Halloumi
Vad är det för något? Vet att det är en ost men… Färdigpackad, charkvara, hur steker man den, till vad, god… ?
Älskar ost och har sett detta namn ett antal gånger nu men begriper inte riktigt vad ni gör med den. Det verkar ju inte som att ni skivar den som en vanlig ost…
Bra fråga, jag har alltid undrat jag med :)

Halloumi är en vit ost som från början kommer från cypern, grekland och däromkring. Ganska salt och lite udda i konsistensen, gnisslar lite mellan tänderna. (Länk till wiki)
Supergod att skiva i cm-tjocka skivor och steka i olivolja och äta som den är.
Eller grilla! *mums*
Man kan göra sås på den också. Receptet nedan minns jag inte vart det kommer ifrån, säkert snappat upp på något annat forum. Inte LCHF-anpassat.
Halloumisås:
Skär tomater i bitar och lägger i en stekpanna
När de börjar bli mjuka och vattnar sig, lägg i halloumibitar som får koka i tomatsåsen.
Lägg till lite sambal olek för att få det hela lite hetare och krydda med örter.
När det nästan är klart lägger jag i spenat om jag har det hemma men det är sällan.
Blir lika gott utan.

Jag steker min i cm tjocka skivor. Eller äter som den är. GOTT!
Stekt så att kanterna blir lite knapriga…mmm!
Jag brukar finhacka lite soltorkade tomater, ta m lite av olivoljan från burken o blanda det med lite finhackad lök o skeda över halloumin. Kanske ett varv m pepparkvarnen…el två…*suck*! Har inte råd i helgen… Men det är supergott…m lite rött i glaset till…*ojojoj*!
(Förr i tiden blandade jag i kikärtor också, gott…om man äter det.)
Hehe - jag kan inte med halloumi eftersom den gnisslar när jag tuggar den.
*vill helst att min mat ska vara ordentligt död när jag äter den* :P

#4 jag brukade äta min med generösa lass med hommus.
Hej! Denna cypriotiska delikatess är helt underbar. På Cypern får man den i ett rejält vitt, grillat bröd fyllt med skinka, grönsaker och halloumi. Men nu äter vi ju inte bröd… Jag måste tipsa er som inte gillar gummikonsistensen, den måste ätas direkt från stekpannan. Jag brukar göra en sallad på tallriken, gurka , tomat, rödlök. Sedan lägga på en bit i taget, resten får ligga kvar i stekpannan på eftervärme. Osten har gummikänning när den är kall. Lycka till!

#5 Ordentligt död? Ingen bloding biff för dig alltså? Själv ser jag gärna att biffen råmar lite käckt när jag sätter kniven i den. (ot)
#8: Naj, den får lov att vara dåligt stekt (=röd), men icke råmande. Därav undviker jag att äta grönsaker.
De lever ju i allra högsta grad. 

#9 Fantastiskt råd.
*på middagen*
"Får det lov att vara lite sallad?"
"Nej tack, jag äter bara döda saker."

Jag har flera dagar i rad ätit en grym sallad med tunt tunt skivad halloumi (rå då alltså) mozzarellabitar (riv dem för hand, dela inte med kniv), oliver, kapris, färsk spenat plus olja och lite citronskal
en annan krydda som fungerar super med både halloumi och mozzarella och fetaost är rosépeppar!
Sjukt Gott!
Halloumi är också det bästa att bjuda en vegetarian som ska komma hem till dig på grillfest i sommar såsom kronärtskocka är till samma vegetarian på kräftfesten.
Fick ju många bra tips, tack för det!
Men är den färdigpaketerad, charkvara eller som dessertbit?
Det är en färdigpackad bit som brukar vara vid fetaosten. Jag skär lite tunnare halvcentimeter och steker i smör. På grillen penslar jag den med olja och då brukar den slinka ner gnisslig och god medan resten blir klart.
Ska absolut kolla om den finns när jag handlar i morgon… Har ju blivit ännu mera nyfiken på den nu! ;.)

Om man steker dem i bara lite olja så de inte blir så kladdiga funkar de jättebra som snacks/plockmat.
Fabricati diem, pvnc!
Jag steker altid halloumi i tunna, tunna skivor, max 4 mm. Och i smör. Då blir de krispiga och går att spara i kylen tills kvällen… mums! Jag äter den både till mat och som godis. Kalla som varma. De blir inte alls gummi-aktiga när de är tunt skivade.
Men, min IBS-mage pajjar ur när jag äter för mkt… Ibland får jag halloumi-cravings och kan äta det varje dag, ett halvt paket om gången… ooops… det är gamla beroendebeteendet tror jag… det funkar iaf inte för mig… hihi…
Går det att värma upp i mikron igen med hyfsat resultat? Har heller aldrig provat halloumi, men jag jagar alla möjliga idéer till varierande matlådor.

Mimlan. det går alldeles förträffligt att värma i micron, men då tappar den lite av sin krispighet.

#17 Jag tycker de blir slaka och dana av uppvärmning. Å andra sidan är de goda kalla när du väl stekt dem, så de platsar väl i matlådan. (Kanske med ratatouille och majonäsklick?)
Fabricati diem, pvnc!
Jag har skrivit upp det på inköpslistan så jag labbar lite i helgen. :)
Min far älskar halloumi (gärna sojadoppad och stekt), men jag klarar inte heller av den gnissliga konstistensen. Däremot älskar jag mozzarella, som är ganska snarlik (fast utan ljudeffekterna).
Mozzarella är ju nästan smaklös, enligt mig då.. :-) Jag vill ha starka ostar, det ska riva i systemet allteftersom den trllar ner och förbränns.
Har köpt denna berömda ost i dag..Ska bli spännande hur mycket gnissel det är! 

Å halloumi är så gootttt:))
MVH Isnornin
Halloumi kan med fördel marineras med lite olja och goda kryddor innan man slänger den på grillen till sommarn.
min son älskar som jag hallomi ost men hans svar på konsistens är att det känns som att tugga på gummistövlar.. och det har du gjort frågade jag.. ja när jag var liten sa han det gnisslade så skönt i tänderna…….
Vi brukar linda in stavar av halloumi i parmaskinka el. liknande. (Även bacon funkar). Sticker dem på grillspett om vi grillar eller steker dem i smör i panna. - Salt & gott!
Det var ett bra tips Blenda! Det ska jag göra när grillsäsongen börjar köra igång ordentligt!
Nu har jag smakat denna omstridda ost och tyckte att den var… KANONGOD!
Jag rev först lite på den grövsta sidan på rivjärnet, kan passa till sallad mm.
Sen stekte jag en skiva och den hade jag kunnat svälja hel! 
Så nu väntar jag otåligt till sommaren och grillsäsongen, då kommer det nog att finnas fårost på tallriken..
PS Glömde att säga att jag inte tycker att den är "gnisslig". Möjligtvis lite gummiaktig men det var inte så farligt.. :-)

Kul att du gillade den! Alltid härligt att hitta nya råvaror som man kan bredda sin mathållning med. 
*32 Det var verkligen en annorlunda konsistens på den… Men det är väl för att det är får och getost, antar jag. Skönt att kunna variera sig ibland… :-)

#30 Om man inte har grillen igång kan man steka den i en grillpanna - så att den blir så där fint räfflad…
Fabricati diem, pvnc!
Köpte en idag. Guben jobbar imorgonnatt o då ska jag mumsa Halloumi till kvällsmål.
*35 När du mumsar… Vad äter du till då? Nyfiken! 
Som i #4 oftast…m soltorkade tomater i olja. Lät gott m bacon så det kan bli det också. Får se vad jag känner för.

Lök och tomatsallad, med mycket oregano, basilika(helst färsk) och kalamataoliver(de stora grekiska). Man kan också göra wraps på ovanstående i stora salladsblad med halloumi i.
Det blir rätt drittligt men gott. Servetter är ett hett tips.
Fabricati diem, pvnc!
Kul med alla varianter… Ska testa så mycket jag kan! :-)

Ännu en variant: om man vill ha något risliknande kan man riva den. Funkar rätt bra att få upp sås med. Jag brukar låta "rivet" ligga i vatten medan jag lagar resten av maten (för att laka ur saltet lite).

Opps vilket tuggmotstånd. Var iväg och köpte en sån där ost ikväll. Fröken birmakatt Amazing stod hela tiden och tiggde (fick smakbitar förstås). På paketet stod det att man skulle steka 30 sek på varje sida i het stekpanna. Men det blev ännu bättre långsamt och på låg värme, på det sätt Airam1 (#23) föreslagit.

Jag älskar "gummianka" som mina barn kallar Halloumi efter att tagit ett bett.
Stekta Aubergineskivor i botten, hetkryddad köttfärs över och toppa med krispig Halloumi på en tallrik, det är härlig kvällsmat. Funkar i matlådan dagen efter oxå.
*43 Vad gott det lät! Det ska jag prova i dag…

Hmm, undrar om det går att göra lasagne på förstekt halloumi? Kan vara värt att prova. Särskilt om man har spenat i köttfärsen och skippar tomaterna…
(Typiskt, jag ska till jobbet och sedan ungarna träning och hinner inte mixtra i köket i dag)
Fabricati diem, pvnc!