Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 2075 ggr
Lynxx
0

Omega3 i lax - vild vs odlad

Foder minskar omega-3-halten SvD 9 mars 2008, 08:54

På tio år har halterna av ­marint omega-3-fett halverats i odlad lax. Orsaken är att raps och soja blivit ett vanligt inslag i fodret. När hjärtpatienter på Ullevåls sjukhus i Oslo bjöds på lax som fått olika sorters foder var skillnaden tydlig redan efter sex veckor. Den fisk som bara fått marint foder var klart bättre för hjärtat än raps-laxen.

--------- 

I takt med att priserna på fiskolja ökat har många producenter blandat i vegetabilisk olja i fisk­fodret. För konsumenten är det omöjligt att upptäcka skillnaden

. Men inte nog med det: fiskens foder påverkar dessutom snabbt en rad kända riskfaktorer för hjärtsjukdomar hos den som äter fisken.

–Du blir vad fisken äter. Den här saken har aldrig undersökts tidigare hela vägen från fjord till bord. Jag anade att det skulle finnas ett samband men inte att det skulle vara så här tydligt, säger Sverre Seierstad.

–Jag menar absolut inte att man ska sluta äta odlad fisk. Men vår studie har visat att näringsvärdet i odlad lax kan variera avsevärt beroende på de råvaror som för tillfället blandats i fiskens foder.

Det här är första gången som hälso­effekter av olika sorters fiskfoder påvisats hos hjärtpatienter, säger Seierstad.

–Men även med halverad nivå ger laxen otroligt mycket mer marint omega-3 än den mesta ­andra maten. Dessutom visar studier klart att hälsoeffekten är större av att äta fisk än att ta tillskott av fiskolja. Förklaringen är säkert att även andra saker i fisken bidrar, som vitaminer och proteiner, säger Livar Frøyland.

–Sardiner och ansjovis som pålägg är mycket bra källor som inte hotas av utfiskning, säger ­Livar Frøyland.

Pasi
0

Fiskfoder blir nog sämre och sämre hela tiden….priset skall hela tiden pressas mer och mer.Fundersam

Elaichi
0

Ja, och hur ska man hålla reda på vilken lax som är bäst? För inte har då jag sett att det står på förpackningen vad de fått att äta… Något för valfri konsumentförening att kolla upp kanske…

Lynxx
0

Ja tror faktiskt att Lidl brukar ha vildlax - de brukar man se på att köttet e mycket blekare än man e van att se. Men om det alltid finns har ja ingen aning om.

olleronny
0

"vildlaxen" brukar vara en annan laxart, inte salmo salar som atlantlaxen heter.  Vildlaxen är mycket magrare, tycker jag det verkar som, men den är ju  i alla fall vild.

Vildfångad Salmo salar har jag inte sett i affärerna överhuvudtaget, har någon annan det?

Jag tror den dessutom är på SNF:s röda lista, man får nog ge sig ut och fånga den själv.Det finns ju havsöring efter våra kuster, men frågan är om den går att få tag i affärerna.

Och hur är det med miljögifterna i östersjön?

Brynhilde
0

Den enda vildfångade lax jag har sett är dom min bror fiskat med fluga i Norge.

Ser du att jag tappat nåt kilo... låt det ligga...