radionyheterna för inte så längesen att reningsverken klarar inte att rena
vattnet..finns alldeles för höga halter av "sötningsmedel" i vissa sjöar och vattendrag. Och det låter ju inte alls bra.

*fnissar* Pratade just med en av cheferna på jobbet. Vi ska ha konferansdag på jobbet och jag krävde att få veta vad som skulle serveras. Helt enkelt för att få reda på om jag skulle ta med matlåda eller inte.
Vi halkade in på ämnet sötningsmedel. Hon slängde sin Läkerolask efter att jag rabblat Dufvas lista.
*hjärntvättad? Jag? inte då*
*obs… jag ser det som positivt*
se det som en rengöringstvätt av hjärnan från tidigare hjärntvättningar
#21 :D
En intressant sak är att förr (pre-lchf) bara skrattade åt det där om att sötningsmedel kan ha laxerande effekt (jag åt det i Läkerol och Dumle, typ). Men efter lchf-starten upptäckte jag att det stämde. Det lärde mig att hålla koll på det ordentligt ;)

#22 jag antar att det är rengörning MED smör och inte med avfettningsmedel? *flinar*
Jag är GLAD och tacksam för mina nyförvärvade kunskaper. Jag ska fira med att städa och laga en vansinnigt god middag.

Sitter med en kopp te. Utan pluppar. Valde ett "sött" te och var generös med grädden.
Vi får se. Jag kommer väl att lida de första 10 kopparna.

Näe, inte lida. Var stolt!!! Jag hejjar på dig jag :D
Du kommer nog att märkta att det inte är så farligt utan. 
Jag tycker mig minnas att det går att dela på de där plupparna också. Inte lätt, men det går.Om du skulle behöva fasa ut mer alltså…. Men det är klart att du klarar det här!

Alltså jag har faktist inte förbrukat fler "pluppar" idag. Jag har inte ätit någon läkerol eller annat "sockerfritt" godis. Inte en gnutta light läsk heller.
Det blir nog ingen utfasning. Jag kör "cold turkey" rakt av. Mitt te smakade… ok men inte mer. Jag ska ta minst en kopp till ikväll för att "träna".
Grattis Cold Turkey - Du kommer att fixa det galant!
Härligt!
Numer pensionär i Nynäshamn
När jag kom hit så höll jag på att sluta med socker i kaffet. Jag fick rådet här att slå i grädde i kaffet. oc det gjorde jag. Det var till stor hjälp när jag skulle över "tröskeln. Kanske kan det vara till hjälp för dig med eller äggmjölken. Numer dricker jag mitt kaffe svart och utan sötning. Teet oxå.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#29 Grattis!! Verkligen storartat! 
Grattis, du är superduktig!
(Varje gång du skriver "pluppar" så tänker jag på harbajs…
)

#33 Jag med!
Grattis! Du kommer att klara det jättebra.

Fortfarande pluppfritt te. Testade en ny sort. Igår körde jag rött te med vaniljsmak för att vänja mig. Idag blev det en chai-sort.
Jag har lite ångest. Ge upp mina kompisar läkerol. (yl, skrik vrål)
Läkerolen svider fasen mer än plupparna. Plupparna är en världslig sak men läkerolen. *ynk*
Det ska gå. på nått sätt.
Duktigt av dig!
Känner igen tanken med "bästa kompisar", och paniken och ångesten från den tiden jag rökte och tänkte att sluta. Det var jobbigare att tänka på det än att sedan göra det.

Jag tror på att slsuta rakt av. Jag har gjort det två ggr, först med kaffe för många, många år sedan. Slutade med socker från en dag till en annan. Det tog ca 1 år innan jag började älska kaffe igen, men då desto mer.
För 1 år sedan slutade jag med Hemesetas i the. Jag tog iof bara 1 plupp, men det gör ju sitt till. Men nu kan jag inte tänka mig att sätta sötning i varken the eller kaffe!
Jag hejar på dig - Yakamoto
Numer pensionär i Nynäshamn

Fortfarande pluppfri! och läkerol fri. Men jag märker att jag är helt klart abstinent. Gjorde äggmjölk idag och nja.. alltså… jag måste söta det för att kunna dricka. Jag låter bli tills jag handlat stevia.
Var handlar ni Stevia? Jag har hittat ett par länkar jag bara undrar vilken som har bäst pris. Ska man köpa droppar eller pulver? jag vill inte ha till te men till äggmjölk och "glass".
(glass= bär+turk yoghurt)

Och tack igen för allt stöd.

Bravo, Yakamoto! Jag slutade också med Canderel och Hermesetas sedan jag började här på forumet i nov 07.Jag är mycket tacksam för det. Jag har ju också depressionsproblematik.
Har sedan skaffat mig Den Hemlige Kocken för att ytterligare rensa bland E-nummer och annat #¤??"&-jox dom lägger i maten.
.
Och köpt Fett och Kolesterol är bra för hjärtat.
Jag har kokosolja med smak i teet numera och äggmjölken i kaffe. Tyvärr är jag fortfarande torsk på 70%-ig choklad vilket hindrar min viktminskning- men jag är i alla fall sundare. Får ta det kriget när alla andra saker satt sig lite.

Update!
sedan den 21/2 har jag använt 2 msk sötningsmedel. Bara till min äggmjölk. Inga pluppar, ingen läkerol, inga lightläsk.
(ja jag har beställt stevia till äggmjölken. Jag dricker den inte osötad, MEN jag har mycket mindre i nu. Massa mindre)

Bra jobbat Yakamoto! - Och kul att se dig igen. :-)
Bra jobbat, snart behöver du ingenting.
Du kommer att älska att vara avgiftad från den skiten! Ge det några månader och smaka igen, du kommer att spotta ut det, för så äckligt är det egentligen i smaken!
Jag var tung knarkare av sötningsmedel i 20 år. För fem år sedan slutade jag, och det är så enkelt så, när man väl avvänjt smaklökarna.

Yakamoto - Duktigt!

@>--'--,---@>--'--,---@>--'--,---
Små cyberrosor till dig, Yakamoto! Kämpa på! Bra gjort!
Fabricati diem, pvnc!
Duktigt jobbat!

Update!
Ingen lightläsk. Ingen lightsaft. Inga pluppar i varken te eller kaffe (kaffe numer även utan mjölk).
Enda "snedstegen" är en matsked "strö" i min äggmjölk. Jag har verkligen försökt utan men det GÅR inte utan. Jag ska beställa stevia. Lovar.

Visst ja. Ingen läkerol och inga tuggummin heller.

Har ni några tips på gott att dricka? Vatten, vatten vatten känns inte så festligt. Det vanliga med gurka, is, citron kan jag redan. Har ni andra tips?

Uppdatering.
Ingen läkerol (snyft).
1 lightläsk (nej inte inte inte gott)
totalt kanske 20 pluppar sedan trådstarten (samtliga i äggmjölk).
Jag klarar mig bra på det. Jag har inte i te. Inte i kaffe, vill inte ha sött att dricka. Men i äggmjölken måste jag ha något sött. Det funkar inte.
Jag anser iallafall plupp-beroendet vara besegrat.

Heja heja!
Edit: Tar bort min kommentar och konstaterar bara att det är väl kämpat av dig Yakamoto!

#54 tack.
*edit*

Jag dricker smaksatt Loka och Ramlösa när jag vill ha det lite festligt. Det är sannolikt lite aromämnen (= ingen riktig frukt) men det är iallafall inte sötat. Jag kan någon gång unna mig Brämhults förskpressade juicer. Jag dricker också Valios laktosfria mjölk. Arlas laktosfria är inte god!
Rött och vitt vin och whisky på hlegerna.
Duktig kämpat Yakamoto.
Jag drack kolsyrat vatten förr men plötsligt så slutade vi med det och nu tycker jag inte om det längre. Blir faktiskt svullen i magen av kolsyran.
. Vanligt kranvatten och vin blir det här. Mest vatten.