Nosat lite på det här..fråga..om enhet
Hej och tack alla förnuftiga människor
Jag har nosat runt här ett tg och faktiskt provat att äta LCHF i en vecka nu. Jag har autoimmuna sjukdomar, SLE, Hypotyreos och massor med effekter av det(såg att det fanns trådar om det, ska läsa ordentligt när jag orkar koncentrera mig) Jag föder upp raskatter och har sedan 3-4 år tillbaka ändrat mina katters kost till naturlig föda-dvs kött, fett, inälvor och ben- inga kolhydrater alls-kommersiell kattmat är fullproppad med det :-(((
Jag såg genast parallellerna mellan hur man tänker när det gäller människoföda och även svårigheterna att övertyga de med bacill och fettskräck. Ja..ja…tror man på något så ska man stå för det och det viktiga är att vara påläst och ha argument. Plus hälsovinsterna!!!!
Nu till min fråga: Det kanske står någonstans men…….Jag har börjat använda "min mat" och man lägger in allt i enheten gram. Hur gör ni? Väger ni minsta ostbit eller skvätt mjölk eler finns det någon omräknings tabell från dl-l /g, kg. Känner att jag bör ha ordning på vad jag stoppar i mig innan jag lär mig mer.
Tack för ett BRA forum
/Carina

Hej Carina!
Jag använder Minmat och brukar höfta till ungefär hur mycket jag tror det är. Tar jag en del av en förpackning tittar jag vad hela väger och uppskattar hur stor del av innehållet jag har tagit. Jag borde förmodligen väga mycket mer så här i början, eftersom jag inte alls litar på mitt ögonmått - men nu råkar jag inte äga någon våg, så då får det bli så här. Vätska är ju lätt att mäta i dl. När jag lagar någon gryta eller liknande skriver jag in alla ingredienser som en egen dag, och använder resultatet för att skapa ett eget livsmedel. Sen ser jag ju den totala vikten och räknar på hur många portioner det räcker till, dvs hur mycket varje portion väger.
Det är lite pyssel, men jag har en revisorspersonlighet som passar för det! 
Jag höftar för det mesta. Någongång väger jag för att kontrollera att jag inte börjat höfta uppåt
Man kan behöva mäta och väga lite i början om man är helt ovan vid uppskattning - efter ett tag lär man sig.
1dl vätska = 100g kan man alltid chansa på.
Hyvlar man upp tex 25 g ost en gång så vet man på ett ungefär sen.
Den här kosten är inte särskilt exakt alls om man bara vet var man har sin kolhydrater. Håller man sig till mat med lågt innehåll behöver man inte väga mäta alls om man inte är väldigt nyfiket lagd.
Det är ändå kul och en nyttig erfarenhet att göra det under ett tag i början.
Numer pensionär i Nynäshamn