Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-bröd-och-brödbaserade-rätter
Läst 4404 ggr
fru-hjorth
0

räkna ut kolhydrater...

tjingeling!!

vet inte om jag lagt den här tråden under rätt ämne..

tänkte göra bröd av valnötter (icas som det är lågt med kolhydrater i) + ägg, keso och en massa ost, samt kryddor.

det jag undrar är, hur ska jag kunna räkna ut hur många kolisar det är per brödbit? finns det något program där man kan räkna ut det genom att skriva den exakta mängden av råvarorna som ska vara i brödet? jag kan räkna ut därifrån hur mycket kolhydrater det är i en brödbit..

tack på förhand!

Amiechan
0

MinMat (se under länkarna) funkar till det så länge du vet hur mycket råvarorna väger.

Aniara4
0

Precis, www.minmat.net - lägg in receptet under en tom dag och räkna samman som om det vore ett dagsintag genom att klicka på "Totalt".

fru-hjorth
0

tusen tack!

fru-hjorth
0

med mina beräkningar så borde brödet vara kanoners! hela degen ligger under fem kolhydrater så varje brödbit innerhåller minimalt med kolisar :-D tack ännu en gång för hjälpen!

Denna kommentar har tagits bort.
[trumman]
0

Och när får vi andra ta del av det smarriga receptet!? :D

solskvitter
0

Håller med trumman. Vi vill också smarra!

fru-hjorth
0

oki nu ska ni få ett gott resept på bröd!!!

en halv liten keso(rekomenderar med smak, jag gillar oliv/feta)  tre ägg                                                                                ca 1 dl mixade valnötter (icas är det lågt med kolisar i)

riven ost (jag kör på texmex osten)

pizza krydda och ev chilli eller andra kryddor man gillar!

dela äggen, gulan i ena bunken och vitan i den andra. häll upp keson i en sil och låt den rinna av lite. visspa äggvitan "hård" (är klar när du kan vända upp och ner på den utan att den faller ut) mixa valnötterna och mät upp ca 1 dl, häll sedan det i ägggulan. på med keson i ägggulan och valnöts"mjölet" mixxa allt till en smet. häll på rikligt med riven ost tills det blir som en deg. riktigt mycke ost!!! typ 3-4 dl kanske.. smaksak. ta sedan en slickepott för att röra i osten med smeten så det blandar sej ordentliget. häll sedan ostsmeten över den visspade äggvitan och VÄND i den så det blandas försiktigt till en fluffig smet/deg!

ugnen ska vara på över 200 så ytan blir riktigt brun och fin på smörgåsarna. i mitten på ugnen i ca tjugo min! KLART!!!

tror inte jag missade något nu.. fråga om det är något ni saknar:-) på den nygräddade smörgåsen hadde jag gorgonzola smör och riven ost till en kopp the med smör och grädde i :-D tänkte göra varma mackisar på brödet i kväll;-) tror det här brödet är kanoners som pajbotten! vill man ha ett mjukare bröd, lite mer omelett aktigt så tar man helt enkelt inga valnötter och kör en hel liten keso i stället!

fru-hjorth
0

så ska man ju krydda den också:-) glömde skriva det. krydda äggule blandningen innan ni blandar ihop den med vitan!

solskvitter
0

Det där måste jag prova! Vi ses i påsk

fru-hjorth
0

haha! hej mammsen (solskvitter) roligt att du hittade mej här!

ja vi ses i påsk:-D

MaMaMade
0

Det här ska jag testa!

Ska man grädda degen tunnt på plåten? Som hällakaka typ?

fru-hjorth
0

ja precis, klicka ut den på bakplåtspapper bara!