Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: medlemmar
Läst 761 ggr
Raring
0

Nyfiket blåbär provar att starta en egen tråd...

Har läst runt på KiF nu i ett par veckor och börjat ändra mina vanor lite sakta. Kände att det var dags att 'träda fram ur mörkret' och presentera mig lite.

Jag är en glad och aktiv tjej på 25 år. Ramlade över LCHF genom en närstående som går på GI-noll och fakir-varianen. Är inte själv särskilt otroligt överviktig, men har varit uppe på i något tyngre viktklasser för några år sedan. Tyckte det var lite för mycket av mig att älska, så jag gjorde som så många andra och viktväktade bort 15 % av mig själv. Själva nedgången gick rätt bra, om än långsamt (levde på ca 17 points per dag, vad det nu motsvarar i kcal…). Efter några års frenetiskt fettuteslutande började jag inse att jag knappt hann äta innan jag blev hungrig igen. När jag försökte vara duktig och äta mig mätt på morötter kunde det lätt bli ½ kg på en kväll. Samma med äpplen, apelsiner och annan frukt. 2-3 honungsmeloner om dagen när det var säsong var inte heller helt ovanligt. Frukt och grönsaker som man enl. VV kan äta obegränsat av. Ändå gick jag så sakta upp i vikt och nu är jag halvvägs tillbaka till den vikt jag hade när jag var som tyngst.

Inser någonstans att det är något som är väldigt fel när man frossar i äppel och morötter tills magen gör ont, men ändå är hungrig. Har inte lust att leva på det sättet längre, jag klarar inte av det.

Har inte orkat läsa så mycket böcker på sista tiden, men GI-noll (som jag fått låna) bläddrar jag i så snart jag hinner. Letar också mycket på internet då jag tycker det är lättare att hålla koncentrationen på en datorskärm än på böcker. Böcker påminner för mycket om skolan och de "måsten" som hänger över studenten dygnet runt.

Har bytt ut de senaste årens standardfrukost på rågflingegröt+äppelmos mot ägg, avokado, keso eller vad annat jag råkar känna för som är mer godkänt enl. LCHF-tänket. Det har inte hänt så mycket viktmässigt än, vilket jag inte heller förväntar mig.  Däremot är sötsuget kraftigt dämpat och varannan-timmes-hungern jag led av så sent som förra veckan som bortblåst. Försöker ändå äta något minst 2-3 gånger om dagen. Känner mig lite trött i huvudet, lite matt och groggy, ungefär som när man är lite bakis efter en inte alltför tung kväll på krogen. Ketos-fasen måntro?

Efter tentorna är det påskuppehåll på universiteten och då tänker jag mig att jag drar igång lite mer på allvar. Vill helst inte räkna och väga så mycket, det påminner om viktväktandet, men tror att det kan vara bra att göra det till en början ändå.

MaMaMade
0

Hej o välkommen!

Använd Min Mat, finns under länkar här ovan. Man lär sig fort vad det man äter ofta väger så det är enkelt att slänga in i listan. Sedan räknar programmet ut allt åt dig. Superbra! Jag kände/känner att det är bra att ha lite koll i början, sedan har man kommit in i ruljangsen o behöver inte tänka så mkt. Jag tycker det gick fort att komma in i LCHF-tänket. Bara att äta som vanligt men utesluta det mesta gröna. Lycka till! Glad

Raring
0

Oh tack, satt just och letade efter den funktionen.Glad
Har förstått att den finns, men inte hittat dit riktigt än.

Aniara4
0

Hej Raring! (Det där lät kul att säga)

Minmat är jättebra om man vill hålla lite nogrannare koll på vad man äter. Jag såg din lista i en annan tråd, och det lät väldigt lite tycker jag.

Jag är ju också rätt ny, och det tar ett tag att lära sig hitta runt här, men när man väl börjar läsa runt finns det enormt mycket information. Lycka till!

andreas0
0

Hej och välkommen! Det verkar som du redan har märkt av en del hälsovinster, vilket är kul.

Det du beskriver är helt klart ketosomställningen, det är dom klassiska symptomen på just det. Dom brukar vara ett par dagar, men för en del går det snabbare. Hur många dagar har du ätit LCHF nu?

Vad gäller VV och frukt så hade dom lika gärna kunnat rekommendera coca cola (se speciellt diagrammet).

Som före detta viktväktare kan du nog inte förvänta dig några mirakel vad gäller vikten, en väldigt långsam anpassning till normalvikt är nog mer att vänta. Men njut av alla dom andra hälsoförbättringarna man får så länge, vikten är ju bara en liten sak i jämförelse med dom, och vikten ger nog med sig till slut den med.

Lycka till!

Raring
0

Aniara4

Hej, tack. :-) Jag vet att jag inte får i mig så mycket, försöker verkligen äta men är så mätt hela tiden. Och ärligt talat njuter jag bara av det! Skrattande SÅ SKÖNT att inte behöva äta konstant för att inte bli grinig. Tror att mängden kommer gå upp så småningom av sig själv. Min kropp är ju van att leva på ganska lite, även om jag levt mer generöst det senaste halvåret (myket av det mesta, vilket är skälet till att vikten rasslat iväg uppåt).

andreas0

Jag har (som jag säkert nämnt någonstans tidigare) ätit mer  enligt LCHF sedan någon vecka. Har inte varit särskilt strikt alls, bara trappat ned på kolisar över dygnet och separerat intaget av dom från intaget av fett och protein. T ex om jag promt vill äta äpple, potatis eller pasta så äter jag inte det tillsammans med stora mängder fett. Tycker det känns förkastligt att slänga den mat som finns hemma, så jag kommer nog fortsätta på det sättet ett tag till. I vilket fall med de färskvaror som finns.

Kunde inte låta bli att ställa mig på vågen i morse (viktväktandet har gjort mig till våg-o-holic och en våg-date har varit ett stadigt inslag 2ggr/dag tidigare så bara att jag låtit bli sedan i måndags är ett framsteg).  -2 kg . Mycket trevligt, även om jag förstår att det är vatten. 2 kg är ju ändå 2 kg mindre att bära på oavsett vad de bestod av.  Glad

Har ju inte så mycket att gå ner för att nå normalvikt enligt BMI heller, så jag känner inte att jag har så bråttom. Ska ju leva med mig själv resten av mitt liv också. Målvikten känns mindre viktig, mer som en stjärna att vandra mot. Jag är mer intresserad av min kroppsform: mindre deg runt magen.Cool

Mervi
0

Välkommen hit. Kul att du märker positiva effekter som att suget och hungern försvinner.

Lycka till!

Margareta
0

Välkommen hit!

Numer pensionär i Nynäshamn

molana
0

Välkommen hit!